Van Gezeldschapbak naar Mbunabak


B

BaJo

Guest
Ik heb nu al een tijd een gezeldschapsbak en zit er al een tijdje op te broeden om de overstap naar Mbuna's te maken (grotere visjes, mooiere kleurtjes).

Al veel over gelezen maar waar ik nou niet helemaal uitkom is hoeveel soorten en hoeveel vis er in totaal in mag/kan.

Het gaat om een 120*40*60 aquarium (240 liter netto)

Wat ik gevonden had was dat de volgende vissen wel een goede start waren:
Labidochromis caeruleus 1m3v
Pseudotropeus socolofi 1m3v
Pseudotropeus saulosi 1m3v
Iodotropheus sprengerae 1m3v

Maar is 4 soorten en 16 vis in 240 liter te veel of te weinig?
Kan er nog een soort bij of moet er een af?
Zijn er nog andere soorten die aan te raden zijn? (lekker kleurig)
gaat mijn JBL901 het trekken of moet ik voor wat anders gaan kijken?
Moet je echt alle vis er in 1 keer in gooien of mag het ook in delen?

Toch nog best wat vragen zo bij elkaar.
 
Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel/muur liefst tot aan de waterlijn (stenen mogen kalkhoudend zijn, GEEN lavasteen nemen)
3) zandbodem
4) water
(geen hout in een malawi bak, en planten overleven meestal niet)

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol voor een mbuna bak. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2v minimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.


Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro.

In een 1.5m+ bak kun je ook gaan voor een niet-mbuna bak: Aulonocara's al dan niet in combinatie met "haps". Dan is je inrichting veel meer open zand met wel wat stenenstapels, eventueel een veldje vallisneria, en niet al te veel vissen.


Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.
 
De overstap is inmiddels de 1e fase in gegaan. De huidige vissen zullen een nieuw huisje krijgen.

Daarna zal de hele bak overhoop gaan. Ik hoor echter gemengde verhalen over een plaat piepschuim, als de vissen gaan graven kan je hele aquarium onder de bolletjes komen te zitten, is er nog een alternatief? plexiglas of een andere kunststof plaat?

Afgelopen weekend bij Verduijn cichlids wezen kijken om me voor te bereiden en vele mooie vissen gezien. Heb nu een lijstje met kanshebbers:

Labidochromis caeruleus 5
Labidochromis sp hongi red top 4
Pseudotropeus socolofi 4
Pseudotropeus saulosi orange 5
Iodotropheus sprengerae 4
Pseudotropheus sp. acei yellow fin 5
Pseudotropheus crabro 4

Kom ik op een totaal van 31 vissen. Lijkt mij wat te veel is het niet?

In de post hierboven staan dat de crabo nogal aggressief is, terwijl ikop diverse sites lees dat hij vrij rustig is?
Gaat het goed qua kleurverschillen?

Lees ook dat je de vissen op zand moet houden. Mag dat ook op die Caviar bodem?

En nou heb ik een stuk kiehout (rechtopstaande boom met anubias erop) van m'n dochter gehad en die wil ik er graag inhouden. Is dat echt een probleem met Mbuna of kan hij er eventueel ook inblijven?
 
1,2m is veel te klein voor crabro, ze zijn agressief en ze zijn met afstand de grootste mbuna. Dus 1.2m is sowieso te klein, 1.5m minimum. Alle mbuna zijn ongeveer even groot, paar cm verschil, behalve deze dus.

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... eus-crabro

Zand is nodig omdat ze dat door de kieuwen heenspoelen. Wat is caviar bodem? Is dat net zo fijn als zand, absoluut niet scherp en heeft het geen invloed op de watersamenstelling? Waarom zou je dit psul uberhaupt nemen...? Filterzand of speelzand haal je bij de bouwmarkt, supergoedkoop...

Qua kleuren komt het bij deze vissen wel goed, behalve de crabro zitten er geen echte rotzakken tussen. Als je de crabro eruit laat heb je een goed bestand, als je zoveel soorten wilt. Je kunt ze ook combineren, minder soorten, wat jij wilt. Zorg er in iede rgeval voor dat je niet vrouwtjes overhoudt zonder bijbehorend mannetje (of andersom) dan kruisen ze nog weleens. Dus om die reden zou 2 (of meer) harems per soort niet zo gek zijn. Is maar een idee.

Hout maakt het zo dat stapelen van je steen lastig wordt, een hele muur maken neemt al veel ruimte in beslag en een raar gevormd stuk hou past daar lastig tussen. Verder geeft het wellicht af in het water, dat wil je niet voor malawi. Het kan ook de waterwaardes beiinvloeden, maakt het water zuurder dat wil je ook niet. Vandaar dat je in de meeste riftmeren bakken nooit hout zult tegenkomen.
 
Dan gaat de Carbo van het lijstje.

Caviar zijn van die kleine ronde bolletjes, ietsje groter als zand. Het zit er nu al in en de cory's spoelen het ook door hun kieuwen.
 
Als ik jou was zou ik de Hongi en Acei ook schrappen.

Hongi: redelijk agressief beestje, als de verkoper zich vergist en 2 mannetjes meegeeft, zal er vroeg of laat 1 dood zijn. ( En die vergissing is snel gebeurd )

Acei: worden forse vissen en zijn echte zwemmers, deze gaan zich niet goed voelen in een 1m20 bak

Ik weet dat als ze klein zijn de bak gigantisch groot zal lijken, maar de vissen groeien zeer snel, zeker de Acei en Crabro en dan wordt de bak echt wel snel te klein.

Overigens zou ik in zo'n bak zeker geen 31 vissen zetten, Mbuna houden wel van wat drukte, maar je moet niet overdrijven. 15�20 vissen ( 20 als het allemaal kleinere soorten zijn zoals saulosi,... ) is genoeg eens ze volgroeid gaan zijn. Hou er ook rekening mee dat er vanzzelf wel wat babyvisjes bijkomen.
 
Dit is het tot nu toe geworden:

2%20%28Medium%29.jpg
 
Ja er stond grijze breuksteen. Maar vond ze verdacht veel op de Ardenner breuksteen lijken.

Is bijna 80 kilo, was 25 euro kwijt.
 
Even een andere vraag.

Wat moet ik die rakkers precies te eten gaan geven?
De normale visvoeren vallen af lijkt me.
Heb wel nog 3 pakjes Artemia in de vriezer liggen, en heb gelezen dat ze dat wel mogen hebben.


Het hoofdvoer moet voor zover ik begrepen heb echt Mbuna voer wezen. Maar wat is dan goed spul?

O.S.I. Spirulina flakes en pallets <- is dat wat?

Want ik zag op de tetra, sera en jbl potjes dat er maar bar weinig Spirulina inzit
 

Terug
Bovenaan