Twinstar co2 diffusor geeft geen belletjes


WhiteWall

Member
Lid geworden
4 december 2022
Berichten
8
Leeftijd
39
Goedemorgen,

Eigenlijk de titel.

Ik heb afgelopen weekend een nieuw aquarium ingericht. De diffusor heeft +/- 24 in het aquarium gehangen voordat ik hem aangesloten heb op de co2 installatie. Ik zie belletjes uit de bellenteller komen, maar na 2 dagen nog geen mist in het aquarium. De dropchecker kleurt nog steeds blauw. Dus het zijn ook geen hele kleine belletjes. Ik heb de siliconenslang al eens losgemaakt en opnieuw verbonden tussen de bellenteller en diffusor. Met wat sop heb ik gecontroleerd of de bellenteller niks lekt. Hierbij ook geen nieuwe bellen gezien.

Ik heb wat ondersteunende foto's toegevoegd. Heeft hier iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Alvast bedankt.

Groet,
Whitewall
 

Bijlagen

  • IMG_2826.jpeg
    IMG_2826.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 51
  • IMG_2825.jpeg
    IMG_2825.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 45
  • IMG_2824.jpeg
    IMG_2824.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 43
Deze diffusor heeft een ingebouwde bellenteller, doordat de leiding vol met water loopt tot aan je terugslagklep. Zie je wel belletjes door het deel lopen dat ik rood heb omrand?
Zo nee: draai je magneetventiel maar eens gewoon een kwartje verder open. En dan nog een kwartje. Je merkt het vanzelf als hij 'gaat' :)
1691396190135.png
 
En als je de diffuser van de slang haalt en de slang onder water houdt, komen er dan wel bellen?
Zo ja, dan moet je de werkdruk verhogen.
 
Bedankt voor de reacties.

Na wat gepruts ben ik erachter gekomen dat de bellenteller niet goed afsluit. Met bellenteller kwam er geen co2 uit de diffusor. Als ik die er tussenuit haal dan zie ik mooie kleine belletjes in het aquarium drijven. Ik denk hij teveel druk opbouwde en het niet door het membraan gedrukt krijgt en hierdoor gaat lekken bij de bellenteller. Volgens mij zou dit niet mogen gebeuren.

Zoals Mafkees omschreef zie ik geen bellen in het staafje, maar onderin zie ik wel belletjes, maar deze gaat te snel en onregelmatig om die fatsoenlijk te tellen. Een "externe" bellenteller lijkt mij dan wel handig. Misschien op een later moment er nog eens tussen zetten en heb ik wat verkeerd gedaan met aansluiten.

Is 2 bar trouwen genoeg voor die diffusor of kan die ook lager?
 
Na wat gepruts ben ik erachter gekomen dat de bellenteller niet goed afsluit. Met bellenteller kwam er geen co2 uit de diffusor. Als ik die er tussenuit haal dan zie ik mooie kleine belletjes in het aquarium drijven. Ik denk hij teveel druk opbouwde en het niet door het membraan gedrukt krijgt en hierdoor gaat lekken bij de bellenteller. Volgens mij zou dit niet mogen gebeuren.
Is de slang wel geschikt voor de bellenteller? Wellicht is hij te groot. Zelf heb ik op die bellenteller een 4/6mm PU-slang. Anders lijkt me inderdaad dat er iets mis is met de bellenteller. Meestal hebben ze overigens een ingebouwd terugslagventiel (enkel voor het water in de teller zelf), zie in jouw opstelling nog een ventiel voor de teller, ik heb deze na de teller dicht bij waar de slang de bak in gaat.
Is 2 bar trouwen genoeg voor die diffusor of kan die ook lager?
2 bar is prima, dat gebruik ik ook op de twinstar. Meestal wordt minimaal 1,5 bar aangeraden.
 

Terug
Bovenaan