Twee aquariums, hoe combineer je dat?


Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
86
Leeftijd
20
Hallo!

Daar ben ik weer met een hoop onduidelijkheid. Momenteel heb ik een bak van 40-50L met een paar kleine visjes. Deze bak is tijdelijk, aangezien 't niet een enorm grote bak is. Ik heb op mijn huidige kamer waar het aquarium staat twee stopcontactrondjes (zal wel een andere benaming hebben). De een is in gebruik voor de computer. De ander heeft een verlengsnoer om de huidige bak te draaien. Echter moet de nieuwe bak dan ook één maand indraaien op hetzelfde verlengsnoer. Weet iemand of dit mogelijk is en zo niet hoe ik het anders aan moet pakken? De Juwel Primo 110 die ik aan wil schaffen heeft qua licht zo'n 10,5W nodig, qua pomp 5,5W en qua verwarming zo'n 100W nodig. Mijn huidige verwarming heeft 50W nodig, de pomp 3W en de lamp 0,5W. Dit is allemaal per uur. Mijn verlengsnoer kan volgens een website max 3500W aan. Echter vind ik 't toch nog wel risicovol om klakkeloos alles aan te sloten en kans op kortsluiting te lopen. Heeft iemand hier ervaring mee om meerdere aquaria te houden? De kleine bak gaat natuurlijk uit na die ene maand van 't indraaien. Die kan ik eventueel gebruiken als kweekbak of quarantainebak. Wat kan ik het beste doen?
 
Toen ik nog veel bakken had had ik de techniek van 7 stuks aangesloten op een stekkerdoos, op een stekkerdoos op een stekkerdoos op het stopcontact. Nooit problemen mee gehad. Het zijn allemaal relatief lage wattages (en dat was dan nog voor de LED-verlichting).
Gewoon proberen.
 
Nou ja, wil het wel graag goed doen. Daarom vraag ik ook om jullie advies om zeker van mijn zaak te zijn ;)
Als je het goed wilt doen trek je een nieuwe kabel in een eigen buis vanaf de meterkast en sluit je het aquarium aan op een aardlek automaat.
Als er dan wat mis gaat met je aquarium staat alleen je aquarium spanningsloos en blijft de rest van het huis gewoon door gaan.

maar een extra verlengsnoer kan makkelijk, je kan 3600w op 1 zekering zetten.
Kwestie van alles bij elkaar optellen wat er op die ene zekering zit en dan weet je of het kan of niet
 
Qua wattage moet het wel goed zitten zoals boven al beschreven. Wel zou ik niet stekkerdoos op stekkerdoos zetten en liever voor één grote stekkerdoos gaan. Je vraag of je weer een maand moet indraaien met je nieuwe bak is afhankelijk van wat je doet. Een ingedraaide bak heeft veel goede bacteriën in de bodem als wel in het filter zitten. Als je filtermedia geschikt zijn voor je nieuwe bak kun je het wel proberen het eerder overzetten, gezien ik uit je verhaal opmaakt dat je enkele kleine visjes hebt. Echter zou ik wel dan van tijd tot tijd de ammonium/ammoniak en wellicht nog wel belangrijker de nitriet waardes meten. Wil je zekerheid dan inderdaad gewoon een paar weken indraaien. Kleine bak zou ik inderdaad bewaren, kan altijd van pas komen inderdaad voor quarantaine/ziekte.

Gr
Stefan
 
Nou ja, wil het wel graag goed doen. Daarom vraag ik ook om jullie advies om zeker van mijn zaak te zijn ;)
Dat doe je natuurlijk ook hartstikke goed! :petjeaf:

Om een zinnig antwoord te geven, het wordt afgeraden om stekkerdoos in stekkerdoos te steken maar ik heb, zoals hierboven ook genoemd, dit vaak wel gedaan en hier nooit problemen mee gehad. Ik ben ook wel eens boven de genoemde wattage grens gekomen en ook dit heeft geen problemen opgeleverd. Ik zou het je echter niet aanraden om het lot te tarten. Zul je zien dat het bij jou net wel mis gaat. :DD
 
Dat doe je natuurlijk ook hartstikke goed! :petjeaf:

Om een zinnig antwoord te geven, het wordt afgeraden om stekkerdoos in stekkerdoos te steken maar ik heb, zoals hierboven ook genoemd, dit vaak wel gedaan en hier nooit problemen mee gehad. Ik ben ook wel eens boven de genoemde wattage grens gekomen en ook dit heeft geen problemen opgeleverd. Ik zou het je echter niet aanraden om het lot te tarten. Zul je zien dat het bij jou net wel mis gaat. :DD
Je kan erover hoor, je zit nog met xx% gelijktijdigheid.
Je apparaten vragen nooit 100% van de tijd 100% van het vermogen, je kan dus over de maximaal last heen zonder dat het problemen geeft..
Een wasmachine (1850W), droger (2200W) en oven (2000W) kunnen makkelijk op hetzelfde stopcontact, zolang je ze maar niet tegelijk aan zet
 
Dat doe je natuurlijk ook hartstikke goed! :petjeaf:

Om een zinnig antwoord te geven, het wordt afgeraden om stekkerdoos in stekkerdoos te steken maar ik heb, zoals hierboven ook genoemd, dit vaak wel gedaan en hier nooit problemen mee gehad. Ik ben ook wel eens boven de genoemde wattage grens gekomen en ook dit heeft geen problemen opgeleverd. Ik zou het je echter niet aanraden om het lot te tarten. Zul je zien dat het bij jou net wel mis gaat. :DD
De reden dat dit afgeraden wordt is omdat mensen dan een frituurpan, droger, elektrische oven, airfryer, vaatwasser, waterkoker, warmhoudplaten, gourmetstel, koffiezetapparaat, stofzuiger en de wasmachine tegelijk aan gaan doen op 1 punt 🤣 Dat is net niet de bedoeling 😜

Zoals hierboven aan gegeven gewoon om de maximale wattages denken. Ik heb ook twee stekkerdozen (drie als de UPS meerekent) met elkaar verlengd. Maar ze zitten niet beiden helemaal vol. Heb gewoon aan beide kanten van de kast stroompunten nodig.
 
Het is meer 't probleem dat mijn huidige aquarium en de toekomstige op één stekkerdoos moeten draaien en ik geen idee had of dit kon. Bedankt voor de antwoorden! :)
 
hier draaien 4 aquaria en 1 pc op 1 stopcontact ( met 2 aansluitpunten ), heb hier nog geen problemen gehad
 
Wedstrijdje wie de meeste apparaten op stekkerdozen aan durft te sluiten? :DD
Oh, die durf ik best aan. Ik woon in een appartement uit de jaren 70 met veel en veel te weinig stopcontacten. Zonder stekkerdozen zou ik reddeloos verloren zijn. Achter de tv zit een dubbel stopcontact met op het ene stopcontact een stekkerdoos en daarop de tv, home cinema, PlayStation, laptop, lamp en een schakelklok met daarop een stekkerdoos met de verlichting van 5 schappen in een kast. Op het andere stopcontact zit een stekkerdoos met daarop een Himalaya zoutlamp en luchtbevochtiger. Daar komt nog een aquarium bij. In de keuken heb ik gelijksoortige contstructies. No problemo. Het is alleen voor het zicht wat lastig weg te werken. 😅
 
Leuk om de verschillende ervaringen met stekkerdozen te lezen hier op het forum! :petjeaf: :DD

Ik ben zelf ook een erg fanatieke stekkerdoos gebruiker. Ook onze woning ligt helemaal vol met stekkerdozen, sterker nog. Stekkerdozen komen wij altijd tekort. Nu heb ik voor hier in huis onlangs weer wat stekkerdozen gekocht. Kom ik de volgende dag op mijn werk, drie keer raden wat ik nergens kan vinden maar wel nodig heb... koffie! Nee, een stekkerdoos natuurlijk. :DD
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan