Update kweekervaringen eierleggers en poging neon tetra's en kardinaal tetra's


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Ik ben al weer even niet meer op dit forum geweest dus dacht een update te geven nadat mijn kweekopstelling (mijn rack) inmiddels even draait.

Na veel geëxperimenteer met egg tumblers, waterwaarden, artemia, infusorien, breederboxen en heeeeeeel veel youtube filmpjes verder heb ik de volgende vissen succesvol gekweekt en groot gekregen:

- Danio Rerio (was eenvoudig)
- Danio margaritatus (redelijk eenvoudig als je de trucs kent om de eitjes separaat te houden)
- Puntius titteya (ook redelijk eenvoudig)
- een guppenavontuur met heeeeel veel kleuren, maar had ik geen uitdaging aan.

Ik ga nu ik mijn guppen weer kwijt ben een grotere uitdaging aan om moeilijkere tetra's te kweken. Neon- en cardinaal tetra's (Paracheirodon innesi en Paracheirodon axelrodi) onder andere en Hyphessobrycon amandae. O en de Boraras Brigittae niet te vergeten. De neon- en kardinalen gaan heel lastig worden en waarschijnlijk niet lukken maar ik ga het toch proberen. Osmose apparaat is in aantocht en hoop binnenkort van start te gaan. Heb nu 60 Brigittae gekocht, aangezien ik pas na 2 maanden kijken er achter kwam dat bij de eerste 30 die ik besteld had maar 2 vrouwtjes zaten :).

Ik heb inmiddels ook een automatische eitjes verzamelaar gemaakt die ECHT een uitvinding is (één filmpje op youtube en ik was verkocht). Daar ben ik ook even mee zoet geweest. Maar goed, het volgende avontuur is dus in aantocht. Ik hou jullie op de hoogte. Ik zal later eens een foto plaatsen van mijn eierverzamelaar.
 
Daar zijn we dan wel heel benieuwd naar ;)

Dat filmpje waar je je inspiratie vandaan gehaalt hebt mag anders ook hoor 😁
Hahaha! Ik kon de uitgebreide niet meer vinden, maar wel een beknopte:


Ik heb een bakje met een netje erboven en daarop javamos. Aan de bodem een buisje wat naar boven loopt in een ZISS breeder box waar de eitjes in uit komen. Onder in de buis een gaatje, luchtslang aangesloten en zo creeer je een aanzuigende werking vanuit het eier-opvangbakje naar je breeder box erboven. Als je die breeder box gebruikt hoef je er niet meer naar te kijken eigenlijk. Ik laat de eitjes gewoon daarin uitkomen.

Ik wil het alleen nog gaan finetunen zal ik maar zeggen. Ik wil dat opvangbakje nog wat platter hebben onder andere. Heb ook plastic stramien besteld om iets te knutselen als rooster. Dat opvangbakje voor de eitjes heeft hij in het filmpje met een 3D printer gedaan. Ik heb die niet dus ben nu aan het zagen en lijmen met plastic bakjes en PVC plaatjes.... Vanmiddag weer naar de Wildkamp voor buizenmateriaal en knie-stukjes... :).

Waar ik OOK mee bezig ga is iets wat ik ooit in een filmpje heb gezien dat ik helaas niet terug kan vinden. Daar had men een Aquarium in 2en gedeeld (een aquarium in een aquarium als het ware), waarbij het zo gemaakt was dat de ouderdieren in deel 1 zaten waarbij de bodem BOVEN de bodem van deel 2 hing (snap je? lastig uitleggen). De bodem van deel 1 bestond uit plastic stramien waar de eitjes doorheen vielen in deel 2 waar ze uitkwamen. Nu zat er een sponsfilter in deel 2 die uitstroomde in deel 1 waar de ouders zaten. Zo werden de eitjes vanzelf deel 2 ingezogen. Ik vond het briljant waarbij de kracht zit in het feit dat je er geen werk meer aan hebt. Dat werkte volautomatisch. Mogelijk snappen jullie het niet helemaal... lastig met tekst uit te leggen... Ik ben van plan zelf eens een proefmodel te maken met een goedkoop plastic aquarium en zal de resultaten hier posten!
 
Hahaha! Ik kon de uitgebreide niet meer vinden, maar wel een beknopte:


Ik heb een bakje met een netje erboven en daarop javamos. Aan de bodem een buisje wat naar boven loopt in een ZISS breeder box waar de eitjes in uit komen. Onder in de buis een gaatje, luchtslang aangesloten en zo creeer je een aanzuigende werking vanuit het eier-opvangbakje naar je breeder box erboven. Als je die breeder box gebruikt hoef je er niet meer naar te kijken eigenlijk. Ik laat de eitjes gewoon daarin uitkomen.

Ik wil het alleen nog gaan finetunen zal ik maar zeggen. Ik wil dat opvangbakje nog wat platter hebben onder andere. Heb ook plastic stramien besteld om iets te knutselen als rooster. Dat opvangbakje voor de eitjes heeft hij in het filmpje met een 3D printer gedaan. Ik heb die niet dus ben nu aan het zagen en lijmen met plastic bakjes en PVC plaatjes.... Vanmiddag weer naar de Wildkamp voor buizenmateriaal en knie-stukjes... :).

Waar ik OOK mee bezig ga is iets wat ik ooit in een filmpje heb gezien dat ik helaas niet terug kan vinden. Daar had men een Aquarium in 2en gedeeld (een aquarium in een aquarium als het ware), waarbij het zo gemaakt was dat de ouderdieren in deel 1 zaten waarbij de bodem BOVEN de bodem van deel 2 hing (snap je? lastig uitleggen). De bodem van deel 1 bestond uit plastic stramien waar de eitjes doorheen vielen in deel 2 waar ze uitkwamen. Nu zat er een sponsfilter in deel 2 die uitstroomde in deel 1 waar de ouders zaten. Zo werden de eitjes vanzelf deel 2 ingezogen. Ik vond het briljant waarbij de kracht zit in het feit dat je er geen werk meer aan hebt. Dat werkte volautomatisch. Mogelijk snappen jullie het niet helemaal... lastig met tekst uit te leggen... Ik ben van plan zelf eens een proefmodel te maken met een goedkoop plastic aquarium en zal de resultaten hier posten!

Dat laatste systeem heb ik hier ook nog gehad.
Had 1 groot nadeel, de eitjes lagen steeds in het afval van de ouders.
Ik werkte wel met nog een extra kamer waar een filter in zat, uitstroom kwam dan uit in het oudergedeelte.
 
Dat laatste systeem heb ik hier ook nog gehad.
Had 1 groot nadeel, de eitjes lagen steeds in het afval van de ouders.
Ik werkte wel met nog een extra kamer waar een filter in zat, uitstroom kwam dan uit in het oudergedeelte.
Ja dat snap ik. Jij bent er van af gestapt dus?

Een hybride versie is deze, kijken vanaf 1:44:

 
Ja dat snap ik. Jij bent er van af gestapt dus?

Een hybride versie is deze, kijken vanaf 1:44:


Ik ben gewoon gestopt met die vissen te kweken. Was een bakje met luipaarddanios.
Kreeg ik aan de straatstenen niet verkocht
 
Goeden middag allemaal,

Ben erg benieuwd of het gaat lukken met het kweken van kardinaal en neon tetra :)
 
Goeden middag allemaal,

Ben erg benieuwd of het gaat lukken met het kweken van kardinaal en neon tetra :)
Ik ook ☺️. Ben klaar om te starten, maar zit even op vakantie adres. Zodra ik terug ben, ga ik ze flink voeren met artemia en ander levend spul. Heb ook vuur tetra’s gekocht. Bakken zijn klaar en heb via MP zeker 2 emmers vol javamos op de kop getikt. Dus ben klaar van start te gaan! O, en de infusorien groeien ook al!
En - maar daar komt een apart topic voor - ga ik ook een nieuw rack bouwen!
 
Tjee ben echt benieuwd hoor :)

Trouwens ik ga woensdag kardinaal tetra's kopen .

Wens je veel succes :)
 
Heb vroeger een keertje een paartje neon tetra's tot afzetten weten te krijgen. De eitjes kwamen uit maar daarna gingen de larven dood.
Ze zijn lichtschuw, maar vooral het water dient ongelooflijk zacht te zijn (max 1-2 dH). Kardinaaltetra's zijn wat dat betreft nog kieskeuriger.
Schijnt zelfs dat als je ze in te hard water opkweekt ze geen eieren meer kunnen afzetten.

Ik heb recent in mijn bak vuurtetra's en een enkele keer vond ik een extra jonkie in de bak zwemmen. Dus niet bewust gekweekt maar wel nageslacht.
Ik wil nu bewust vuurtetra of ook citroentetra gaan kweken.
Maar ik ga daarvoor het paartje uitvangen en dan in aparte afzetbak laten afzetten waar ik de eitjes ook laat uitkomen.

Als je heel precies wil lezen hoe je kardinaal en neontetra's kweekt adviseer ik het volgende boekje:
Kweekt u deze vissen ook eens deel 1. Staat heel uitgebreid in beschreven en tabellen met hoeveel levende jonkies afhankelijk van de hardheid.

of hier
 
Goeden middag Merry,

Dank je voor je reactie :)

Zoals je kunt lezen in de volgende berichten heb ik besloten om geen kardinaal tetra te nemen.

Ipv daar zet ik mijn pristella maxilaris van 80 cm naar 120 cm en de corydoras panda gaan ook mee :)
Wat zijn die vissen snel pfffffffffffffffffffffff ik heb ze allemaal te pakken kost wel bijna 4 uur om te vissen .
 
geen probleem. Welicht heeft iemand anders nog wat aan de tip.
In het eerste deeltje wordt ook het kweken van kogelvissen beschreven en nog een paar andere soorten.

Vuurtetra's zijn ook snel. De laatste kreeg ik er pas uit toen de waterstand 2 cm was.
 
Goeden avond allemaal,

Gisteren vrijdag 30 juli externe verwarming besteld JBL Protemp E500.
En vandaag 31 juli binnen gekregen :)
Gelijk gemonteerd en nu maar kijken hoe het gaat .
Hebt alle vertrouwen in :!
 
Goede middag allemaal,

15 pristella maxilaris gekocht en 10 zilvere bijlzalm.
Dus nu 22 corydoras panda , 30 pristella maxilaris en 10 Gasteropelecus levis of zilverbijlzalm !
Nu wel genoeg vis in den bak :)
 
Voor de geinteresseerden een kleine update nu alles een half jaar of zo draaiende is:

Inmiddels is alles, inclusief de water verversing middels een gardena beregeningscomputer geautomatiseerd. De kweek loopt zeer bevredigend, waarbij ik de volgende soorten succesvol gekweekt heb:

- Danio rerio
- Danio margaritatus
- Tanichthys albonubes
- Betta Splendens
- Puntius titteya
- Mikrogeophagus ramirezi Electric Blue
- Apistogramma agassizii Fire red
- Melanotaenia praecox
- Oryzias latipes
- Corydoras Panda

EDIT: nu ik mijn osmose water productie ook geautomatiseerd heb, ga ik binnenkort ook nogmaals de neontetra's proberen. Ik kweek overigens alles op leidingwater, behalve de agassizii....

De regenboogvissen en de agassizii vind ik het leukst eigenlijk. Met de praecox ben ik reeds zover dat mijn eigen nakweek ook weer jongen heeft. De agassizii brengen de jongen zelf groot wat echt een genot is om te zien (foto onder).

Ik heb heel veel geleerd, geëxperimenteerd en veel youtube gekeken. Het feit dat de waterverversing geautomatiseerd is, maakt veel uit, want dan kan ik meer tijd besteden aan de vissen dan het onderhoud. Mocht iemand vragen hebben hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
B5481B40-7EE5-412D-8147-9DC351D3FDA5.jpeg
 

Terug
Bovenaan