Van 60 naar 230 liter


J

Jpauliss85

Guest
De kogel is door de kerk. Volgend jaar gaat onze rekord 600 vervangen worden voor een trofis colisa 1000. Nu eerst eens kijken wat voor bestand we gaan houden om eventueel hierop de inrichting een beetje aan te passen. De vissen die meegaan uit ons oude bakje zijn:
6 kardinaal tetra
6 zebra danio
5 vijfstreep barbeel
Nu de vraag wat gaan we er eventueel bijzetten of aanvullen.
Zat zelf te denken om in iedere geval de groep kardinalen uit te breiden naar 10. En een coridoras soort bij te voegen, nog geen idee welke soort precies.
Graag zou ik hier nog een mooie blikvanger koppel of harem bijplaatsen.
Ben benieuwd wat jullie ideeën hierin zijn en wat jullie zouden toevoegen/bijplaatsen of eventueel anders zouden doen.

Als toevoeging de bak is 100cm lang bij 42cm breed bij 65cm hoog dit komt bruto uit op circa 230liter
 
Tja, er zijn verschillende mogelijkheden...
de zebradanio is eigenlijk een subtropische vis, dus hoort naar mijn mening al niet echt bij de kardinaaltjes.

Ik zou de kardinalen idd uitbreiden.

Corydoras is zeker een optie. Aanbevelenswaardige soorten lijken mij de panda, trillineatus, hastatus, habrosus of pygmaeus (grondelt alleen niet echt in de bodem, maar zwemt er een beetje boven en rust af en toe uit) er zijn nog veel meer soorten die goed kunnen, maar deze zijn wel de bekendste denk ik

Voor verdere uitbreiding kun je in de bovenlaag bijv. kegelvlekbarbeeltjes (Trigonostigma heteromorpha of T. espei). Ook potloodvisjes (bijv. Nannostomus beckfordi) of bijlzalmpjes zijn mogelijk, hoewel je bij de bijlzalmpjes moet uitkijken dat ze kunnen springen en dus een partijtje droogzwemmen op de vloer kunnen gaan doen.

Verder ben ik zelf een fan van de vissen uit het geslacht Hyphessobrycon (bijv. de zwarte fantoomzalm of de white fin tetra)

Ook een koppeltje/harem dwergcichliden kan denk ik wel, hoewel dat mss niet zo'n goede combi is met de corydoras.

Een algenetertje is misschien ook nog leuk.

Natuurlijk kun je niet al deze soorten gaan houden, het zijn slecths enkele mogelijkheden.

qua aantallen kun je denken aan bijv.

8-12 corydoras (afhankelijk van de soort)
12-15 kegelvlekjes/potloodvisjes
10 kardinaaltjes
10-12 Hyphessobrycon bentosi (white fin tetra) of zwarte/fantoomzalm
1 Ancistrus temminkii
je vijfstreepbarbelen en zebradanio's zou ik zo houden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
(ik weet ook niet wat de inrichting is/gaat worden. In het geval van het genoemde bestand zou ik wel een wat meer beplante setup houden met veel schuilplaatsen.
 
Het aquarium is ondertussen ingedraaid en de bewoners uit het oude bakje zijn overgeplaatst. Het is een rio 180 geworden dus alsnog veranderd.
Het huidige bestand is:
6 kardinaal tetra
6 zebra danio
5 vijfstreep barbeel
5 japonica garnalen.

Nu zit ik te denken om het bestand aan te vullen tot:
10 kardinaal tetra
6 zebra danio
5 vijfstreep barbeel
5 japonica garnalen
10 kegelvlekbarbelen
6 corydora albino
1 L104
Nu zat ik te denken hier een koppel dwerggoerami aan toe te voegen. Zou dit een beetje een goed bestand kunnen zijn? Of iemand andere suggesties?
Zie tevens de foto van de bak zoals hij nu is.
20180203131343.jpg
 
zoals ik al zei, kardinaaltetra en zebradanio is geen goede combi.

goerami's willen wel graag drijfplanten, ik zie dat die er nog niet zou zijn. voor de rest denk ik dat het wel kan.
 
Dat van de zebradanio had je inderdaad al gezegd, deze zullen dan naar alle waarschijnlijk ook gaan verhuizen. Voor drijfplanten wordt in het geval van de goerami zeker gezorgd. Iemand nog andere ideeën voor een koppel of harem ipv de dwerg goerami
 
andere goerami's misschien, of een koppel/harem betta's misschien, hoewel ik niet weet of dat problemen gaat opleveren met de barbeeltjes...
 
Oke dan gaan we toch even verder kijken, een ander soort goerami misschien wel een optie? De betta lijkt me ook niet zon succes.
 
Je hebt Antennebaarsjes/dwergcicliden die niet gebonden zijn aan je onderste waterlaag waardoor je deze met corydorasen kan houden. Ik heb trouwens nooit problemen ondervonden voor het houden van deze twee soorten in 1 bak. Zal misschien toeval zijn. Cicliden hielden zich vooral op tussen de plantjes en hardacape terwijl de corydorasen bij elkaar bleven vooral vooraan de bak. Ik denk dat dit ook ligt hoe de opbouw van je aquarium is..

Gourami is Wel heel vredelievend en en je hebt een hele mooie vis voor je bovenste waterlaag.

IMG_20180208_132744.jpg
IMG_20180208_132757.jpg
 
Antennebaarsjes vragen wel een PH van 6 wil je ze langer dan enkele maanden in leven houden. Dat is wel een dingetje.,
 
Is misschien de chuna gold, is volgens mij een honinggoerami een betere optie als de colisa layla?
 
Je hebt Antennebaarsjes/dwergcicliden die niet gebonden zijn aan je onderste waterlaag waardoor je deze met corydorasen kan houden. Ik heb trouwens nooit problemen ondervonden voor het houden van deze twee soorten in 1 bak. Zal misschien toeval zijn. Cicliden hielden zich vooral op tussen de plantjes en hardacape terwijl de corydorasen bij elkaar bleven vooral vooraan de bak. Ik denk dat dit ook ligt hoe de opbouw van je aquarium is..

Gourami is Wel heel vredelievend en en je hebt een hele mooie vis voor je bovenste waterlaag.

Bekijk bijlage 243406 Bekijk bijlage 243407

Juist de ramirezi is wel gebonden aan de onderste waterlaag.
Ze happen graag zand (vandaar ook de naam Mikrogeophagus).
De meeste Apistogramma's verblijven meestal ook graag meer bij de bodem.

Nou zijn er ook best wat dwergcichliden die wat milder zijn qua agressiviteit. En je moet ook een beetje geluk hebben met het karakter.
Een andere vis die wel wat weg heeft van een dwergcichlide: de Dario dario of Basis badis. Alleen ik zou dan voor de badis gaan, omdat het schijnt dat je nauwelijks vrouwelijke dario's kunt krijgen.

En heb je al eens aan killivissen gedacht?
 
Aan de killi vissen had ik nog niet gedacht, zal eens gaan kijken, ken ze niet eigenlijk eerlijk gezegd.
 
Zou een betta splendens man een optie zijn voor erbij? Is wel echt een blikvanger natuurlijk..
 

Terug
Bovenaan