Uitzwembak of niet. Mbuna


D

Djimmi

Guest
Wou dit toch even weten.


Men mbuna bak draait soepel en vorige week een eerste paring waargenomen van de hongi red top vrouw met de goede man.

Dit is de eerste keer dat ze eitjes draagt, de hobbykweker zei me dat er een kans is dat ze ze alsnog zal doorslikken.

Nu ja, in afwachting daarvan ben ik aan het twijfelen of ik ze beter laat zitten, en de jonkies ook (zodat alleen de sterkste en slimste overleven)
Of de jongen eruit haal en in een aparte bak steek.

In geval van een aparte bak:

Wat zijn de minimale afmetingen voor een uitzwembak voor jonkies?
 
Als je veel stenen hebt, moet dat geen probleem geven. Ik had een relief-achterwand en heel veel stenen. Bij mij overleefden veel jongen.
 
Begrijp ik nu goed dat je erover twijfelt het vrouwtje over te plaatsen?
Zo ja: dat is een stressfactor en dat kan weer een reden zijn voor alsnog doorslikken.

~ Ivo
 
Overplaatsen zou ik in ieder geval doen door middel van een andere bakbak. Zodat ze nooit uit het water hoeft. Maar ik bekijk het zo eens nu. We zien wel
 
Gewoon laten zitten. Er zullen sowieso meer jongen overleven dan je wil... Zolang je alleen mbuna in je bak hebt wordt er (behalve per ongeluk door ma) niks of bijna niks opgeten.
 
Aleen mbuna en wat ancistrussen.
Bedankt Saskia. Wou eigenlijk van jou zeker een reactie.

Had ergens gelezen dat je nog hobbykweker wat geweest. En onder dit forum je zeker zou lezen
 
Zat me nog wel te bedenken, als je de jongen wilt verkopen (en dus niet terug in de bak gaat doen later) dan is er niks tegen een uizwembak, mits je uitvangt zodra de jongen uit ma's bek zijn en blijven. Dat maakt het uitscheppenl later voor kopers heel een stuk makkelijker.

Als je de jongen later terug zou doen moet je je eigen bak her-inrichten, net als bij het toevoegen van nieuwe vissen. Daar zitten weinig mensen op te wachten denk ik...
 
Nienepien zei:
Als je veel stenen hebt, moet dat geen probleem geven. Ik had een relief-achterwand en heel veel stenen. Bij mij overleefden veel jongen.

Ik heb er een ancistrus koppel bijzitten.

Opmerkelijk, weinig jongen ,van beide.
 
Zouden de eieren niet opgegeten worden?
 
ze heeft de bek nog steeds vol, dus nog niet doorgeslikt. ben benieuwd eind deze week of volgende week zouden de jongen er moeten zijn.
ik laat ze voor nu in het grote aquarium, daar ik sowieso nog geen uitzwembak heb. ben hier en daar aan het rondkijken indien ik iets op de kop kan tikken. maar het is geen must. eens zien hoe het allemaal loopt.
 
Wat geleerd op vivarium: Melanochromis eet wel degelijk jonkies op.

Op zich iets dat handig kan zijn, gezien mbuna doorfokken ook als je dat niet wil...
 
Heb nu toch een derde bak op de kop kunnen tikken ( 5 euro voor een 60*30*32 + bluwave 3 filter)

De bak draait nu kaal sinds vandaag.

Is het veilig om eventuele jongen erin te plaatsen de moeder Is nu 18 dagen ver.

Kan eventueel wel bacteri�n toevoegen en water overhevelen van de andere aquaria.

Hoe vang ik jongen makkelijk uit? Heb nl een soort berg van stenen waar ze in kunnen schuilen.

Had misschien gedacht aan een 2 liter fles van water, dan de bovenkant afzagen en gaatjes in boren. Deze dan half laten zakken in het aquarium. Zou dit lukken, en hoe groot zouden de gaatjes dan moeten zijn?
 

Terug
Bovenaan