Tweede gup al dood, hoe kan dit?


M

Mir81

Guest
Hallo,

ik had drie volwassen vrouwtjes guppen en er zwemt nog een overgebleven Kubotai. Eerst ging er 1 raar doen, rare sliert eruit, die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Vrijdag had de tweede gup een doorzichtige dunne sliert eruit hangen, ik heb ze nog wat gevoerd en van die weekend brokjes gegeven, want ik ging het weekend weg. Bij thuiskomst is ze dood... Wat kan hier een reden voor zijn?
Verdere bewoners staan hieronder. Ik heb nog 1 volwassen vrouwtje en 2 jonkies zwemmen, ik wil ze wel graag houden. Is de Kubotai de aanstichter??? Die is wel wat agressief...
 
Lijkt een bacteri�le infectie, kan je hieronder even je waterwaarden meedelen.
Eigenlijk hoort een corydoras vanaf 5 vissen gehouden te worden.
 
Waarom denk jij aan een bacteri�le infectie Apisto? Als het dat is ga je trouwens aan waterwaarden niets zien.

Doorzichtige dunne sliert Mir81? Hoe moeten we dat zien? Witte, slijmerige ontlasting is een symptoom van flagellaten. Bedoel je dat? Geen idee eigenlijk in welke mate guppen daar vatbaar voor zijn.

En, wat krijgen de guppen eigenlijk te eten van je Mir81? Je weet dat guppen behoefte hebben aan het nodige plantaardig voedsel?
 
Meestal komt bij guppen doorzichtige ontlasting samen met een iet wat opgezwollen buik.

Waterwaarden zijn een grote indicatie en een van de belangrijkste redenen voor ziekten ten gevolgen van een slecht afweer systeem, stress.
Daarom foto & waterwaarden
 
De eerste had juist een bloederige slijmerige sliert en die was alles behalve fit en de tweede een doorzichtige sliert en paar dagen later dood.

Ik voer Novo Fect tabletten, Novo Bel vlokken, Hikari Micro Pellets, Dennerle Guppy & co en spinazie/brandnetel stokjes. Dit wissel ik een beetje af, ook voor de garnalen en slakken.
 
Waterwaarde kan ik zelf niet meten, moet ik voor naar de winkel. M'n laatste volwassen gup lijkt ook niet fit :-(.
 
Zijn de guppen die je had eigenlijk allemaal van dezelfde winkel gekomen EN uit dezelfde verkoopbak?
 
Uit dezelfde winkel, niet uit dezelfde bak. De zwarte en grijze uit dezelfde bak, zwarte ging als eerste, grijze is er nu nog. Groene kwam uit andere bak.
 
oGW6Jxql1wMTME6vIEElARcvgY1_1af2.jpeg
 
Oei. Dat is niet goed. Je hebt dan een vergrote kans op kruisbesmetting (vaak bacterieel).

Op het forum is wel eens door (meerdere) winkeliers aangegeven dat groothandels waarschuwen om verschillende 'stammen' guppen NIET in dezelfde verkoopbakken te plaatsen en NIET voor in hetzelfde aquarium te verkopen. Juist vanwege die vergrote kans op kruisbesmetting.
 
Gaan die jonkies nou ook ziek worden? En hoe zit het met de andere dieren? Hoe kom ik er achter wat er precies mis is?
 
ga eens met iets door de bodem , links. kijk de kleur van het water.
Zie trouwens een garnaal zitten.
Dan zou het water goed.
 
1 garnaal... Tientallen! :D
Bertus zei:
ga eens met iets door de bodem , links. kijk de kleur van het water.
Zie trouwens een garnaal zitten.
Dan zou het water goed.
 
Bertus zei:
ga eens met iets door de bodem , links. kijk de kleur van het water.
Zie trouwens een garnaal zitten.
Dan zou het water goed.
Heb door bodem geroerd, maar alleen stofjes, waterkleur veranderd niet.
 
Zie net weer een nieuwe mini baby zwemmen, die had ik ook nog niet gezien... Bijzonder waar al die baby's toch vandaan komen zonder man...
 
Kruisbesmetting kan een oorzaak zijn. Ooit hier 80% van mijn guppen aan verloren. Ik deed wat elke beginner deed nl in elke winkel waar ik een mooie gup zag deze kopen. De symptomen waren: eerst lusteloos bovenin de bak zwemmen, vreemde uitwerpselen en net als bij jou niet altijd hetzelfde om te zien en uiteindelijk op de bodem gaan liggen en doodgaan (meestal hielp ik ze dan zelf uit hun lijden). De baby's zijn er meestal beter tegen bestand.

De guppen uit de winkel zijn ook niks gewend hoor. Wat ook een oorzaak kan zijn is dat winkelguppen op antibiotica gekweekt worden en als ze dan met bacterien in aanraking komen leggen ze vrij gemakkelijk het loodje. Mij valt op dat ook platy's niet meer zo sterk zijn. Als deze in de winkel gekocht worden zijn ze vaak ook vrij snel dood en met dezelfde symptomen. Vervelend voor de klant, heel goed voor de winkelier, groothandel en kweker. Zouden ze het expres zo doen?
 
Ok er is dus hoop dat de jonkies het gewoon overleven, heel fijn om te horen. Klinkt inderdaad wel herkenbaar wat je verteld. De dieren komen bij Ruinemans vandaan, ik heb ze gekocht bij de Intratuin.
 
De mijne hadden/ hebben ook soms een wittere/ lichte ontlasting, uiteindelijk gaf ik toen maar 1 soort voeding en had ik geen goede waarden, nu mix ik deze met nog twee andere en geef ook mixpur zo nu en dan, sinds dan donkerdere en meer ontlasting, ook zijn mijn waarden nu perfect. Of dit met mekaar te maken heeft kan ik niet zeggen
 
Komt veel voor onder vissen,
 

Terug
Bovenaan