Tussen Kunst&Kitsch: Project X, 80x40x40


X

XfiXit

Guest
Tijd voor een kritische blik van anderen, het huidige bakje is toe aan verfrissing dus wil ik het een keer helemaal anders aanpakken.

Achtergrondinformatie:
Na enkele jaren geen aquarium meer gehad te hebben heb ik 1,5 jaar geleden deze bak opgestart. In het begin veel gezocht naar degelijke planten, alleen het enige wat bleef groeien waren de crypto's, Echinodorussen en de vallisnera. Inmiddels is de bak 1 keer verhuist en moet hij er binnenkort een 2é keer aan geloven.

Techniek:
2x T5 39watt, uit te breiden naar 4
Eheim 2217
250watt verwarming.

Vissen:
20x Kardinaaltetras
2x ancistrus volwassen
+-10 ancistrus jongen (gaan binnenkort weg)

Hardscape:
Bij elkaar geraapt zooitje van
Dragon Stone
Kienhout
Akadama soil

Toevoegingen:
Kaliumfosfaat
Kaliumnitraat
Sporenelementen
Voedingsbolletjes

Idee:
Co2 aanschaffen en er een mooie plantenbak van maken, dan voelen de kardinalen zich wat meer thuis dan met deze groot gebladerde planten.

Voorkeur gaat uit richting de nature aquaria/Hollandse bak met veel kleur en een gelaagde opbouw van planten.


Brand los!

_20170604_162947.JPG
 
Ik heb geen ervaring met de filter maar een 2217 lijkt me veel overkill. Ik heb een 2213 op de 80cm en dat is meer dan voldoende. Qua beplanting zou ik wat volle Crypto s op de voorgrond doen bijvoorbeeld.
 
Zodra er een co2 set is en een paar nieuwe (plantengroei) lampen komen er inderdaad meer soorten in, zal t.z.t. een topic openen voor advies.

Met de gulden snede ben ik bekend, en die wordt ook zeker toegepast als het zover is. Na anderhalf jaar is er van de oorspronkelijke 'scape' in deze bak niet veel over.


De filter is inderdaad wellicht een overkill, is oorspronkelijk de filter van mijn 250liter bak.

Maar de vissen zwemmen vrolijk rond, en hebben geen last van de stroming, ik heb JBL uitstroom met wat grotere gaatjes toegepast.
 
Waarom aparte plantengroei lampen? 4000-4500K is prima hoor en veel gebruiken dan ook de Philips buizen met kleur 830 en 840. Die speciaallampen zijn peperduur namelijk.
 
Ik heb op het moment alleen gelige en blauwige lampen van allemaal 10.000k, dus ik wil bij die 2 gele nog 1 meer paar achtige en nog een warm wit oid inderdaad, iets meer kleurenspectrum zodat de bak nie zo geel oogt. Het straalt ook een beetje af op de planten dat gele licht, waardoor het blad er wat donker uitziet

Niet zozeer voor het groei aspect, maar meer voor een voller kleurenpalet dus
 
Gelig licht is zo rond de 4000K dacht ik want dat zijn ook de lampen die ik gebruik. 10000K is juist daglicht en dus erg wit zover ik weet.

De bak is 125 liter denk ik en je hebt nu al 80W erin. Dat is al redelijk maar nog meer kan algen geven als je niet voldoende voedingsstoffen gaat toevoegen. Ik vind 4x39W wel heel veel voor een bak van 125 liter.
 
Ik snap het ook niet, maar ik kijk net op de lamp en het staat er echt, had vroeger osram met 6500k en die hadden een minder 'gelig' effect. Maar zoals je op de foto ook wel een beetje ziet hangt er een gele waas over, terwijl het water echt amper verkleurd is als het in de emmer zit.

Maar jij denkt dat het niet gaat helpen om er diverse kleuren T5 in te hangen?
 
Op de foto vindt ik het net als bij mij wat gelig lijken en ik heb hier 4000K erboven hangen. Raar dat deze dat gelige effect geven. Ik heb boven de 80cm ook 2x 24W maar ik denk dat 4x wel heel veel wordt en de vraag naar voeding dan ook erg groot zal zijn.
Ik zou gewoon eens kijken wat je het mooiste vindt qua kleuren want er zijn ook genoeg mooie plantenbakken die de 6500K gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Op zich is het idee om de lampen maar vast te hebben, in eerste instantie 2 lampen, maar dan kan ik ze later aanschakelen als het nodig is. Ik heb nu ook twee blauwe lampen zonder K waarde namelijk, zijn vermoedelijk reef lampen. Deze zaten tot vorige week om en om dus stond er 1 blauwe en 1 gele aan, na 1,5 jaar treuzelen toch maar eens omgedraaid :D dus die 2 blauwe wil ik omwisselen voor 2 andere tinten zodat ik kan switchen tot het bevalt.
 
Het is denk ik even uitproberen wat je mooi vindt en wat ook nog goed is voor de planten. Maar met 0,5W/L kom je al een eind denk ik hoor.
 

Terug
Bovenaan