van jbl 701 naar jbl 902


S

sharonav

Guest
na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om een groter filter te kopen voor mijn aquarium van circa 110 liter. groter filtercapaciteit en hopelijk ook meer stroming.
Heb gekozen voor de jbl greenline 902 omdat het bovenste bakje anders is en daardoor de voorfilterspons een stuk groter is.

72812.jpg


In mijn jbl 701 is de filtering als volgt :
grove spons / keramische pijpjes en daarboven op een blauwe spons /siporax / witte filterwatten en daarop nog een kleinere blauwe spons. dit zodat de filterwatten niet in de rotor kunnen komen.

de jbl 902 word als volgt : grove blauwe spons , 1 bakje met keramische pijpjes , 1 bakje met blauwe sponzen , 1bakje met siporax. dan in kleine bakje witte filterwatten.

Doe de keramische pijpjes , blauwe spons , siporax en witte filterwatten in het nieuwe filter. Alleen de grove filterspons en 1 blauwe spons is dan nieuw. verwachten jullie hier problemen mee? Gaan genoeg bacteriën mee over naar het nieuwe filter toch?

De 701 ga ik wel bewaren. Misschien komt er ooit nog een aquarium bij of voor nood. Je weet het nooit :)
 
Heb ik vanwege dezelfde reden ook gedaan , er is echt meer stroming in de bak dan de 701.
Bij mij maakt deze pomp meer geluid dan de 701 en heb dan ook de kast vol geplakt met isolatie, omdat ik dat storend vind. De pomp staat bij mij in de kast ook op een isolatiemat. Nu hij enkele weken draait na onderhoud is hij toch stukken stiller geworden.
 
Heb ik vanwege dezelfde reden ook gedaan , er is echt meer stroming in de bak dan de 701.
Bij mij maakt deze pomp meer geluid dan de 701 en heb dan ook de kast vol geplakt met isolatie, omdat ik dat storend vind. De pomp staat bij mij in de kast ook op een isolatiemat. Nu hij enkele weken draait na onderhoud is hij toch stukken stiller geworden.

welk stukje heb je op de filteruitlaat? spraybar of zo'n wijd dingetje.

wat betreft geluid, die 701 hoor ik ook soms. Ligt er idd aan hoe "schoon" die is. heb de filter ook op isolatiemateriaal. heb er ook een soort grote witte isolatie"kussen" omheen. Mocht ie teveel geluid maken dan regelt mijn vriend wel isolatiemateriaal. Voordeel van een vriend die bouwbedrijf heeft :)
 
Doe de buisjes onderin om grof vuil af te vangen. De 901 staat hier open naast de bak in de woonkamer en die horen we helemaal niet hoor.
 
na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om een groter filter te kopen voor mijn aquarium van circa 110 liter. groter filtercapaciteit en hopelijk ook meer stroming.
Heb gekozen voor de jbl greenline 902 omdat het bovenste bakje anders is en daardoor de voorfilterspons een stuk groter is.

Bekijk bijlage 259322

In mijn jbl 701 is de filtering als volgt :
grove spons / keramische pijpjes en daarboven op een blauwe spons /siporax / witte filterwatten en daarop nog een kleinere blauwe spons. dit zodat de filterwatten niet in de rotor kunnen komen.

de jbl 902 word als volgt : grove blauwe spons , 1 bakje met keramische pijpjes , 1 bakje met blauwe sponzen , 1bakje met siporax. dan in kleine bakje witte filterwatten.

Doe de keramische pijpjes , blauwe spons , siporax en witte filterwatten in het nieuwe filter. Alleen de grove filterspons en 1 blauwe spons is dan nieuw. verwachten jullie hier problemen mee? Gaan genoeg bacteriën mee over naar het nieuwe filter toch?

De 701 ga ik wel bewaren. Misschien komt er ooit nog een aquarium bij of voor nood. Je weet het nooit :)


Blauwe spons hoort niet onderin. houd gelijk grof vuil tegen.
 
nog even om duidelijker te maken van onder naar boven ;
keramische pijpjes
blauwe filtermatten
siporax
witte filterwatten

in het bovenste bakje zit de blauwe grove spons. daar komt het water als eerst
 
Zelf heb ik in het bovenste bakje in het midden de bovenste laag van de sponzen vervangen voor filterwatten waardoor de bovenste laag uit een laagje spons bestaat.
 
Zelf heb ik in het bovenste bakje in het midden de bovenste laag van de sponzen vervangen voor filterwatten waardoor de bovenste laag uit een laagje spons bestaat.

de 902 heeft niet meer het oude bovenste bakje. de voorfilterspons is nu als het ware 1 bakje. Het bakje daaronder is de fijne spons. Daar ga ik dus filterwatten in doen. op de foto het rechterbakje.

bij het linkerbakje zie je dat er in dat gat nog een soort beschermdingetje zit. Dus dan zullen de witte filterwatten wel op zijn plek blijven!

6029300_4_3_072_0_08189.jpg
 
nog even om duidelijker te maken van onder naar boven ;
keramische pijpjes
blauwe filtermatten
siporax
witte filterwatten

in het bovenste bakje zit de blauwe grove spons. daar komt het water als eerst


En gaat opzij, dor het grove .dan omlaag. , dan in het midden weer omhoog.
 
Bovenste bakje is inderdaad anders en de verdeelplaat is weg. Je kunt overigens iedere x01 zo ombouwen naar een x02. Ik heb via MP een 901 gekocht en daar met een updatesetje van 15 euro een 902 van gemaakt.
 
Bovenste bakje is inderdaad anders en de verdeelplaat is weg. Je kunt overigens iedere x01 zo ombouwen naar een x02. Ik heb via MP een 901 gekocht en daar met een updatesetje van 15 euro een 902 van gemaakt.

ja klopt,
heb er ook wel over na gedacht om een tweedehands te kopen maar ben altijd bang dat ik dan net 1tje koop die wat mankeert.
 
Ja dan is dat bovenste bakje dus veranderd en dat was mij niet bekend.
Dat bakje zat dus in de 901 serie, zelf heb ik dit bakje ook vervagen door de bak uit de 902 serie die een groter voorfilter (grove spons) heeft.

Eeen verdeelplaat is op de plek gekomen waar vroeger een rubber ring bovenop de randen van de bakjes lag.
 
gisteren heb ik de filter binnengekregen.
Zojuist de boel omgezet in zo snel mogelijke tijd.
Filtermateriaal overgezet en toen heb ik de luchtpomp even in het filter gedaan zodat ik ondertussen de slangen en aansluitingen goed kon maken. slangen iets ingekort en ook even schoongemaakt.

1538739493832350053285.jpg


filter maakt nog wel wat kabaal maar dat is logisch. met de deurtjes dicht hoor ik het alleen als ik er dicht bij sta.
Wel hoorde ik wat trillingen bij de slangen, dat had ik met de oude ook. De slangen raken alleen boven aan het aquarium. daar heb ik nu wat witte filterwatten gestopt.

15387395882941464912950.jpg


tot nu toe ben ik zeer tevreden, plantjes bewegen weer mooi mee en er is duidelijk veel meer stroming. Nu kijken hoe snel de uitstroom minder word.
 
Joh, je had de slangen op lengte gelaten. Kon e hem naar voren trekken.

Er zal nog lucht inzitten. gaat er ook wel uit.
 
staat al zo ver naar voren als kan. Deurtje moet ook nog goed dicht kunnen haha :)
 
Gaat er om , bij uithalen. zijn mijn slangen ook langer, til ik hem half uit de kast.
 
welk stukje heb je op de filteruitlaat? spraybar of zo'n wijd dingetje.

Ik heb de breedstraalbuis op de filteruitlaat zitten.
In de pomp heb ik
onderin de originele (glas ) balletjes
bakje met turf
en verder de originele blauwe filtersponzen die er bij hoorden.
.

Enkele weken geleden een topic aangemaakt over de bromtoon die het filter maakt, maar dat is de laatste weken een stuk vermindert. Het kastje waarin de pomp
staat, daarvan heb ik de binnenzijde geïsoleerd. De pomp zelf staat op een isolatieplaat en sindsdien hoor ik de pomp nauwelijks meer, het water is helder dus ik ben er tevreden over.
 
Filter draait nu bijna een week en wat een verschil!! Water is nu veel helderder voor mijn gevoel en veel minder vuil wat zich ophoopt aan de rechterkant van de bak. de planten lijken ook een stuk beter te groeien. De plantjes bewegen nog steeds mooi mee met de stroming dus de filteruitlaat is nog top. Bij de jbl 701 was het na een paar dagen altijd al een stuk minder.

Ook vind ik de pomp een stuk stiller als de oude. Dus nog een voordeel :)

zal vd week tijdens de waterwissel eens kijken hoe vuil de grove spons is.

1539289651138652347027.jpg
 

Terug
Bovenaan