Uitpuilende ogen


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Ik heb 4 danio albolineatussen
1 er van heeft uitpuilende ogen en ziet er gehavend uit.
Ziet er best eng uit en ik denk dat hij niet lang meer leeft.
Wat zou dit kunnen zijn en is het besmettelijk?
 
Dit kan van alles zijn, maar als jij Thea die toch al enkele jaren vissen heeft en ook wat narigheid hebt meegemaakt denkt dat hij het niet meer volhoudt zouden wij zeggen: tik erop of een ander vorm van euthanasie. Uitpuilende ogen om te genezen en nog een poos gezond leren, die verhalen zijn zeer spaarzaam.
 
Hier is het filmpje waar het vrij duidelijk op te zien is.
Hij zwemt nog wel vrolijk rond dus geen idee wat ik er nu van moet denken.

pHw9cAKqF8HTPZ3u4Mdxd7feLvcpCHN2.jpeg
 
inderdaad jij hebt al een hele tijd vissen, jij weet of er iets fout is in de bak.
veelal duid dit op slechte waterkwaliteit maar het kan nog een hoop andere oorzaken hebben
een waterverversing kan soelaas brengen, lukt dat niet dan is het inderdaad einde verhaal
 
Wat ik altijd aan zou raden bij een zieke vis is meteen uitvangen en in een apart bakje zetten.

Ja als je zoekt op uitpuilende ogen komt je toch vaak hetzelfde tegen.

Apart zetten, zout badje en een antibioticum.
Je kan het iig proberen.
Al denk ik niet dat het nog veel gaat helpen.

Weet niet hoeveel en hoevaak je nu water ververst? Kan zijn dat het wat aan de lage kant is en je in het vervolg wat meer zou moeten verversen.
 
Dit staat er in mijn boekje over visziekten, hopelijk heb je er wat aan:;)

Alleen uitpuilende ogen:

image.jpg
image.jpg

Blz1. Blz2

Ook nog andere symptonen:
image.jpg
image.jpg

Blz1. , Blz2

Hopelijk kun je het lezen, anders als je wilt, maak ik een nieuwe foto;)
 
Tot mijn grote verbazing zwemt de vis nog gewoon rond. Houd het dus langer vol dan ik dacht.
Hij ziet er nog steeds zo uit als in het filmpje.
Euthanasie is een optie maar klap op de kop durf ik niet.
Heb nog ergens een flesje kruidnagel olie staan. Die moet ik even opzoeken.
 
Ja ik heb idd al jaren vissen maar dit fenomeen heb ik nog nooit gehad dus vandaag dat ik het vroeg. Zelfs de meest ervaren aquarioot weet niet alles....
Het zou idd aan te weinig water verversen kunnen liggen. Dit weekend ga ik er weer mee aan de slag.
 
Popeye, exophthalmus of in het Nederlands puilogen is bij vissen makkelijk te herkennen door een of beide uitpuilende ogen.

Deze aandoening is eigenlijk geen ziekte maar een teken van een ontsteking.
Het oog puilt naar buiten door een ophoping van vocht achter of in het oog.
Het eerste kenmerk is het bol staan van één of zelfs allebei de ogen.
In een later stadium zult u een vlies rondom het oog zien, deze vlies houd het oog op zijn plaats.
De vis zal steeds minder interesse tonen voor het voer, en de vis zal zich misschien gaan schuren aan het oog, er ontstaat een infectie die gaat irriteren.
Zonder een behandeling is de kans groot dat de vis het oog zal verliezen.
 

Terug
Bovenaan