UVC Filter


TibbevAm

Active member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
27
Leeftijd
45
Goedenavond leden

Ik heb sinds kort een 150cm aquarium (juwel) en nu vroeg ik mij af om een uvc filter toe te voegen. Ik heb 2 filters erop oase biomaster 600 en een jbl CrystalProfi e1502.
Wie kan mij helpen met het aangeven of een uvc filter echt nodig is of niet?

Hartelijk dank alvast.

Met vriendelijke groet,

Tibbe
 
Om welke reden zou je het willen? Hebben gevoelige vissen? Last van vuil water dat je op kan lossen met uv? T heeft alleen specifieke doeleinden..
 
Ik las dat je vissen niet snel ziek worden. Wat versta jij onder gevoelige vissen?
 
Uvc heb ik gehad op het aquarium met sluierstaarten. Het helpt tegen alg is mijn ervaring. Dood zwevende algendeeltjes. Schijnt ook bacteriën te doden. Maar of je vissen minder snel ziek worden betwijfel ik. Het dood dan niet alleen slechte maar ook goede bacteriën lijkt me. Uvc lamp kan geen verschil maken.
Als je weinig bacteriedruk wilt, zou ik regelmatig waterwissels doen. Dat doe ik nu. Weinig zieke vissen.
 
Het dood dan niet alleen slechte maar ook goede bacteriën lijkt me. Uvc lamp kan geen verschil maken.
Als je weinig bacteriedruk wilt, zou ik regelmatig waterwissels doen.
In principe is voor vissen elke bacterie die hun immuunsysteem kan bereiken een slechte bacterie. :) Alles wordt afgeweerd en dat kost capaciteit. Een UVC-lamp kan dan helpen door het aantal bacteriën te verlagen en daarmee het immuunsysteem minder te belasten.

Water verversen helpt natuurlijk ook. Maar dat is een beetje achter de feiten aan hollen, want bacteriën vermeerderen zich gemakkelijk als ze genoeg voedsel krijgen (als er genoeg vissenvoer etc rondgaat). Is niet echt bij te houden met verversen. Bacteriën worden alleen structureel beperkt gehouden door goede biologische filtering. Dan pakken de baccies in het filter het voedsel weg van de rondzwevende bacteriën en krijg je een lager basisniveau van je bacteriedruk.

En UVC helpt, maar ik zou persoonlijk het geld / de wattages die daarin gaan zitten eerder stoppen in een verbetering van de filters.
 
Het wordt volgens mij bij disucssen etc. wel eens gebruikt, of vissen die veel vervuilen. Maar dan nog sluit ik me voor de gemiddelde aquariaan bij Gino aan :)
 
Heb het zelf in het verleden wel gebruikt.
Maar heb eigenlijk nooit heel erg verschil gemerkt. Al wijs ik dit wel toe een een goed werkend filtersysteem, waardoor de uv-c weinig meerwaarde heeft in het aquarium. (Ik zeg niet dat uv-c niks doet.)

Op dit moment gebruik ik uv-c alleen nog voor het zwembad. (Heb een hekel aan chloor, en zonder zout of chloor kan ik het water nog voor de tuin gebruiken)
Tegen zweefalgen en bacteriën werkt het heel goed, maar ik ben van mening dat als je dit in een gemiddeld aquarium nodig je hebt, je beter de oorzaak aan kunt pakken.

Ook bij veel vervuilende vissen, pas je filtratie hier op aan..
 
In principe is voor vissen elke bacterie die hun immuunsysteem kan bereiken een slechte bacterie. :) Alles wordt afgeweerd en dat kost capaciteit. Een UVC-lamp kan dan helpen door het aantal bacteriën te verlagen en daarmee het immuunsysteem minder te belasten.

Water verversen helpt natuurlijk ook. Maar dat is een beetje achter de feiten aan hollen, want bacteriën vermeerderen zich gemakkelijk als ze genoeg voedsel krijgen (als er genoeg vissenvoer etc rondgaat). Is niet echt bij te houden met verversen. Bacteriën worden alleen structureel beperkt gehouden door goede biologische filtering. Dan pakken de baccies in het filter het voedsel weg van de rondzwevende bacteriën en krijg je een lager basisniveau van je bacteriedruk.

En UVC helpt, maar ik zou persoonlijk het geld / de wattages die daarin gaan zitten eerder stoppen in een verbetering van de filters.
What are the side effects of UV filters?


Studies show that UV filters may lead to endocrine disruption, hepatotoxicity, mutagenicity, and systemic toxicity. Literature on environmental effects of UV filters suggests that they are bioaccumulative, pseudopersistent, and possibly toxic to aquatic ecosystems.

je vissen in vies water laten rond zwemen en bacterie onder drukken zijn het de bacterie niet komt er wel een ander side effect
ik recommend niemand en uv filter planten filters onder drukken slechte bacterien
 
Studies show that UV filters may lead to endocrine disruption, hepatotoxicity, mutagenicity, and systemic toxicity. Literature on environmental effects of UV filters suggests that they are bioaccumulative, pseudopersistent, and possibly toxic to aquatic ecosystems.
Met "UV filter" wordt in die studie zonnebrandcrème bedoeld. :D

Vertel de bacteriën maar niet dat dat bestaat. Straks doen die UV-lampen niks meer...
 
UV licht steriliseert zweefalgen (erwtensoep) Maar steriliseert ook goede bacteriën. Indien je er toch een plaatst, minstens 2 weken uitdoen na eventuele bacterie enting.
Een UV lamp wordt veel gebruikt in vijvers (ik heb er ook een zitten in mijn vijver) in een aquarium zou ik er niet aan beginnen.
Het is beter de oorzaak van zweefalgen aan te pakken dan een uv lamp te plaatsen.
 
In vijvers wordt het inderdaad ook veel toegepast, maar belangrijkste reden daarvoor is denk ik om dat je geen, of in elk geval weinig, invloed hebt op lichtduur en intensiteit, door de zon.
Hier heb je in het aquarium volledig invloed op, en daardoor heb je in het aquarium in mijn ogen geen uv-c nodig voor zweefalgen.
 
Uvc heb ik gehad op het aquarium met sluierstaarten. Het helpt tegen alg is mijn ervaring. Dood zwevende algendeeltjes. Schijnt ook bacteriën te doden. Maar of je vissen minder snel ziek worden betwijfel ik. Het dood dan niet alleen slechte maar ook goede bacteriën lijkt me. Uvc lamp kan geen verschil maken.
Als je weinig bacteriedruk wilt, zou ik regelmatig waterwissels doen. Dat doe ik nu. Weinig zieke vissen.
Nou ja, bacteriebloei en zweefalg zal het kunnen verhelpen maar alleen in dat soort situaties kan je kiezen voor een UV-c lamp. Het dood beslist algen, je hebt gelijk, meer nog algen sporen maar ook bacteriën de slechte maar ook de goede. Maar om een algen probleem tegen te gaan moet je de oorzaak wegnemen anders zal ook een dergelijke lamp je niet van dat probleem verlossen. Dus mijn antwoord op de vraag van Ts zou ik zijn: Gebruik een UV-c lamp alleen in het geval van bacteriebloei en zweefalg en zelfs dan wanneer beslist nodig.
 
Met "UV filter" wordt in die studie zonnebrandcrème bedoeld. :D

Vertel de bacteriën maar niet dat dat bestaat. Straks doen die UV-lampen niks meer...
Niet helemaal waar; er zijn verschillende UV varianten. UV-a, UV-b en tenslotte UV-c. De laatste vorm gebruiken aquaristen el eens.
 
@benvo dat klopt als een bus. Maar ik denk dat er een misverstandje is, want daar ging mijn reactie niet over. :)
 
Wauw wat veel reacties allemaal, waarvoor dank.

Het ging mij voornamelijk om bacteriën druk en ziektekiemen. Waarom ik aan een uvc zat te denken.
 

Terug
Bovenaan