Twinstar Light B-Line 30B II of Chihiros A Series A351


gertgordijn

Well-known member
Lid geworden
1 december 2011
Berichten
135
Locatie
Gelderland
... voor een 42l (35x35x35) open bak (met afdekplaat...)

Vooralsnog voornamelijk mossoorten, mogelijk komt daar nog wat bij.
Hoofdbewoners worden Bloody Mary of Red Sakura.

Ik overweeg één van de twee lampen uit de titel. Welke moet ik kiezen en waarom?

Optie A heeft als voordeel dat deze iets goedkoper is, RGB leds heeft ingebouwde timer met zonsop- en ondergang. Nadeel is dat die 840 lumen wel erg weinig is, dat komt neer op 20 lumen per liter.

Optie B heeft als voordeel deze 3450 lumen heeft (en ik vind hem een stuk mooier). Nadeel is gee RGB led, en alsnog een timer nodig.
Alternatief zou de Chihiros AII Series AII361 kunnen zijn, al is die wel weer wat prijziger...


Optie A: Twinstar Light B-Line 30B II
  • 840 lumen
  • 6500K
  • RGB leds
  • Timer: 6, 8 of 10 uur met zonsop/ondergang
  • 7 dim mogelijkheden

Optie B: Chihiros A Series A351
  • 3450 lm
  • 8000 Kelvin
  • 7 dim mogelijkheden
 
Wat vind je belangrijker? Van de Chihiros zou ik mooier licht verwachten. Evenwichtiger. Maar ook kouder.
Ik denk dat je je op die lumen niet blind moet staren. Lumen gaat vooral over licht in het groene gebied. Voor plantengroei heb je rood nodig en wat blauw. Die kleuren geven juist een lage lumen score.
Je garnalen zullen niet geven om meer licht.
Voor de zon op en zon onder heb je rgb nodig, wat de twinstar weer heeft.

Als je echt een plantenbak wilt dan zou ik een optie c zoeken.
 
Volgens mij haal je de waardes door elkaar in je slot vergelijking 😉.

Je hebt een bakje met mosjes geef je aan, dan zou ik zeggen de Chihiros is ruim voldoende en heeft wat meer voordelen qua dimmen idd.

Persoonlijke voorkeur weegt natuurlijk ook mee 😊.
 
Laatst bewerkt:
20 lumen per liter is prima voor mosjes. Ikzelf heb een Chihiros A Series A401 (3100 lumen) boven een mosbakje. Wel op dimstand 1 van 7.
 
Volgens mij haal je de waardes door elkaar in je slot vergelijking 😉.

Je hebt een bakje met mosjes geef je aan, dan zou ik zeggen de Chihiros is ruim voldoende en heeft wat meer voordelen qua dimmen idd.

Persoonlijke voorkeur weegt natuurlijk ook mee 😊.
Welke waardes bedoel je?
De Chihiros A series heeft het hoogste aantal lumen, en daarmee verwacht ik inderdaad ruim voldoende.

Wat meeweegt is dat ik wel wil voorkomen dat, mocht toch meer aan plant willen naast mos, ik niet weer een nieuwe lamp wil kopen.

Het ontbreken van RGB, is dat voor de plantengroei een issue? Of is dat vooral voor zonsopgang en zonsondergang, eventueel nachtverlichting?
 
Planten hebben vooral veel rood en blauw nodig. Dat hoeft niet per se uit RGB te komen.
Blauw is in beide lampen aanwezig. Rood in de Chihiros minder. Het vermogen is wel weer hoger. Misschien dat het voor elkaar compenseert
 
In jouw bakje zou ik gaan voor de Twinstar Light B-Line 30B II. Het ding geeft rond de 20 lumen/ltr. Wat voor jouw doeleinden toereikend is. De Chihiros heeft een nutteloze hoge lumen waarde en een kleurwaarde die ook niet bepaald geschikt voor planten is.
 
Welke waardes bedoel je?
De Chihiros A series heeft het hoogste aantal lumen, en daarmee verwacht ik inderdaad ruim voldoende.

Wat meeweegt is dat ik wel wil voorkomen dat, mocht toch meer aan plant willen naast mos, ik niet weer een nieuwe lamp wil kopen.

Het ontbreken van RGB, is dat voor de plantengroei een issue? Of is dat vooral voor zonsopgang en zonsondergang, eventueel nachtverlichting?
Ik heb het zelf door elkaar gehaald, mijn excuus 😅. De Twinstar is ruim voldoende voor jou bakje.
 
In jouw bakje zou ik gaan voor de Twinstar Light B-Line 30B II. Het ding geeft rond de 20 lumen/ltr. Wat voor jouw doeleinden toereikend is.
Geld dat ook nog wanneer er wellicht wel meer of andere planten zouden komen? Die mogelijkheid zou ik wel graag open houden zonder weer een nieuwe lamp te moeten kopen.

De Chihiros heeft een nutteloze hoge lumen waarde en een kleurwaarde die ook niet bepaald geschikt voor planten is.
Geld dat ook voor de Chihiros AII Series AII351?
 
Geld dat ook nog wanneer er wellicht wel meer of andere planten zouden komen? Die mogelijkheid zou ik wel graag open houden zonder weer een nieuwe lamp te moeten kopen.


Geld dat ook voor de Chihiros AII Series AII351?
De hoogte van je bak is, zo lees ik 35 cm, daar gaat de bodem nog vanaf dus ben je geen hoge lichtsterkte nodig wanneer je planten hebt of gaat kopen die bedoelt voor een gemiddelde lichtsterkte. De 35 cm Chihiros AII Series AII351 geeft je 40 lumen/ltr. Maar je kan die dus dimmen wat waarschijnlijk nodig zal zijn. Maar het geeft je de mogelijkheid voor bijvoorbeeld veel licht vragende rode planten.
 
De hoogte van je bak is, zo lees ik 35 cm, daar gaat de bodem nog vanaf dus ben je geen hoge lichtsterkte nodig wanneer je planten hebt of gaat kopen die bedoelt voor een gemiddelde lichtsterkte. De 35 cm Chihiros AII Series AII351 geeft je 40 lumen/ltr. Maar je kan die dus dimmen wat waarschijnlijk nodig zal zijn. Maar het geeft je de mogelijkheid voor bijvoorbeeld veel licht vragende rode planten.
Dus dan beter voor die gaan t.o.v. de twinstar, die geeft zon 20 lumen/ltr?
 
ik wil even aanhaken bij deze topic.
Als je zou moeten kiezen tussen de Chihiros A II 401 en een stap hoger van de Twinstar .
E-line IV 300EA wat zou dan de uitkomst zijn?

ik zit namelijk aan de Twinstar E-line IV 300EA te denken.

Ron

 
Lijkt mij dat dat afhangt van wat je ervan nodig hebt. Daar zul je dan toch iets duidelijker over moeten zijn.
 
Hoi Ronald, het gaat om een beetje als dezelfde config als Gert,
Bakje is een dennerle tank 35 liter 40x 28x32 en ook komen er wat mos en planten in.
De Twinstar E line is een stapje hoger dan de B line. dus was ik wel benieuwd hoe deze dan hier tegenover staat.
maar ben er uit, gaat ook de Chihiros A II 401 worden, de Twinstar is niet in 40 cm verkrijgbaar

Ron
 

Terug
Bovenaan