Uitval vuurtjes


P

phong

Guest
Hallo,

Sinds enkele weken verlies ik om de 2 à 3 dagen een vuurgarnaal en het lijkt met de dag erger te worden. Ik probeer zo beknopt mogelijk alles samen te vatten:

Bakje 25 liter op 22 graden met pompje, met hierin een 25-tal stuks. Draait al een paar maanden prachtig met heel veel activiteit, met sinds kort een 30-tal nakomelingen die het allemaal schitterend lijken te doen. Geen andere bewoners. Nog 2 zwangere exemplaren.

Recent niks gewijzigd of bijgeplaatst. Er zat vorige maand nog één zielig daniootje in en sinds dat de geest heeft gegeven zit mijn bakje vol cyclops. Een louter esthetisch ongemak las ik ergens... Ik zag al enkele keren een heel klein wit wormpje op de ruit en dat zou dan misschien wel zorgwekkend kunnen zijn. Een foto kon ik niet maken, het lijkt op planaria, maar het was wel overdag, dus ik weet niet of het dan dat wel kan zijn.

Wat me opvalt is dat vooral de grotere vrouwtjes bovenaan erg stil zitten, terwijl de jonkies en mannetjes het heel goed lijken te doen. De sterfte treft vooral de grote exemplaren. Anderzijds, eventuele dode babygarnalen zijn haast onmogelijk te spotten.

Van waterwaarden en zo heb ik geen verstand, maar dit draait al maanden stabiel zonder enige wijziging, dus ik zou niet weten waarom dit een probleem zou zijn. Om de 5 à 7 dagen ververs ik +/- 10% water, misschien moet ik eens 30% doen zou dit helpen? Of koop ik me een planariaval of chemische oorlogsvoering via flubenol?

Alvast bedankt, ik hoop dat ik binnenkort mijn 5-jarige niet meer hoef teleur te stellen dat er wéér eentje dood is...
 
Misscien nog nuttig om weten: tegenwoordig lijkt de plantengroei (vooral waterpest) sneller te gaan. En mijn superfish pompje (kleinste model) draait met heel weing debiet. Ik prop hier namelijk altijd wat watten in, want anders is mijn bakje een borrelende jacuzi.
Misschien toch een zuurstofprobleem?
 
Het klinkt als een vervuilde bak naar mijn idee. Mogelijk te veel nitraat en misschien zelfs te veel nitriet. Ik zou toch even de waterwaardes opmeten of laten meten. Je kan dit bij veel aquarium winkels ook laten doen als je een half litertje water mee neemt.

Mogelijk heb je te veel gevoerd waardoor de bak vervuild is geraakt.
 
Zou ook zeker de waarden laten meten en hoe oud zijn de volwassen garnalen die sterven ongeveer?
 
Klinkt mij als waarschijnlijk vervuiling, door de cyclops en wormpjes. Voer je ze vaak? Heb je een foto?
 
k zag al enkele keren een heel klein wit wormpje op de ruit en dat zou dan misschien wel zorgwekkend kunnen zijn

Dit duidt toch niet op veel wormen dus dat zal denk ik niet de oorzaak zijn. Ik zou dus de waterwaarden eens laten meten.
 
Aaargh... Ik was al bang dat jullie zoiets zouden zeggen. Ik geraak pas tegen maandag in de dierenwinkel. Ondertussen zet ik ze op dieet, ik voer inderdaad misschien wat veel.
Geen idee hou oud ze zijn, maar ik neem aan hoe groter hoe ouder :)
Merci voor de feedback, wordt vervolgd...
 
Ze worden rond de 1,5 jaar dus wie weet kun je je nog herinneren hoelang je ze hebt.Normaliter is een wissel van 10% per week voldoende mits de waarden goed zijn en je bak goed draait.
 
Fotootje
3b425ee96d1d1d26cce60f5ee667885c.jpg
 
Tegen planaria zou je csf medimix kunnen proberen en dat regelmatig geven. Dat werkt wel degelijk en is altijd beter dan flubenol.

Heb je mijn topic ook gelezen over garnalen en opstartwormen? Je leest overal dat opstartwormen ongevaarlijk zijn maar dat begin ik te betwijfelen. Wat jij beschrijft heb ik hier ook gehad en het lijkt idd dat de volwassen vrouwtjes de klos zijn. Mijn garnalenbestand is inmiddels zo uitgedund dat ik vermoedelijk geen volwassen vrouwtjes meer heb maar de jongen zijn nu bijna geslachtsrijp. Ik heb om te kijken of de opstartwormen de oorzaak zijn een schooltje microrasbora's gekocht en die zwemmen nu een week in de bak. Het is nog te vroeg om te zeggen of het helpt maar ik denk het wel ik heb de indruk dat het hele spul wat levendiger is. Ook in de tweede bak waar ik vissen in heb geplaatst (met iets minder wormen) lijken de garnalen levendiger. Hoe dan ook vind ik het opvallend dat de problemen begonnen zijn nadat de vis(sen) eruit waren bij jou.
 
Op het garnalen en kreeftenforum is iemand die met knoflook geexperimenteerd heeft. Hij had een documentaire gezien over een garnalenkwekerij (voor consumptie) die knoflook voerde tegen ongedierte. Hij had er goede resultaten mee tegen de planaria. In csf medimix zit knoflook en aangezien ik ook last van planaria had ben ik dit gaan voeren en idd planaria is weg maar dan wel blijven herhalen hoor. Helaas doet het niks tegen de opstartwormen.
 
Aaargh... Ik was al bang dat jullie zoiets zouden zeggen. Ik geraak pas tegen maandag in de dierenwinkel. Ondertussen zet ik ze op dieet, ik voer inderdaad misschien wat veel.
Geen idee hou oud ze zijn, maar ik neem aan hoe groter hoe ouder :)
Merci voor de feedback, wordt vervolgd...

Wat is veel? Om de dag zou normaal genoeg moeten zijn, voer ook niet teveel. Beter dat alles op gaat en de een breuken hongerig achterlaten dan overvoeren zodat voer blijft liggen wat zoals de meeste zeggen kan zorgen voor de nitriet pieken. Succes!
 
Sorry zag dat mijn eerdere antwoord wat vreemd klonk: ik bedoelde dat de cyclops en wormen op veel voeren duiden. Ik heb zelf de garnalen ook wel eens kennelijk teveel gevoerd, zag allemaal soorten kleine beestjes. Zelf heb ik ook een keer een planaria-worm op een garnaal aangetroffen :(.

Toen ik drastisch minder ging voeren waren de wormen e.d. ook snel weer weg. Ik voer ze maar 1 of 2x in de week, heel veel jonkies en nooit dode garnalen. Ik denk overigens dat je garnalen wat mos wel zouden waarderen :).
 
Ververs je water eens en paar keer. voor 25-30 %. en zuig de bodem eens een keer.
 
Ik voer dagelijks. Meestal wissel ik af: de ene dag wat vlokjes droogvoer, de andere dag een viertal garnalenkorreltjes, beiden van het merk Sera. Af en toe een stukje broccoli of een erwt, wat ik er na 48u wee uithaal. Het valt me op dat de eerste dode garnalen in notime werden opgevreten, terwijl die vandaag gewoon onaangeroerd blijven liggen. Dus idd misschien wat Veel gevoederd.

Knoflook: gooi ik gewoon eens er een teentje in om te zien wat het geeft?
Mos: er zit wel degelijk javamos in hoor, foto is niet al te duidelijk
Waterverversing: vandaag zo'n 15% ververst, ben benieuwd

Ik vind die cyclops best onaangenaam trouwens, iemand suggesties voor een solitair visje in zo'n klein aquarium?
 
Phong ik heb je een pb gestuurd. Wat betreft het opeten van dode garnalen: het is niet aan te raden dode garnalen op te laten eten. Deze kun je het best zsm verwijderen omdat je niet weet waarom de garnaal dood is gegaan. Door het opeten kunnen sommige ziekten verspreid worden.
 
Voor nu zou ik in elk geval even doen wat bertus adviseerd.

Bijvoorbeeld vandaag 30 % waterwisselen en dan morgene n overmogen herhalen.


Dat het maanden goed is gegaan zegt helaas niets over of je het ook goed hebt gedaan.

Het kan namelijk zijn dat je steeds iets te weinig water ververst hebt in verhouding tot de vervuiling.
Op die manier is je water dus langzaamaan steeds een heel klein beetje meer vervuilt geraakt.

De garnalen hebben hier geen last van totdat de grens is bereikt en ze wel ziek worden of dood gaan.
 
Phong ik heb je een pb gestuurd. Wat betreft het opeten van dode garnalen: het is niet aan te raden dode garnalen op te laten eten. Deze kun je het best zsm verwijderen omdat je niet weet waarom de garnaal dood is gegaan. Door het opeten kunnen sommige ziekten verspreid worden.

Mijn ervaring is dat dit vaak gebeurt als je niet kijkt en je dus niet vaak dode garnalen aantreft of maar kleine delen daarvan.
 
De waterwissel van gisteren heeft weinig resultaat, uitgezonderd de kleintjes en die $£¥%# cyclops is er minder beweging dan ooit. Ik probeer een nieuwe waterwissel.
Altijd gedacht dat kannibaliseren geen probleem was, weeral wat bijgeleerd
 
Een nitriet vergiftiging heb je niet na 1 waterwissel weg. Gewoon nu weer zeker 20% verversen en eventueel bacterie toevoegen.

Denk eraan om helemaal zeker te weten dat je goed doet, check je water waardes.
 
Update: 3 dagen na elkaar telkens 10 tot 20% water gewisseld en behalve een nieuw beukenblad al 5 dagen niet meer gevoederd. Ik zie duidelijk méér beweging en al een pak minder cyclops. Helaas ook elke dag één dood volwassen vrouwtje. Al met een lamp naar babylijkjes (sorry voor het vreselijke woord) gezocht maar niks gevonden.

Als ik dan toch investeer in een testkoffertje, waar moet ik op letten? Is dat dan een kant en klaar pakket met bijgeleverde producten die het probleem kunnen oplossen? Suggesties welkom
 
Een testkoffer is puur om je waardes te controleren.
Zal niks bijzitten om problemen op te lossen.
Het is afhankelijk van wat je wil testen om te bepalen wat je koopt.
Zelf zou ik zowizo gaan voor.
Ph
KH
GH
NO3
NO4

En voor garnalen misschien nog:
CU (koper)
FE (ijzer)
Po4 (fosfaat)

Omdat dat deze waardes giftig zijn voor garnalen.

Mvg Nick
 
Een testkoffer is puur om je waardes te controleren.
Zal niks bijzitten om problemen op te lossen.
Klopt maar het kan er wel voor zorgen dat je problemen voorkomt.

Bovengenoemde waardes zijn inderdaad de meest gangbare en interessante. Het allerbelangrijkste voor jou op dit moment is denk ik nitriet en nitraat. Ik vergeet de nummers altijd, was dat NO3 en NO4??
 
Als ik dan toch investeer in een testkoffertje, waar moet ik op letten? Is dat dan een kant en klaar pakket met bijgeleverde producten die het probleem kunnen oplossen? Suggesties welkom

Zelf zou ik bij Wesdijk het eigen merk koffertje dan aanschaffen en daar zijn ook goedkope navulreagens voor. Ik gebruik deze ook.

Nitraat is de no3;)
 
En nitriet is NO2. En ammonia/ammonium is NH3/4 :D
 
No4 bestaat niet maar je bedoelt de po4 denk ik;). Fosfaat dus.
 
Misschien weet ik de oorzaak van je sterfte. Zie ik het goed dat je daar hout hebt liggen? Heb je dit uitgekookt? Als je je nagel eroverheen haalt heb je dan zwarte prut onder je nagel?

Omdat ik met hetzelfde probleem zit ben ik natuurlijk vanalles aan het proberen. Ik heb kleine visjes ingezet om van de opstartwormen af te komen. Nou de bak is inmiddels zo goed als schoon maar de garnalen bleven lusteloos en er liggen nog steeds regelmatig dode garnalen in deze bak. Nu had ik deze bak tweedehands gekocht en zat daar een enorm stuk hout bij, zag er goed uit, voelde stevig aan maar gisteren toch het zekere voor het onzekere genomen en hout eruit met stevige verversing ( de zoveelste). Vanochtend toch een beetje bang dat door het getrek in de bak er nog meer doden waren maar niks aan de hand. De bodem ligt bezaaid met vervellingen, de garnalen dansen door de bak en ik ben vol goede moed. Mijn vermoeden is dat het hout uitgekookt is geweest waardoor er toch iets met de structuur is gebeurd. Misschien dat dit bij jou ook de oorzaak is?
 

Terug
Bovenaan