Twijfel CO2 set (cadeautje )


Denk dat het water je CO2 idd mee neemt je bak in en dus niet vooraf gevuld hoeft te worden
 
Oke bedankt voor je reactie.
Maar hier in de setup (https://www.aquaplantsonline.nl/jbl...22-mm-atomizer-systeem?keyword=jbl proflora d )doen ze alsof het een bellen teller is maar als het vol met water zit en alles eruit loopt zeg maar werkt die bellen teller dus ook niet. Gewoon domweg aansluiten pomp aan en dan gas er op (2 bar werd geadviseerd), of andersom? En moet die difuser zo naar boven worden gemonteerd? Dan heb ik dus geen inzicht in hoeveel co2 erbij komt, snap het niet staat duidelijk op het plaatje dat je het moet vullen met water.
Membraam licht nu 36 uur in water dus die is er ook klaar voor. Nu het laatste zetje nog even. En dan zo'n permanent test/meter heb je ook nodig...
Is leuk al die losse onderdelen mits je er verstand van hebt.
 
Nou dat gaat lekker de eerste 3 doden zijn gevallen....
En de rest hapt naar lucht :'(
 
Dat is balen zeg van je vissen! Snel verversen dan maar en CO2 er af/minderen.

Wat betreft de JBL proflora inline diffusor: als dat buisje vol water zit zie je daar dus juist de bellen per stuk door het water in dat buisje gaan, dus prima bellenteller (is mijn ervaring!
Ik heb dat buisje voor het aansluiten overigens nooit met water gevuld, gaat vanzelf vollopen als je de boel aansluit. Bij mij zit dat ding min of meer rechtop zoals op jouw foto, maar niet aan mijn aquarium maar in de kast / dicht bij het filter.

Succes er mee!
 
Ik zou overigens dus wel meteen een continue-test in je bak hangen zodat je ziet wat er gebeurt, en het aantal bellen heel langzaam opvoeren. Zo’n continue-test loopt wel een tijdje achter, dus geeft aan hoe de situatie ongeveer twee uur geleden was.
 
tja co2 moet je geleidelijk opstarten niet gelijk vol open rustig het aantal bellen verhogen tot het gewenste
en krijg sterk de indruk dat je te veel na denkt over hoe het te monteren de aangeven jbl interne heeft toch wel een vrij duidelijke handleiding
zorg ook dat je de ph waarde op een goede manier kunt meten bij toevoeging van co2 zakt deze
wordt deze te laag kun je allerlei problemen verwachten houd ook je kh waarde in de gaten geld het zelfde voor
een continue-test zolas boven aan gegeven is ook geen overbodige luxe maar heeft een vertragings tijd in aangeven
 
Ja klopt dat ik er te veel over na denk bij somige dingen maar ja anders sloop ik het of gaat er wat anders fout is mijn ervaring helaas vaak.
Maar ja dat ging vandaag niet veel beter...
Maar goed ca 35% water ververst vanmorgen, heb er nog 1 van de 3 kunnen redden door hem maar in heeeel licht brak water te doen (kogelbak in netje voor i kogel voer werd natuurlijk) is ook niet goed maar beter als de bak waar i dood in de planten lag op dat moment. Alles zwemt weer vrolijk rond nu. En hoe die diffuser werkt snap ik inmiddels. Plaatje had ik het meeste idd al vandaan maar daar stond ook op dat je dat ding moest vullen met water wat helemaal niet hoeft. Die CO2 regulator aangesloten pomp aan gasfles stekker in de timer, en gas erop.
De eerste meter staat op ca 60 ?bar? was het lichtste wat ik in kon stellen, toen met de inbus aan de voorkant de werkdruk op 2 bar gezet.
Afijn alles loopt nu goed iig nu uitvogelen hoeveel belletjes per 30 sec ik moet toevoegen, zit nu op ca 45 belletjes per 30 sec ongeveer.
Hingen natuurlijk al 2 co2 sets samen goed voor 230 ltr in en de co2 was 6+.
Maar nu nog zo'n constant test erin hangen voor ph. Al zal uiteindelijk alles automatisch worden aangestuurd voor zover dat kan dan.
Bedankt voor de hulp.
 
Moet ik nu de co2 test doen van jbl, kijken wat de waarde is en als i lager is dan die 6+ die ik al had dus heeeel langzaam meer toevoegen tot ik minstens weer op die 6+ uit kom?
 
He, ik haal o2 en co2 weer eens door elkaar bedoel dat ik eerst een CO2 gehalte had van 18/19 ppm zuurstof gehalte was 6+...
Kort samen gevat hoe werk ik naar de ideale toevoeging van de co2, is leuk dat ik 45 belletjes tel maar hoeveel moeten het er ong zijn voor een planten bak van 112 ltr. Heb er overgens een extra led verlichting in gehangen 12 v zodat het mos op de achtergrond misschien wat beter groeit.
Ik moet dus ong weten hoeveel zuurstof ik eraan toe moet voegen, die 45 had ik ergens gelezen van iemand die ook rond de 110 ltr zat.
 
Het is niet te zeggen hoeveel bellen je moet toevoegen, hangt van veel factoren af, zoals je licht, hoeveelheid planten, beweging van oppervlakte etc ...dus continue-meter kopen en die er in hangen, als ‘ie mooi lichtgroen is, is het goed. Langzaam opvoeren zoals eerder geschreven.
En dan dus je co2 ongeveer 1 1/2 uur voor je licht aan gaat aan laten gaan, en dus ook ongeveer zo lang voor je licht uit gaat de co2 uit zetten.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 6+ qua zuurstof? Ik meet dat nooit (met veel planten ook niet echt een reden voor - zeker niet als ze extra goed groeien en zuurstf produceren door de co2).

Wat bedoel je met automatisch aansturen?
 
Ja die o2 test zat erbij i.p.v. een co2 test in die jbl testlab, dus test ik dat maar.
Maar ga idd eerst maar eens zo'n continu test halen.

Met automatisch bedoelde ik die soort "computers/schermpjes" die ph e.d. in de gaten houden.
Dit b.v. https://www.aquaplantsonline.nl/co2/co2-ph-controllers/dennerle-co2-ph-controller-evolution-deluxe
Maar heb me daar nog totaal niet in verdiept en dat duurt nog wel ff, eerst dit onder de knie krijgen en alles op orde brengen.
 
lijkt het nu zo of haal je een aantal dingen door elkaar lees o2 en Co2
ben wel benieuwd waar je de o2 van vandaan haalt hoe kom je aan die waarde 6+
mocht je voor een PH controller gaan kijk dan ook bij het merk jbl
kan aan mij liggen maar heb de indruk dat dennerle blijft stilstaan in de ontwikkeling van de co2 sets
 
Ja die o2 test zat erbij i.p.v. een co2 test in die jbl testlab, kijk maar rechts onderin zie je het kleuren schema. Zit nog 1 flesje bij zo te zien.. Als je er op klikt word i beter en zie je alles.
36da0b505753060ae576c41a9557bb95.jpeg

Zo kwam ik dus op die 6+ uit, dacht in begin dat dit met de co2 had te maken :oops:maar is zuurstof natuurlijk wat ik er verder aan heb:S
Maar ga idd eerst maar eens zo'n continu test halen, welke is aan te raden?
Ik zie veel tests maar die moet je handmatig doen dus daar heb je dan weinig aan neem ik aan, is gewoon een meter toch?

Wat die controller betreft moest ik nog even wachten werd mij geadviseerd en dan zou er iets komen wat al jaren bestaat en goed werkt maar blijkbaar niet verkocht word, klinkt mij heel vaag in de oren maar weet dat de beste man er veel verstand van heeft. + het feit dat i een stuk beter in prijs kwalitijt zou moeten zijn.
 
Die test van JBL maar gekocht..
Mijn water oppervlak zit bomvol met belletjes, word dat dan niet op genomen, of voeg ik te veel toe?
Planten e.d. waren natuurlijk al CO2 gewent van die 2 spuitbussen samen goed voor 230 ltr aquarium, hebben er 3/4 weken in gehangen.
Dus plantjes gingen achteruit met de instellingen van nu en heb de co2 verhoogt maar nu heb ik het idee dat het niet goed word opgenomen/te veel toevoeg. Of moet ik de spraybar iets schuiner naar benden richten zodat de belletje veel dieper in de kom worden geblaast?
Visjes vinden het allemaal prima, heb geen co2 test dus tja dan moet je je bak (planten, water en vissen) maar in de gaten houden.
 
Ja vind het wel best, de 1 zegt dat ik te veel lees en na denk en nu doe ik maar wat..
Voor een newbie als ik is dit een hele verandering, nergens instructies bij, en zodra je alles hebt mag je alles zelf uitzoeken.
Wat voor jullie appeltje eitje is is voor mij nu nog lastig, wil gewoon alles goed doen dat het niet weer de mist in gaat.
En heb gewoon heel veel planten dus de behoefte zal ook veel meer zijn dan normaal, doe je niks gaat weer alles dood.
Dus tja hoeveel co2 voeg je toe als je bak het al gewent was en er veel planten in zitten.
Afijn ik wacht tot die test binnen is en zie dan wel weer verder.
 
Afijn ik wacht tot die test binnen is en zie dan wel weer verder.
Beste keuze met dit soort systemen.

Had trouwens verwacht dat @biljoenblik een continu tester in de boodschappen lijst had gezet, had ik ff gemist.

Maar 70bpm zoals je eerder zei is al pittig als je de set opstart, destijds in mijn handleiding bij me jbl set werd “slechts” 60bpm geadviseerd om mee te beginnen.

Maar je planten hebben niet enkel CO2 nodig hè ;)
 
Nee ben weer alles aan het testen nu (in het water), gaat iig de goede kant op voor zover ik begrijp, en na het toepassen van jullie tips.
Maar loop gewoon met het doseren te klooien, 1 mm draaien is heel wat blijkbaar (op de regulator).
Toen ik ermee begon snapte ik bv niet dat er een enorme vertraging tussen zat dus draaide dat ding (wel voorzichtig natuurlijk) nog meer open maar dat het zo fijn is afgesteld, wow en wist toen niet dat het ca 15 min duurt voor er iets gebeurd... Op een gegeven moment omdat er maar niks gebeurde nog wat verder gedraaid en ja toen ging i wel ja, blies al mijn ornamenten omver en toen heb ik vlug water ververst want dacht al dat gaat niet lang goed..
Afijn ik snap nu iig hoe alles werkt, en idd die continu test had waarsch een hoop vragen en onzekerheid weg genomen.
Maar zoals ik al zij hebben er 2 van die difusors in gehangen, ca 4 weken dus dacht dat ik dan wat hoger moest beginnen want ze waren iig aan die 2 sets (230L) gewent wat voor een 112 ltr bak toch ook een behoorlijke ?dosis is?.
Afijn zal straks hier wel de test neer zetten met alle waarde's, morgen krijg ik die test en zal me een hoop duidelijk worden hoop ik.
Maar heb meer dan genoeg staan om alle waarde's indien nodig aan te passen.
 
Nou test 10...
Dit is meer voor te kijken hoe ik naar het ideale CO2 level kom.

Carbonaatharheid
KH test
dKH = van 10 naar 8 (niks aan doen dus.)

Zuurgehalte
PH test: 6,0 t/m 7,6
PH waarde = 7,2 is het iedere keer

Totale Hardheid
GH Test
dGH = van 8 naar 9

Ammonium
NH4 test: NH4 mg/L (ppm)
NH4 = van 0,1 naar 0.5

Nitriet
NO2 test: NO2mg/L (ppm)
NO2 = van 0,1 naar 0,01

Koper
CU test: CU mg/L (ppm)
CU = -0,1 blijft steeds hetzelfde niet getest

Zuurstof
O2 test: mg/l (ppm)
O2 = van 6+ naar 10

Nitraat
NO3 test: NO3 mg/l (ppm)
NO3 = van 10+ naar 15

Fosfaat
PO4 sensitive test: PO4 mg/L (PPm)
PO4 = van 0,6 naar 0.02 (moet dus flink omhoog naar 1,5 met easylife fosfo, vanwegen silicaex)

Silicaat
SIO2 test: mg/L (ppm)
3+ moss in gehangen wat weer snel verpest word door dat silicaat..

IJzer
Fe test: Fe
Fe =Van 1,5 naar 0,1 Die is wel erg hard gedaald maar staat in dat boek dat he goed is.. 1,5 werd me aangeraden als goede waarde


Kalium Test
K = van 9 naar ca 7/8 (Kaliuml/potasium van easylife aan toevoegen 15 is minimum maar wat moet het echt wezen in mijn bak zeg maar?)

Kooldioxide (mg/l)
opgenomen CO2 uitgerekend van 18 naar 15,1 (aangeraden werd 35 op deze site maar staat geen aanbevolen bpm bij http://aquariuminfo.org/co2calculator.html )

Dus kort samen gevat moet ik werken naar die waarde van 35 bpm en:
Nitriet omhoog met easylife nitro tot ca 0,15
Fosfaat naar ca 1,5 brengen met easylife fosfo
ijzer omhoog naar die ?1,5?
En wat kalium erbij zo te zien

Maar ja dan het belangrijkste, de opgenomen kooldioxide moet dus aardig omhoog volgens die site en test, en blijkbaar moet i wat sneller want eerst was die waarde (opgenomen co2) groter. Maar het aantal bellen (indicatie) geven ze niet terwijl het er wel bij staat.
 
Nou test 10...
Dit is meer voor te kijken hoe ik naar het ideale CO2 level kom.

Carbonaatharheid
KH test
dKH = van 10 naar 8 (niks aan doen dus.)

Zuurgehalte
PH test: 6,0 t/m 7,6
PH waarde = 7,2 is het iedere keer

Totale Hardheid
GH Test
dGH = van 8 naar 9

Ammonium
NH4 test: NH4 mg/L (ppm)
NH4 = van 0,1 naar 0.5

Nitriet
NO2 test: NO2mg/L (ppm)
NO2 = van 0,1 naar 0,01

Koper
CU test: CU mg/L (ppm)
CU = -0,1 blijft steeds hetzelfde niet getest

Zuurstof
O2 test: mg/l (ppm)
O2 = van 6+ naar 10

Nitraat
NO3 test: NO3 mg/l (ppm)
NO3 = van 10+ naar 15

Fosfaat
PO4 sensitive test: PO4 mg/L (PPm)
PO4 = van 0,6 naar 0.02 (moet dus flink omhoog naar 1,5 met easylife fosfo, vanwegen silicaex)

Silicaat
SIO2 test: mg/L (ppm)
3+ moss in gehangen wat weer snel verpest word door dat silicaat..

IJzer
Fe test: Fe
Fe =Van 1,5 naar 0,1 Die is wel erg hard gedaald maar staat in dat boek dat he goed is.. 1,5 werd me aangeraden als goede waarde


Kalium Test
K = van 9 naar ca 7/8 (Kaliuml/potasium van easylife aan toevoegen 15 is minimum maar wat moet het echt wezen in mijn bak zeg maar?)

Kooldioxide (mg/l)
opgenomen CO2 uitgerekend van 18 naar 15,1 (aangeraden werd 35 op deze site maar staat geen aanbevolen bpm bij http://aquariuminfo.org/co2calculator.html )

Dus kort samen gevat moet ik werken naar die waarde van 35 bpm en:
Nitriet omhoog met easylife nitro tot ca 0,15
Fosfaat naar ca 1,5 brengen met easylife fosfo
ijzer omhoog naar die ?1,5?
En wat kalium erbij zo te zien

Maar ja dan het belangrijkste, de opgenomen kooldioxide moet dus aardig omhoog volgens die site en test, en blijkbaar moet i wat sneller want eerst was die waarde (opgenomen co2) groter. Maar het aantal bellen (indicatie) geven ze niet terwijl het er wel bij staat.
NH3/4 zou 0 moeten zijn net als NO2
Je NITRIET (no2) moet niet omhoog, je NITRAAT (NO3) mag omhoog

Silicatex zou je eruit kunnen halen, als je een gezonde planten groei hebt nemen deze de meeste silicaat op.

Opzich is je CO2 wel aardig, de 35ppm zou ik niet proberen te gaan halen.

Fe zou ik niet op 1,5 proberen te houden hoor, 1ppm is wild genoeg
 
Bedankt voor je reactie en hulp.
heb even wat dingen gecopieeert wat mij werd geadviseerd, die zeggen weer wat anders, dat maakt het voor mij dus lastig een soort van schema te maken met waardes waar je naar toe moet zien te werken.
Dit zijn er slechts een paar hoor die ik op een text filtje heb staan:


TIPS:

Een hoog Silicaat gehalte zou je kunnen overwegen te gaan filteren over SilicaEx maar weet dat dit ook je fosfaat voor een deel uit het water haalt.
Een waarde van 6/7 uit je begin post was toch een mooie waarde. Aquadur of ander mineral salt zou ik alleen maar toevoegen als je leidingwater een hele lage KH/GH heeft en als je een osmose water gebruikt. Zeker bij toevoegen van co2 werkt een hoge KH alleen maar in je nadeel.

Nitraat en fosfaatgehalte omhoog brengen in een verhouding ca. van 10:1. Dus als de Nitraat 20 is dan zou de fosfaat op 2 kunnen staan

NO3 mag je gerust verhogen, zeker met de hoeveelheid planten die je hebt mag je wel verhogen naar 10-15 mijns insziens
alleen de NO3 en PO4 in verhouding 10 :1 of 20 : 2 zetten
Fosfaat omlaag? Fosfaat zou je juist gelijk moeten houden, misschien zelfs (als je dat hebt staan) opkrikken naar 1,5 en je nitraat naar 15.

De verhouding po4/no3 1:10 waarover copy spreekt is natuurlijk ervan uitgaande dat je po4 altijd een buffer moet hebben, dus bijvoorbeeld:

1mg/l po4. / 10mg/l nitraat,
1,5mg/l po4/ 15mg/l nitraat.

Bij veel verbruik later zelfs nog meer,
2mg/l po4 / 20mg/l nitraat
PO4 mag nog wel wat meer hebben. Ikzelf houd hem altijd op 1/10e van de NO3, in mijn geval +- 1,5

Die nitriet is weer een dome fout van mii en heb ik ook helemaal niks mee gedaan, moet nog even wennen aan al die termen.

De rest heb ik van een ander topic de waarde tips zeg maar: https://www.aquaforum.nl/threads/planten-blijven-maar-sterven.154561/
 
Pittig avontuur, ook inmiddels al een flinke smak geld uit gegeven zo ff gauw te zien...

Niet om je nog meer meuk aan te praten maar is de all in one box van plantedbox niet wat voor jouw?
Heb je een kant en klare oplossing voor al je plantenvoeding, lees hier op het forum veel positieve verhalen erover.

Maar wacht eerst maar ff je continu tester af, en wacht na het plaatsen 24 uur voordat je waarde gaat hechten aan de afgelezen waarde.
 
Ben wel op zoek naar iets wat alles regelt idd, dat is dan ook het laatste waar ik echt geld aan uit ga geven/iets goeds wil.
Ja hou maar op, boel centjes er doorheen gejaagd, dik in de 4 cijfers... Daarom wil ik dat ik nu alles goed doe en naar de perfecte instellingen zoek/werk.
Daarna mag ik dat hele gedoe nog eens overdoen met mijn kogelbak...
 
Naja iets dat alles perfect regelt bestaat niet.
En als je alles wilt automatiseren ben je nog wel ff wat meer geld kwijt...

Je zal altijd moeten blijven meten en bijsturen als je wilt weten wat je doet en wat je kan doen.
Je continu tester is een hele goede voor de CO2.
en wekelijks je NO3 en PO4 en fe testen is een goede gewoonte om in het begin te doen en kleine beetjes bij sturen indien nodig.

En troost je, mijn grote bak was pas na een jaar enigszins stabiel..
Ook mede omdat ik maar bleef pielen met de instellingen en doseringen...
 
Naja iets dat alles perfect regelt bestaat niet.
En als je alles wilt automatiseren ben je nog wel ff wat meer geld kwijt...

Je zal altijd moeten blijven meten en bijsturen als je wilt weten wat je doet en wat je kan doen.
Je continu tester is een hele goede voor de CO2.
en wekelijks je NO3 en PO4 en fe testen is een goede gewoonte om in het begin te doen en kleine beetjes bij sturen indien nodig.

En troost je, mijn grote bak was pas na een jaar enigszins stabiel..
Ook mede omdat ik maar bleef pielen met de instellingen en doseringen...

Klopt helemaal. En uiteindelijk weet je precies wat je bak nodig heeft om stabiel te draaien.
Bij is enkrl het licht automatisch en CO2 is met tijdklok.
Rest is handwerk.
 
Al het mos gaat er ook weer aan, vorige x lag dat aan het silicaat dus heb die zak er maar weer even in gelegd was vorige keer binnen 3 dagen van alle algen af. En al die middeltjes tegen algen doen letterlijk niks. Stond er echt van te kijken hoeveel problemen het oploste.
Verder voeg ik iedere week hetzelfde toe, schrijf op wat, wanneer en hoeveel ik toevoeg, en test natuurlijk vaak om te kijken of het de goede kant op gaat. En probeer zodoende idd uit te zoeken wat het beste werkt. Het vervellende is dat hier vaak andere waardes worden geadviseerd dan dat teslabje zegt. Het is net scheikunde, en dat was nou net die les die me nooit boeide/er niet in uit blonk. Maar schroom niet om geld uit te geven hoor, alleen van al het geld wat ik in dat verekte boompje heb gestoken kun je een hele mooie uitzoeken. :stom:
 
Test hangt erin, was vergeten dat ik plantjes erbij had besteld waar je dagen op moet wachten..
In het boekje staat dat het na 2/3 uur goed zou moeten zijn (afleesbaar).
Maar vind het een beetje lastig in te schatten welke waarde het nu dan is na 5 uurtjes.
Sterker nog heb het idee dat het amper verkleurd is/er niets is gebeurd.
Zo wel welke waarde moet ik hier dan aan hangen? (hangt in stroming aan de andere kant van de uitloop, bpm ca 80, aangeraden CO2 gehalte omdat het een planten bak is 25 a 30 mg volgens JBL).
1 belicht en 1 gewone foto:
31c6b83de04e8de71f3d5e38ae87daf6.jpeg


31c6b83de04e8de71f3d5e38ae87daf6.jpeg


Het is een beetje van beide beetje blauw en groen achtig.
 
Je kan de CO2 iedere dag een klein beetje opschroeven tot die tester licht groen word.
 
Denk dat die test niet werkt ofzo.
Kan het nu amper bij houden (bpm), had het gister wat terug geschroeft omdat ik het idee had dat ik te veel toevoegde jullie reacties lezende.
Maar stond op 100 + bpm, kan het nu amper meer bij houden ca 140/150 bpm om te kijken of dat ding uberhautp wel verkleurd (uiteraard de hele dag bij en met de bak bezig geweest voor de veiligheid. Maar staat ook wel heel erg veel in, ook voor mijn andere bak waar een schroeflamp met wit en blauw licht in zit die amper licht geeft, dan komt het moeilijk op gang en doe ik het eerst even in deze bak, om sneller te groeien.

Maar de test zou nu toch echt een hoger co2 gehalte aan moeten geven dan gister, ook geen bellen aan het opervlak dus weinig verspelling
Dit is nu de kleur na 7 uur co2 toevoeging met ca 140/150 bpm pomp op 950 ltr/pu
04674de62a74bd4791224b3e86ebe6d9.jpeg


Het komt toch niet op 1 of 2 druppeltjes aan he?
Misschien eens ergens anders hangen, of vloeistof vervangen? Snap zowiso niet hoe die kleur nu kan veranderen als het nergens mee in aanraking komt..
 
Denk dat die test niet werkt ofzo.

Misschien staat het er al ergens maar kan je zeggen met wat je de tester precies moet vullen?
Want, bij sommige modellen zit een kant en klare vloeistof (dus al in oplossing) waarmee je de tester kan vullen.
Bij andere modellen zitten twee flesjes: 4KH water en reagens (waarvan je een aantal druppels aan het 4KH water toevoegt).

Maar bij sommige wordt er enkel reagens geleverd en staat er in de handleiding dat je de checker moet vullen met aquariumwater + druppels reagens...
Vandaar mijn vraag hoe deze test werkt...

Deze laatste methode (met aquariumwater+reagensdruppels) is niet betrouwbaar/werkbaar (de verkleuring van de reagens is enkel accuraat als je werkt met water van exact 4KH (of 2KH, afhankelijk van het beoogde co2-gehalte)).
Dus mocht je met aqua-water werken kan je beter naar één van de andere methodes overschakelen.
 
Ziet eruit als kant en klaar, maar dat staat in de handleiding ;)
Maar hij lijkt wel groener dan gister..

Weet niet precies waar je hem heb geplaatst maar dat zou nog invloed kunnen hebben.

Maar er zal wel een membraan opzitten ofzo dat de CO2 er wel door komt maar het water niet
 

Terug
Bovenaan