Vakantie en onderhoud


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
De vakantie tijd begint er weer aan te komen en dat betekend dat er tijdens de vakantie geen onderhoud wordt gepleegd.

Ik wil/heb niet de mogelijkheid om het aquarium door andere te onderhouden.

Nu wil ik zowel de discus als maanvissen bak, welke beide een temperatuur hebben van ca. 30-31 graden, verlagen na 28-29 graden.

Eventueel een week voor vertrek de vissen extra voederen en één dag voor vertrek een grote waterwissel. Tijdens de vakantie periode het aantal voeder momenten terugbrengen na 2x per dag.


Bij terugkomst gelijk water wisselen en de water temperaruur geleidelijk weer omhoog zetten. Daarna geleidelijk meer gaan voeden.

Ik weet dat Discus en Maanvissen een aantal weken wel zonder voeding maar toch........
 
Voor maanvissen is 30 graden wel erg hoog, aanbevolen word 25-26 graden.
Heb je jonge of oudere dieren?
 
Misschien ook belangrijk, hoe lang ga je op vakantie? Ik ga dit jaar ook een maand op vakantie waarin geen onderhoud gepleegd wordt. Maar ik heb wel een stuk mindere vervuilers dan maanvissen en discussen.

Wat ik ga doen is gewoon normaal voeren voor vertrek en tijdens afwezigheid een voerautomaat door laten voeren. Ik ga ong. 3 dagen van tevoren een grote waterwissel zijn. Mocht er namelijk iets misgaan na de waterwissel kun je het dan nog opvangen. Temperatuur doe ik hier niks aan aangezien die in de zomer toch eigenlijk al te hoog is.
 
Je kunt volgens mij beter geen discussen en maanvissen bij elkaar doen, dit i.v.m. De temperatuur etc.;)
 
De maanvissen welke ik hou moeten op 29-30 graden en ze worden niet bij de discusvissen gehouden. Wij gaan 15 dagen en ook hier gaat een voederautomaat op het aquarium maar om hun eetlust en ontlasting te verminderen gedurende de vakantie periode wilde ik dus de temperatuur gaan verlagen.
Kouder water minder energieverbruik is minder voeding is minder bevuiling = schonerwater!
 
De maanvissen welke ik hou moeten op 29-30 graden

Ik heb het waarschijnlijk gemist maar wat voor maanvissen heb jij? In wat voor bak etc.?

Verder denk ik dat een verlaging van temperatuur voor discusvissen een groter probleem is dan voor maanvissen.

Ook de tijd zonder voer hangt sterk af hoe oud (en groot ze dus zijn). Jongere vissen kunnen een groeiachterstand krijgen als ze over een langere tijd verkeerd worden gevoerd.
 
Het gaat om volwassen orinoco's en de leeftijd van de discus vissen varieert tussn de 6 en 9 maanden en de bakken zijn 700 liter
 
kijk kimielco heeft dicussen, én echte altums ! Het idee van de temperatuursdaling is op zich correct, maar ik vrees dat 2 graden verschil hun kata- / metabolisme echt niet zo veel gaat laten dalen, bv. 2 uren minder licht zal ze gedurende die periode ook rustiger maken en zal misschien hun katabolisme even sterk omlaag halen dan die 2 temperatuursgraden... Moeilijk verhaal, altums en op reis gaan. Ik zou precies opteren voor dagelijkse interventies van een aquariaan met ervaring. Maar ik begrijp dat je niet iedereen in huis wil ....

Heb je eventueel het gebruik van een emerse plant zoals pothos overwogen, om je nitraten te verwijderen, en alsnog je temperatuur te laten zoals het is ? Dat is misschien ene optie ? Goede verlichting boven je bakken met emerse planten en je bakken zelf vrij donker houden... Het is maar een idee.

PS : ik gebruik dekplaten met geboorde ronde openingen (DIY, op een paar uurtjes heb je wel iets tijdelijk in elkaar steken) in en zet er emerse spiderplanten in, en die werken heel goed om je nitraten te verwijderen. Zorg uiteraard voor voldoende verlichting boven je bak (en reduceer licht in je bak.

Een tijdelijk drupsysteem en overloop is een andere optie, maar dat is waarschijnlijk minder evident gezien je mogelijks water eerst aanpast in waarden.
 

Terug
Bovenaan