Ughl, dilemma's...


B

Blub1234

Guest
Hallo,

Al een tijdje lang houd ik Multi's in mijn 70x30x40 bakje en wil graag het 'interieurtje' vervangen alleen weet ik niet of dat wel zo handig is...

Het zit namelijk zo:

Mijn aquariuminteresse was een beetje afgezwakt de laatste tijd en mijn aquarium had daar een beetje onder te lijden :oops:
Nu is mijn interesse weer terug en heb ik de boel weer opgeknapt (soort van), maar ik vind het echt helemaal niet mooi geworden: de planten, stenen, bodem, etc.

Ik wil de inhoud van mijn bak dus veranderen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet gaan doen. Mijn vissen hebben namelijk allemaal hun eigen schelp/grot al uitgekozen en er zijn ook al en stuk of 2 nestjes.
Naar mijn idee is het erg hinderlijk voor de vissen als ze nu opeens moeten verkassen terwijl ze net een huisje hebben gevonden, of valt dat wel mee en kunnen ze zich snel aanpassen?

Ik hoor het graag :)

Mvg
 
Mijn ervaring met Similis (verwant aan de multis) is dat ze hier redelijk goed tegen kunnen. Ze zoeken weer een nieuw plekje. Echter....je geeft aan nestjes te hebben. Dan wachten totdat ze groot genoeg zijn en op zichzelf zwemmen. Nadeel van de Multis is dat je met een beetje geluk/pech, nooit een nestvrije bak hebt.
 
Hallo pbrunier,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad dus al sinds ik de vissen heb, geregeld nestjes... Wachten totdat ze allemaal groot zijn en er geen nestjes meer zijn gaat denk ik niet meer gebeuren dan. Zal ik het er maar gewoon op wagen dan, en proberen de baby visjes in een aparte bak onder te brengen gedurende de verbouwing? Of is het slecht om de jonkies van de ouders te scheiden?
 
Ik heb ze zelf nog nooit gescheiden. Geen idee hoe het eindigt.
 
Bij de hele jongen gaat het er vooral om (als je ze tenminste wil laten opgroeien) dat ze frequent kunnen eten van het fijngewreven flokvoer. Bij stress/angst tijdens het uitvangen en tijdelijk onderbrengen zullen ze dus niet eten. Als dat te lang duurt is de kans groot dat ze het niet redden. Je kan best je bak opnieuw inrichten maar dan moet je er gewoon voor zorgen dat het niet te lang duurt, je water opnieuw gebruiken of gewoon achterwand onder water kitten. Dat ze evt nieuwe schelpjes uitzoeken daarna lijkt me geen punt.
 

Terug
Bovenaan