'Tweedehands' kienhout voorbereiden?


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Ik kan binnenkort een aantal grote stukken tweedehands kienhout ophalen.
Normaal gesproken had ik altijd hout direct uit de winkel.
Nu is mijn vraag of ik, omdat het eerder gebruikt is nog wat anders moet doen dan alleen even een paar keer goed afspoelen, of dat ik het nog op één of andere manier moet 'ontsmetten. Je weet namelijk nooit wat er allemaal mee is gebeurt.
Mijn plan was om het sowieso een aantal dagen in een bak met water te leggen, is dit genoeg?

Ramon
 
Goed kijken of er geen rotte stukken inzitten. Dan moet je wel verwijderen tot op het 'gezonde' gedeelte. Eventueel mbv een rasp, vijl of schuurpapier

Kans dat er alg op heeft gezeten is altijd groot risico
Daarom geef ik het altijd een behandeling met easycarbo. Dit laat ik een tijdje intrekken en plaats het in een emmer/bak onderwater.
Dit water ververs ik dan een aantal keer om het daarna te gebruiken in mijn bak.
 
Ik vind dit genoeg,en misschien mede om het in te wateren waardoor het over enkele dagen makkelijker zinkt,of het moet van zich zelf een dergelijke structuur hebben dat het meteen zinkt.
Misschien even controleren of er geen vogelstront op is gedropt,kan gebeuren als het bij iemand erg lang buiten in de tuin heeft gelegen.
Zie tijdens typen de vorige reactie langskomen,is natuurlijk ook een aanbeveling.
 
Bedankt beiden, ik kijk inderdaad eerst maar eens hoe het er allemaal bij ligt :)
 
Ik zou het even boenen met heet water en daarna met carbo inborstelen en dan zou het goed moeten zijn om te gebruiken. Wel zoals al is opgemerkt opletten dat het geen rot vertoond.
 
Nog een opmerking:

Ook in winkels weet je niet zeker of het hout echt nieuw is, winkels gebruiken wel eens eigen winkelvoorraad om bakken te scapen :))
 
Ik zie persoonlijk het probleem niet. Alles wat er ooit op zat is uitgedroogd en dus voor 99,9 of 100% dood.
En zelfs al zitten er allerlei algen op, maakt dat niet uit. Als je aquarium gewoon goed draait krijgen die algen geen kans.
 
Ik zie persoonlijk het probleem niet. Alles wat er ooit op zat is uitgedroogd en dus voor 99,9 of 100% dood.
En zelfs al zitten er allerlei algen op, maakt dat niet uit. Als je aquarium gewoon goed draait krijgen die algen geen kans.
Had in mijn net opgestarte aquarium binnen 3 dagen baardalg op de 2e hands stukken hout. Was volledig uitgedroogd want het heeft nog 2 weken geduurd voordat het eindelijk zonk.
 
Had in mijn net opgestarte aquarium binnen 3 dagen baardalg op de 2e hands stukken hout. Was volledig uitgedroogd want het heeft nog 2 weken geduurd voordat het eindelijk zonk.
Maar dat kwam dan opzetten vanwege een co2 tekort waarschijnlijk.
 
Maar dat kwam dan opzetten vanwege een co2 tekort waarschijnlijk.
Het was echt alleen op het 2ehands hout en het zat helemaal rondom en na 3 dagen heb je van wat ik begrepen heb nog niet echt last van alg.
 

Terug
Bovenaan