twijfels over enkele dingen


stejer2

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2017
Berichten
214
Leeftijd
27
Locatie
zuid-limburg
hallo,

ik heb laats enkele dingen gehoord waar ik twijfels over heb of ze wel juist zijn of niet. ook heb ik een paar vragen zo.
het gaat allemaal over neocardina soorten

vraag 1 ik hoorde laats dat je meerdere keren per week koud water bij de garnalen moest doen dit zou de vervelling en de voortplanting stimuleren klopt dit? of gewoon het beste een bak van 120 liter water vullen met 1 of 2 zuurstof pompjes er in en op temperatuur laten komen en dan 1 keer in de week water wisselen?

vraag 2 is er een manier om blue ferry's weer mooi blauw te krijgen met groene eieren? heb laats een bak gekocht met minstens 1000 blue ferry's maar allemaal erg laag gradatie en bruine eieren.

vraag 3 welke vitamine/ bacterie gebruiken jullie nog voor de garnalen,

vraag 4 hoe zorgen jullie dat de bladeren van de bomen geschikt zijn voor te voeren aan de garnalen


als jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag het zijn een hoop vragen ik heb hier en daar al wat rond gekeken maar kwam verschillende dingen tegen en dat brengt me dan weer aan het twijfelen.
 
Zelf ververs ik eenmaal in de week 10% met kraanwater dat ongeveer e temp heeft van de bak. Om mooie kleuren te verkrijgen moet je goed uitselecteren en de minder eruit halen. Afwisselende voeding zorgt voor voldoende vitaminen en mineralen en altijd wat blad in de bak houden. Je kan buiten zelg bladeren rapen maar zorg er wel voor dat deze net van de boom zijn gevallen want als honden eroverheen plassen is dat minder geschikt.
Zelf koop ik de bladeren liever altijd.
 
HeBen zelf een weiland met notenboom en perenbomen
 
Om welke noten gaat het als ik vragen mag en kun je dan ook die van de Peer gebruiken?
 
Ik had ergens gelezen dat walnoten bladeren goed waren en peren bladeren ook kon
 
Ja walnoot kan zeker hoor en die heb ik wel gekocht voor de garnalen. Peer is nieuw voor me maar dat zou ook goed kunnen.
 
Ik kan zo snel niks vinden over het gebruik van perenblad.
 
ik heb het ook nog nooit gebruikt maar ben laats bij een garnalen kweker geweest die stopte en heb ik zijn bakken over gekocht en hij zij dat
maar er klopte wel meer niet zo zaten verschillende soorten door elkaar heen en heel veel vieze wormen in de bakken geen planaria maar echt bruine lange platte wormen uit gerekt zeker een 5 cm
 
Als garnalen groene eieren hebben is dat een slecht teken, dan zijn die eieren besmet.
Zovaak water verversen is funest voor je garnalen, 1x p/w is ruim voldoende.
Neocaradinagarnalen zul je moeten blijven uitselecteren (de slecht gekleurden doe je weg en de beter gekleurden kweek je mee door ) waarschijnlijk hebben ze je pootje gelicht als je zo'n grote groep kleurloze garnalen gekocht hebt, want dat zijn gewoon afkeur garnalen/uitgeselecteerde garnalen.
Qua mineralen gebruik ik minerock mineraalstenen https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/borneowild-borneowild-minerock-500-gr.html
 
Nou die kweker heeft de boel dan wel verwaarloosd lijkt me. Heb je wat foto s van de bak en de garnalen misschien?
 
oke dankje kweker heeft inderdaad verwaarloost want ik heb alle bakken van hem met alle spullen opgekocht voor 100 euro meer dan 1000 blue ferry garnalen en meer dan 1000 mini japonica's 12 bakken 5 buiten pompen en nog een heel deel led lampen met controllers en 6 stellingen

dus mis koop zal het nooit geweest zijn maar is wel interessant om dit mooi op orde te kunnen krijgen zal ff enkele foto's maken
 
15362294095491601895156.jpg
blue fairy garnaal
1536229440561-1837562254.jpg
mix van Orange en green jade s en nog een paar
1536229498796971590186.jpg
mini japonica s
 
20180906_124206.jpg
dit Is zo'n vieze bruine worm
 
Duur is het inderdaad niet voor dat geld. Die worm lijkt me geen planaria toe maar welke het wel is durf ik niet te zeggen.
 
Die worm is geen planaria maar wel schadelijk voor je bewoners, ik zou al je bakken kuren met flubenol.
 
Ik vang alle wormen wat ik zie er uit en ik heb inderdaad flubenol klaar staan maar ik weet de verhouding niet meer hoeveel ik er in moet doen
 
nog een vraag zou je garnalen kunnen houden met geen tot weinig licht?
 
Jahoor, aan invallend daglicht hebben ze genoeg.

maarja het oog wil ook wat natuurlijk :)
 
nog een vraag zou je garnalen kunnen houden met geen tot weinig licht?

Bedoel je in een onverlichte bak die wel in een verlichte ruimte staat (daglicht en/of kunstmatige verlichting) of bedoel je in een onverlichte bak in een donkere kamer?

Op zich hebben garnalen niet perse verlichting boven de bak nodig en is invallend omgevingslicht ook voldoende zou ik denken.
Compleet donker (dus ook in een donkere kamer) lijkt me minder leuk voor de dieren...
Zonder licht zal je amper planten in stand kunnen houden vrees ik tenzij de bak echt veel daglicht krijgt natuurlijk.

Je kan je wel afvragen hoeveel je er zelf aan hebt als je niet echt in de bak kan kijken....

Edit: tegelijkertijd met Rich1011 gepost maar we lijken het min of meer eens te zijn denk ik. ;)
 
De garnalen hebben inderdaag niet echt licht nodig maar planten in je bak wel dus daar moet je rekening mee houden.
 
ja ik heb namelijk 1 bak met mix garnalen en die wou ik gaan uit sorteren maar als ik 10 bakken met verlichting en alles moeten laten draaien loopt de stroom meter wel heel hard naast die ander 7 bakken dus wou ik het licht uit laten en enkel aan doen als ik thuis ben en er naar kan kijken . planten worden groten deel javamos en mos ballen misschien ook nog paar java varens maar meer niet
 
Meeatal nemt de verlichting boven de kleine bakjes maar weinig stroom dus dat valt al met al denk ik wel mee hoor. Mos heeft niet echt veel licht nodig maar ik zou wel zorgen voor minimaal zo n 7 uur licht.
 
Als je led-balken neemt en die sluit je aan op een lichtschakelaar dan ben je met een complete stelling ledverlichting, netzoveel stroom kwijt als één gezeldschapsbak met tl-verlichting
 
+/- 3 watt per bakje, valt wel mee toch?
 
De led boven mijn nano s neemt ook 3-4 watt dus op jaarbasis is dat per bakje bij 10 uur licht zo n 10KW wat neerkomt op zo n dikke 2 euro per bakje.
 
oke dankje kweker heeft inderdaad verwaarloost want ik heb alle bakken van hem met alle spullen opgekocht voor 100 euro meer dan 1000 blue ferry garnalen en meer dan 1000 mini japonica's 12 bakken 5 buiten pompen en nog een heel deel led lampen met controllers en 6 stellingen

dus mis koop zal het nooit geweest zijn maar is wel interessant om dit mooi op orde te kunnen krijgen zal ff enkele foto's maken

Hou je wel je stroomrekening in de gaten. dat loopt hard op ,hoor.

Bij hem misschen ook.
 
Ja wij hebben ook een stelling gehad met kleine bakjes en daar deden we gewoon een ledbalk boven hangen over de hele breedte van de stelling, dus per legplank 1 ledbalk, kostte geen drol qua stroom.
 
Die hangen bij mij al boven elke bak. Ben hier in het flat Grootverbruiker. met de meeste verbruik.
Dus licht later aan en eerder uit. 235 euro in de maand is veeel, he.
 
ja ik heb nog enkele grote bakken met tl lampen ik woon nog thuis bij mijn ouders en mijn pa vond het nu wat duur worden dus ben al grote deel overgestapt op led verlichting maar helaas zijn die ook niet zo heel goedkoop.

maar ik heb me wel een idee op gedaan ik heb nog 1 meter superfish led lamp liggen waar ik niet tevreden over was in mijn grote bak (te weinig licht) deze kan ik er wel boven hangen

ik heb aqua 40 bakjes daar staat 14 wat op per lamp dat keer 10 zijn er 140 per uur keer 7 uur branden dat loopt wel redelijk op
 
Dat is vrij veel Bertus. Dan moet je heel wat electra verbruiken denk ik.
 
Dat is vrij veel Bertus. Dan moet je heel wat electra verbruiken denk ik.

Was ja. ben het al flink terug aan het brengen. ook met water. nu 27 m 3 . vorige keer 42 m3. zal dus teruggave worden.
 
Heeft iemand ervaring met het isoleren van de bakken voor in de winter want ze staan bij mij in de kelder waar het soms erg koud kan worden en ik dus in de winter een verwarming in de bakken moet hangen
 
Heeft iemand ervaring met het isoleren van de bakken voor in de winter want ze staan bij mij in de kelder waar het soms erg koud kan worden en ik dus in de winter een verwarming in de bakken moet hangen
Hoe koud is erg koud?

In een onverwarmde kelder kan ik me voorstellen dat het dat temperatuur verschil zo groot wordt dat je een hele zware verwarming nodig hebt om de boel op temperatuur te houden.
10 graden veRschil of meer is zomaar mogelijk.

Mischien de hele stelling afdeken met een paar goedkope ikea dekbedden.
 

Terug
Bovenaan