Tussen Kunst&Kitsch: Opfris advies voor mijn eerste 60L bak


K

KMKaine

Guest
Hi allen,

Inmiddels ben ik bijna een jaar bezig met een leuke 60L (Juwel Korallux) gezelschap bak. Alles ging wel, met hier en daar een plantje wat overleed of niet goed tot zijn recht kwam, maar over het algemeen ging de bak prima. Tot ik echter voor een paar maand (zeg 2) geleden een beetje baard alg? tegen kwam. Nu begint dat echter meer en meer uit te groeien, en ik denk dat het vervangen van de TL daar ook mee te maken heeft, die zal dat ongetwijfeld versterkt hebben. Ook vallen er gaten in sommig blad, een slecht teken, er ontbreekt dus een voedingsstof, maar hoe pak ik dit goed aan?

Ik vond het nogal lastig om te plaatsen waar ik dit onder kwijt moest, omdat mijn hulp vraag eigenlijk veel breder is dan alleen de algen kwestie. Echter komt wel bijna alles daarin samen: er zijn nog een aantal dingen waarover ik onzeker ben, en ik vermoed dat een combinatie van die zaken uiteindelijk tot de algen hebben geleid.

Ik sta op het punt van een verhuizing, dat is ook de reden waarom ik op zeer korte termijn geen 'schoonheids' onderhoud meer doe aan deze bak, maar uiteraard wel het basis onderhoud.

Met dit topic, wil ik jullie experts, in de breedste zin om hulp vragen: Geef mij sturing ;-). Tot nu toe is het allemaal best goed gegaan, maar ik wil graag na de verhuizing (en waarschijnlijk met een nieuwe inrichting van de bak?) een nieuwe doorstart maken, maar dan het liefst wel een stapje hoger, nu is de bak namelijk nogal een zooitje.

Voorin staan die spriet plantjes (geen idee wat het is, ik heb ze cadeau gekregen bij een bestelling van aquaplantsonline), die heb ik daar tijdelijk neergezet tot ik ze kwijt zou kunnen in andere bakken (in mijn nieuwe ruimere woning in de toekomst :p).

Eerst even wat info:

Het gaat dus om een Juwel Korallux 60 bak. Daar zit volgens de boekjes 54 liter in.
- Verlichting is standaard TL, 3 weken geleden nieuw aangeschaft (Dennerle Trocal 15w Amazon day). En staat aan van 14u - 22u. Dan is er nog een blauwe avond ledstrip, die gaat aan vanaf 2130u - 2300u.
- Filter = eHeim eXperience 250
- Heater = Hydor 100 watt, bak temperatuur is 25 / 26 graden
- Co2, geen echte toevoeging (even geprobeerd met bio C02, maar daar ben ik mee gestopt).
- Kleibolletjes in de bodem bij de meeste plantjes, is inmiddels alweer even geleden.
- Meststoffen: 1x daags in de ochtend 1x Floracell 1 a 2 ml en 1x floracarbo 1 a 2 ml (dosering kan een beetje wisselen i.v.m. moeilijk afmeten). Maar daarvan heb ik de intervallen de laatste 2 weken iets langer gemaakt (paar keer per week i.p.v. elke dag).
- Water onderhoud: 1x per week / 1x per anderhalve week een hele emmer van 10 liter water eruit, en schoon kraanwater / osmose water erin (wisselt een beetje per water wissel).

Vissen bestand:
- 13 Kardinaal tetra's, gekocht als kleintjes.
- Oorspronkelijk 7, maar inmiddels 6 (tot nu enige sterfgeval, oorzaak onduidelijk, al een tijdje terug) Corydoras Trilineatus, ook als kleintjes gekocht.
- 2 Honing goud gouramis (man en vrouw)
- 5 (glas?)garnalen als kleintjes gekocht, inmiddels aanzienlijk groter.
- Een hele boel Anatome Helena's (lijkt wel een kwekerijkij). Heb er 10 in gedaan tijdens een enorme slakken plaag, maar ze blijven maar vermeerderen.

Wat zou ik van jullie willen weten:

- Tips om de bak straks weer netjes te maken na de verhuizing en een niveautje op te kunnen liften. Ik wil er iets meer steen in doen, en dus mogen de plantjes wel iets beknopter, met wellicht een grote volle plant ergens in de hoek, hebben jullie daarvoor goede tips, en iets wat ook enigszins kans op overleven heeft ;-).
- Gezien de baardalg plaag, in hoeverre is het verstandig / haalbaar om plantjes die er nu in zitten te redden en te hergebruiken in dit of een volgend aquarium? Of is dat een recept voor nieuw gezeik?
- Algemene tips om de alg weg te houden, bij voorkeur via een low-tech (actieve) CO2 loze oplossing. Ik snap de basis concepten van de licht, macro voeding en micro voeding driehoek, alleen hoe daar in de praktijk mee om te gaan vind ik erg lastig en vaag.
- Alle andere goede ideeën die van toepassing zijn, ik sta voor alle suggesties open.

Alvast enorm bedankt voor het de moeite nemen om deze lap tekst door te ploegen, en als daar dan ook nog een mooi antwoord uitkomt, ben ik helemaal gelukkig ;-).

Bijgevoegd ook een foto van de watertest die ik zojuist gedaan heb, gefotografeerd precies na de minuut zoals op de instructies staat. CL2 lijkt me dus wel goed (die moet je checken na 1 sec).

Hopelijk krijgen jullie aan de hand van de foto's een beetje een beeld. I.v.m. de huiskamer layout zie je nogal wat reflectie namelijk dus dat is niet echt ideaal...

20170706-IMG_20170706_190859.jpg


20170702-DSC_0267.jpg


20170702-DSC_0268.jpg


20170702-DSC_0269.jpg


20170706-DSC_0270.jpg


20170706-DSC_0272.jpg


20170706-DSC_0273.jpg


20170706-DSC_0274.jpg


20170706-DSC_0275.jpg


20170706-DSC_0276.jpg
 
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt. En of je budget toereikend is.

Maar ik zou zelf op zijn minst een 80 of 100 cm bak nemen.

Je gaat daar zoveel meer mogelijkheden mee hebben.

Aan je huidige planten te zien is er iets niet helemaal in orde. Ik denk het CO2 gehalte, aan de baardalg te zien.

Voor de corydora zou ik een zandbodem nemen.

Die teststrips zou ik niet meer gebruiken. Komt vaak onzin uit.
Beter investeren in een leuke testkoffer.

Maar goed, dit is niet bedoeld om je af te kraken. Je bent goed bezig. Je hebt goede techniek gekocht. De filter kan ook makelijk op een 80cm. En zeker goed, om hier ook advies te vragen.
 
Misschien als je toch gaat aanpassen een iets minder hoge bodem.
Zo heb je meer ruimte voor de stenen.
 
@biljoenblik, ik heb een 120cm - 250L aquarium staan waar ik nog e.e.a. aan moet doen, die ik uiteindelijk in de woonkamer wil gaan opzetten als ik straks de ruimte heb. Echter zal dat niet gelijk aan het begin gebeuren omdat ik daarvoor nog een paar dingen moet doen zoals een meubel in elkaar zetten en de kitranden moet vervangen. Leuke hobby uitdaging, maar dat kan dus nog even duren voordat dat klaar gaat zijn. Wel ben ik van plan om op 1 van de kamers een aantal bakken neer te zetten, waaronder deze, maar inderdaad een 80cm lijkt me ook erg interessant. Ik wil alleen voorkomen dat ik te hard van stapel loop en alles te gelijk (fout) ga doen dus probeer aan de hand van jullie advies deze bak eerst in orde te krijgen om dan met die anderen aan de slag te gaan.

Ik zag hier inderdaad ergens die testkit van Wesdijk voorbij komen, lijkt me interessant dus waarschijnlijk ga ik daar wel aan als ik verhuisd ben.

Wat betreft zand op de bodem, ik heb er nu JBL Sansibar Dark in zitten, ik weet niet wat de definitie van zand is, maar het is een heel erg fijne korrel.

@JdeV toen ik de foto's maakte viel me inderdaad ook de belachelijke hoeveelheid bodem ;-) Dat is inderdaad ook iets om naar te kijken.

In hoeverre is (intratuin) brekerzand hiervoor te gebruiken, ik heb namelijk nog 2 van die enorm zware zakken in de schuur staan die niets aan het doen zijn.

Alvast bedankt voor de feedback, wees gewoon eerlijk en direct, ik kan wel wat hebben, ik heb liever de waarheid waar ik wat mee kan, dan zachtverpakte halve waarheden ;-)
 
Dan nog een andere vraag: Ik ben een beetje aan het stoeien met het voeren, want ik vind het lastig inschatten hoeveel ik moet voeren. Ik heb hoofdzakelijk 3 soorten voer: JBL Novotab's, JBL Granomix, en van die blokjes gemixt 'levend voer' uit de vriezer. Wat ik nu meestal doe is per dag: Of 1 tablet, of 1 keer klikken met de Granomix, of 1 zo'n vries blokje. Er staat wel op die verpakkingen, 1x klikken is voor X vissen, maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de grootte van die vissen. Wat adviseren jullie?
 
Dan nog een andere vraag: Ik ben een beetje aan het stoeien met het voeren, want ik vind het lastig inschatten hoeveel ik moet voeren. Ik heb hoofdzakelijk 3 soorten voer: JBL Novotab's, JBL Granomix, en van die blokjes gemixt 'levend voer' uit de vriezer. Wat ik nu meestal doe is per dag: Of 1 tablet, of 1 keer klikken met de Granomix, of 1 zo'n vries blokje. Er staat wel op die verpakkingen, 1x klikken is voor X vissen, maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de grootte van die vissen. Wat adviseren jullie?
Even kijken of er nog voer blijft liggen, zoja dan heb je teveel gegeven.;)
 
Als ik het goed begrijp wil je vooral dit bakje in evenwicht krijgen, los van eventuele andere bakken die gaan komen.

Tips om de bak straks weer netjes te maken na de verhuizing en een niveautje op te kunnen liften. Ik wil er iets meer steen in doen, en dus mogen de plantjes wel iets beknopter, met wellicht een grote volle plant ergens in de hoek, hebben jullie daarvoor goede tips, en iets wat ook enigszins kans op overleven heeft ;-).

Gooi de helft van je substraat er eerst maar eens uit. Erg dikke laag heb je liggen op het moment. Gemiddeld 3-4 centimeter is meer dan genoeg. Denk eraan dat stenen ook waterruimte in nemen. In een klein bakje een paar stenen slokt zo 10% van het watervolume op. Voor kardinalen is 54 liter al aan de (te) krappe kant. kwa plant: hoe fijner het blad, hoe moeilijker echt goed te l;aten groeien en in conditie te houden. Ik zou eens kijken voor een echinodorus soort die niet achterlijk groot wordt als de bleheri. Met een voedingsbolletje erbij zijn ze in mijn ervaring makkelijk te houden. Al denk ik dat als je van je alg af bent je toch veel liever mooie planten ziet dan een paar stenen. Daar hebben je vissen ook meer aan.
Gezien de baardalg plaag, in hoeverre is het verstandig / haalbaar om plantjes die er nu in zitten te redden en te hergebruiken in dit of een volgend aquarium? Of is dat een recept voor nieuw gezeik?

Dit kan best, zwaar bealgde planten/bladeren verwijderen en degene die nog een kans hebben kun je best proberen, mits je actie onderneemt tegen de oorzaak van de alg. Als ik je verhaal zo lees zal dit een nitraat of fosfaat tekort zijn, dit zit niet in die standaard voeding. Ik zou aanraden (makkelijkste weg) een all in one voeding (met macro en micro) te kopen (bijvoorbeeld bij lid backplay of bij plantedbox oid) en dit toe te voegen in combinatie met een carbo product als easy carbo of floracarbo. Je planten zullen niet zo excelleren als met echte co2 maar het moet genoeg zijn om de echte alg buiten de bak te houden en terug te dringen.
- Algemene tips om de alg weg te houden, bij voorkeur via een low-tech (actieve) CO2 loze oplossing. Ik snap de basis concepten van de licht, macro voeding en micro voeding driehoek, alleen hoe daar in de praktijk mee om te gaan vind ik erg lastig en vaag.
Zie antwoord hierboven, co2 is niet de heilige graal tegen alg, maar helpt wel. Carbo producten zijn eigenlijk veel effectiever/agressiever tegen alg. Ik denk dat er een kalium/fosfaat/nitraat gebrek is in je bak en dit de oorzaak is van alg. Tip is om een testkoffer van colombo te kopen, 30 euro investeren maar jaren plezier en kun je je fosfaat en nitraat nauwkeuriger meten.


Wat betreft zand op de bodem, ik heb er nu JBL Sansibar Dark in zitten, ik weet niet wat de definitie van zand is, maar het is een heel erg fijne korrel.
Als je wat tussen je handpalmen doet en heen en weer wrijft en het dan niet scherp aanvoelt is het ok voor corys.
In hoeverre is (intratuin) brekerzand hiervoor te gebruiken, ik heb namelijk nog 2 van die enorm zware zakken in de schuur staan die niets aan het doen zijn.
Brekerzand is niet aan te raden, dat is vergruisd puin dacht ik en je weet niet helemaal wat er precies inzit. Wil je het goedkoop houden neem filterzand korrel 0,4-0,8. Wil je een donkere bodem dan is het aquazand van de hornbach geschikt (is er in bruin en zwart).
Dan nog een andere vraag: Ik ben een beetje aan het stoeien met het voeren, want ik vind het lastig inschatten hoeveel ik moet voeren. Ik heb hoofdzakelijk 3 soorten voer: JBL Novotab's, JBL Granomix, en van die blokjes gemixt 'levend voer' uit de vriezer. Wat ik nu meestal doe is per dag: Of 1 tablet, of 1 keer klikken met de Granomix, of 1 zo'n vries blokje. Er staat wel op die verpakkingen, 1x klikken is voor X vissen, maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de grootte van die vissen. Wat adviseren jullie?
Eten alle vissen van een tablet? ik kan me voorstellen dat alleen de corydoras hierop afkomen. Vuistregel is dat binnen 5 minuten alles weg moet zijn, dus ga er eens met een timer naast zitten (een tablet kan natuurlijk iets langer duren, zeker als het hard geperst is). Ik zou in jouw geval, als je dagelijks voert, om de dag 2 kwart tabletjes geven voor de corydoras. om de dag wat vlokvoer/granulaat wat redelijk blijft drijven voor de gouramis en kardinales. Let op dat het niet te snel zinkt, dan hebben ze geen kans. en dan de andere dagen iets van diepvries afwisselen. En ik denk dat een half blokje meer dan genoeg is. Haal bijvoorbeeld witte muggenlarven, cyclops en tubifex in huis. Dan wissel je steeds een half blokje door. Of je geeft natuurlijk 2 kwart blokjes verschillend. Afwisseling is de sleutel kwa voeding in mijn ervaring. Ik geef zelf bijvoorbeeld om de dag 5 verschillende soorten diepvriesvoer, maar allemaal in kleine porties. Zo heeft elke soort wat hij lekker vindt, en komt er ook echt iets van voeding bij zowel de grotere dwergcichliden als tetraatjes terecht. Als je veel afwisselt kun je in elk geval nooit helemaal fout zitten, tenzij ze het niet in 5 minuten op eten.
 
Misschien is het een idee om voor bijvoorbeeld je algenprobleem in de sectie algen een topic aan te maken. Daar lezen de kenners het sneller dan hier verwacht ik;)
 
Gisteren flink wat door algen begroeide planten weggesnoeid. Nu even met rust laten en wachten tot de verhuizing. Daar ga ik hem waarschijnlijk opnieuw inrichten. Ik houd jullie op de hoogte!
 

Terug
Bovenaan