Uitval bij dwergkreeften


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Onze dwergkreeftenbak heeft eigenlijk nooit lekker gelopen. Het is een 54L bak met grindbodem en (inmiddels) voldoende begroeiing en schuilplekken. De waterwaardes zijn normaal voor een kraanwaterbak, voeren we regelmatig en niet te veel en toch hebben we geregeld uitval. De kreeften delen deze bak met een paar japonica's, rasbora's en wat slakken. Regelmatig hebben we jonge kreeftjes met eitjes en soms zien we wat jong spul kruipen maar dat verdwijnt vaak ook snel weer. Wekelijks ververs ik ca. 20% kraanwater. Is er misschien iets wat we missen waardoor het niet helemaal lekker loopt? Alle suggesties zijn welkom!


IMG_6064.jpg
 
Hier zou ik wel meer over willen te weten komen want heb ook al deze combinatie aan dieren in mijn achterhoofd voor in een eigen bakje.
Die kreeften zijn het CPO's ?
Hoeveel van elk soort zitten er in dat bakje Alwin ?
 
Ik heb dit ook gehad met de cpo in het verleden en heb de oorzaak niet kunnen achterhalen. Volgens mij heeft Alwin de kleine uitvoering en niet de cpo.
 
Ik heb dit ook gehad met de cpo in het verleden en heb de oorzaak niet kunnen achterhalen. Volgens mij heeft Alwin de kleine uitvoering en niet de cpo.
Hoe groot zijn beide kreeften dan John zowel de CPO als de kleine uitvoering die Alwin zou hebben volgens jou en wat is de correcte benaming van die kleine uitvoering kreeft dan ?
 
Ik heb ook weleens jongen erbij gehad en dat zijn net grote jonge garnaaltjes zeg maar en vrij kleurloos nog maar die worden vast niet door een slak gegeten denk ik:eek:
 
Worden die maar maximum 2,5cm groot ???


Ja die blijven een stuk kleiner dan de cpo. Ik heb deze zelf nog nooit gehad want zonder leesbril zie ik ze toch niet he:D:p. De cpo dus wel maar ook daar zag ik vaak dat de volwassen dieren na niet een erg lange tijd het loodje legden. En Alwin en ik wonen vrij dicht bij elkaar dus wie weet zit hier een bepaalde oorzaak achter:S:S
 
Ja die blijven een stuk kleiner dan de cpo. Ik heb deze zelf nog nooit gehad want zonder leesbril zie ik ze toch niet he:D:p. De cpo dus wel maar ook daar zag ik vaak dat de volwassen dieren na niet een erg lange tijd het loodje legden. En Alwin en ik wonen vrij dicht bij elkaar dus wie weet zit hier een bepaalde oorzaak achter:S:S
Die kleinste dwergkreeftjes zijn mij toch veel te klein hoor en net zoals je zegt dan moeten we allebei een bril opzetten om ze te kunnen spotten lol.
De CPO echter word 5cm en das al wat anders die zie je dan tenminste maar op de site van Hobbykwekers lijken die net op een garnaal hahahaha.
Bestaan die enkel in de oranje kleur of in andere kleuren ook en zoja in welke kleuren dan nog ?
 
De O staat voor Orange Johnny;). Zover ik weet ie er nog iets van een wildkleur te verkrijgen.

Dit lees ik erover op google dus ook bruinig en blauwig kun je hebben:

Mexican Dwarf Crayfish (Cambarellus patzcuarensis) ... Most specimens found in the wild are brown, sometimes with a grey or blue tint.
 
Ik heb ook weleens jongen erbij gehad en dat zijn net grote jonge garnaaltjes zeg maar en vrij kleurloos nog maar die worden vast niet door een slak gegeten denk ik:eek:

Ik heb idd de cambarellus diminutus. De slakken die erbij in zitten zijn piano-slakken (erg gaaf trouwens!!), zebraslakken en posthoornslakken. de 3 stuks rasbora's zijn een overblijfsel van een andere bak.
 
De O staat voor Orange Johnny;). Zover ik weet ie er nog iets van een wildkleur te verkrijgen.
Ik heb een hele tijd terug op marktplaats een blauwe kreeft te koop gezien echt van dat mooi donker kobaltblauw,is dat dan soms een andere soort kreeft John ?
 
Ja die blijven een stuk kleiner dan de cpo. Ik heb deze zelf nog nooit gehad want zonder leesbril zie ik ze toch niet he:D:p. De cpo dus wel maar ook daar zag ik vaak dat de volwassen dieren na niet een erg lange tijd het loodje legden. En Alwin en ik wonen vrij dicht bij elkaar dus wie weet zit hier een bepaalde oorzaak achter:S:S

Toch dat grunniger water ;-)
 
alsof je het over de duvel hebt: afgelopen week (nog) geen uitval gehad en in plaats daarvan 3 jonge kreeften gespot. Deze verdwenen normaal gesproken op mysterieuze wijze, maar tot nu toe zijn ze er nog
 
Leuk Alwin en hebben ze al wat kleur? Ik weet van de cpo dat je die de eerste tijd amper zag omdat ze kleurloos waren en erg klein.
 
Leuk Alwin en hebben ze al wat kleur? Ik weet van de cpo dat je die de eerste tijd amper zag omdat ze kleurloos waren en erg klein.

(het is een wat slechte video maar) volgens mij zijn ze blauw.



En ze zijn er nog steeds :thumbs:
 
Leuk hoor en ze lijken inderdaad blauwig te worden. Van die achtergrond muziek worden ze wel gestrest denk ik:D:D;)
 

Terug
Bovenaan