Vampierkrabben van Toby


Hahaha ik denk dat ik geen mannen en geen vrouwen meer over hou als ik ze zo lang bij elkaar laat zitten:rolleyes:
 
Ik kon me niet inhouden, heb toch foto's en een filmpje gemaakt. Ik laat eerst de bak zien en daarna leg ik uit hoe ik de waterstroom heb gemaakt. Ik laat de foto's maar voor zich spreken:
IMG-20180212-_WA0006.jpg


IMG-20180212-_WA0009.jpg


IMG-20180212-_WA0001.jpg


IMG-20180212-_WA0002.jpg


IMG-20180212-_WA0003.jpg


IMG-20180212-_WA0004.jpg


IMG-20180212-_WA0005.jpg


IMG-20180212-_WA0007.jpg


IMG-20180212-_WA0008.jpg


En een filmpje: (hier hoor je het pompje herrie maken. Ik had vandaag nog even ruzie met het ding maar is weer opgelost)



Het waterstroompje heb ik op dezelfde manier gemaakt als de damwand: filterspons, epoxy en grind. Eerst heb ik de vorm van het stroompje uit de spons geknipt. De verschillende delen met epoxy aan elkaar gelijmd. En toen bleef het een kwestie van epoxy er over gieten, grind er in strooien, epoxy er over gieten, grind er in strooien enzovoort. Ik heb ook een keer gewoon epoxy aangemaakt, hier heel veel grind bij in gegooid, goed mengen zodat al het grind nat is van de epoxy en dit uitsmeren over de stroom. Dit werkt goed om alles te bedekken, maar om het echt water dicht te krijgen moet er toch nog wel epoxy overheen worden gegoten hoor. Toen heb ik zo veel mogelijk spons er af gescheurd om een zo'n klein mogelijk stroompje over te houden (toen was ik al wel bijna 8 lagen epoxy en grind verder dus hij was al erg stevig ;) ). Toen getest of hij echt waterdicht was, verdomme! Hij lekte nog. Dus 2 epoxy lagen verder was hij eindelijk waterdicht. Hij bleek wel te lang te zijn dus heb ik er wat stukken af gebroken. Totdat... ik er met een hamer op ging slaan en hij middendoor doorbrak!!! Nou toen heb ik wel even het hele dorp bij elkaar gescholden :D. Weer 4 dagen verder was hij eindelijk weer gemaakt en weer waterdicht. Dit doe ik nooit meer, pokke werk:rolleyes:

20180123_184123.jpg


20180123_184138.jpg


20180131_163858.jpg


20180131_163903.jpg


20180131_163908.jpg


20180131_163913.jpg


20180202_164634.jpg


20180202_164636.jpg


20180202_164638.jpg
 
Het is even werk, maar de moeite zeer zeker waard! Erg gaaf. Enige puntje van opbouwende feedback; kabeltje is niet echt mooi in het geheel :sorry:
 
Het leek destijds een goed idee Jessica :D gewoon met de hamer een klein tikje op het uiteinde. Wist ik veel dat die 25 cm verder door zou breken:rolleyes::oops:
Dankje killerfish, over dat snoertje krijg ik meer opmerkingen... op dit moment wil het pompje alleen nog wel eens vervelend doen en moet ik hem er dus soms uit pakken. Ik kan proberen het weg te werken maar ik weet niet of het snoer daar lang genoeg voor is:br:
 
Ja daar had je dus niet op gerekend. Btw, je mag me wel John noemen want Jessicapilon is enkel mijn forumnaam;)
 
Dankjewel Quistero!
Sorry john, ja ik noem altijd maar iedereen bij een naam die ik er van kan maken :D
 
Leuk om te lezen. Ik heb zelf ook enkele vampierkrabben bij mijn gifkikkers zitten. Zijn de laatste tijd erg populair onder gifkikkerhouders. Het zijn schitterende dieren om te zien, gaan goed samen met de kikkers en "ruimen" ook nog de bak op omdat ze plantenresten eten en dode fruitvliegen. Leuk ook om te zien dat je nakweek hebt. Dat is altijd een goed teken

20180102_220729.jpg
 
Leuk om te lezen. Ik heb zelf ook enkele vampierkrabben bij mijn gifkikkers zitten. Zijn de laatste tijd erg populair onder gifkikkerhouders. Het zijn schitterende dieren om te zien, gaan goed samen met de kikkers en "ruimen" ook nog de bak op omdat ze plantenresten eten en dode fruitvliegen. Leuk ook om te zien dat je nakweek hebt. Dat is altijd een goed teken

Bekijk bijlage 245373


Wat leuk om te zien dat ze steeds populairder worden, dat mag ook wel want ze zijn erg leuk. Doen ze jouw kikkers niks? Wij raden toch altijd aan voorzichtig te zijn met deze combinatie aangezien een krab makkelijk een slapende/rustende kikker kan pakken en verminken/opeten. Als de kikkers voornamelijk bovenin zitten is het natuurlijk al een minder groot probleem.
 
Er is weer het een en ander veranderd dus weer tijd voor een update. Ik heb wat stenen toegevoegd, wat geschoven met van alles en nog wat, nieuwe planten toegevoegd en er is een hoop gegroeid. Ik ben nu erg blij met de setup! Volgende week gaan de babykrabben naar hun niwuwe baasjes:'(. Maar ik heb 1 dame achter gehouden dus deze mag volgende week naar de grote bak!
Dit is before:
IMG-20180212-WA0006.jpg

En dit is after:
IMG-20180410-WA0006.jpg
IMG-20180410-WA0004.jpg
IMG-20180410-WA0007.jpg
IMG-20180410-WA0003.jpg
IMG-20180410-WA0005.jpg
IMG-20180410-WA0002.jpg


Ook grappig om dit te vergelijken met hoe het er in het begin uit zag:
IMG-20170929-WA0002.jpg
 
Wat een verschil met het begin. Het is lekker groen geworden:) Werkt je waterval/stroompje ook nog steeds goed?
 
Bedankt allemaal!!
Ja de waterval doet het nog steeds goed! Pas zat er echter wat troep in de slang waardoor deze verstopt raakte, maar dit was erg makkelijk om schoon te maken. Het enige nadeel is dat het water over de kurk heen stroomt. Het kurk maakt het water erg vies waardoor ik het iedere 3 dagen kan vervangen. Maarja zo heel veel werk is dat nu ook weer niet.
 
Heel goed! Heb pas ook 2 prachtige nieuwe vrouwtjes er bij gezet:
IMG-20180504-WA0026.jpg
IMG-20180504-WA0017.jpg

Momenteel heb ik dus 1 man en 4 vrouwen (waarvan eentje 10 maanden oud). Alles gaat goed, planten groeien goed, krabben zijn redelijk actief.
 
Het gaat nu eigenlijk wat minder goed, de 2 nieuwe dames zijn helaas overleden. Ik heb geen idee waar aan. Ik weet ook nog niet of er nog 2 nieuwe dames komen, ik ben er pas achter gekomen dat vampieren eerder territoriaal zijn dan groepsdieren. Dus dan zou het beter zijn als ik ze met wat minder hou.
Wat wel positief is, is dat het mannetje zich iedere ochtend laat zien. Dan kruipt hij de hele bak door tot rond de middag, dan kruipt hij weer in z'n holletje.
20180701_105720.jpg

Aan de bak zelf heb ik niks meer gedaan de afgelopen tijd, ben namelijk bezig geweest met een 180 liter aquarium. Vandaar dat het palu even naar de achtergrond werd geplaatst.
 
Jammer van je dames zeg. Ik moet bekennen dat ik ook destijds moeite had om ze in leven te houden met een groepje en de oorzaak heb ik nooit achterhaald.
 
De oorzaak achterhalen is bij krabben bijna altijd onmogelijk, dat vind ik wel lastig aan deze hobby...
Het project is al af! Hij draait nu 4 weken dus bijna tijd om visjes te gaan halen!
 
De oorzaak achterhalen is bij krabben bijna altijd onmogelijk, dat vind ik wel lastig aan deze hobby...
Het project is al af! Hij draait nu 4 weken dus bijna tijd om visjes te gaan halen!


Dat is bij kreeften en garnalen net zo hoor. Dat is inderdaad een minpuntje van deze beestjes houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toby

Terug
Bovenaan