Tussen kunst en kitsch: inrichting Juwel Vision 180


De albino ancistrus en de laatste verdwaalde otocinclus zijn ook overgezet.
Vision blijft stabiel, NH3 en NO2 nog steeds nul. NO3 mag wat hoger, is nu 5 mg/l.

Echter de Rekord is aan het destabiliseren. Vandaag een NO2 van bijna 0.5 mg/l.
Dus gauw even een waterwissel gedaan, want hier zitten de neons en garnalen nog in.

Ik hoop eind dit weekend de neons over te zetten en dan ergens volgende week de laatste bewoners, dan kan ik de Rekord gaan opruimen.

De plantjes beginnen mooi te groeien, behalve de Vallisneria, die verslijmt wat. Waarschijnlijk overgang emers/submers?

(Edit: typefout aangepast.....)
 
Mooi gedaan door meneer,ziet er goed uit!
Vallisneria wordt naar mijn weten niet emers gekweekt hoor maar is vaker dat in het begin de plantjes wat oudere blaadjes laat afsterven om nieuwe wortels aan te maken.
 
Zo, wegens omstandigheden lang geleden, maar nu weer even tijd voor een update!
Bak is stabiel: No2 en NH3 blijven nul, pH is 7, en na waterwissel 7,5.
Planten doen het prima. Ik voeg wekelijks profito toe en dagelijks easycarbo.

Inmiddels zijn alle bewoners van de Rekord verhuisd naar hun veel grotere onderkomen.
Het betreft 13 neontetra's, 3 guppen(m), een albino ancistrus en heeeeeeel veel garnalen (vuurtjes / red sakura en Japonica).
Vandaag een schooltje cory's gekocht. Echt mopjes, wat zijn dat leuke beestjes, zeg!

Affijn, genoeg gezeverd. Tijd voor foto's!

741292kouwtje_0_82_20140307_222612.jpg


De nieuwste bewoners:

627279kouwtje_0_82_20140307_222653.jpg


Japonica en daaronder een paar vuurtjes die grazen in de wei:

397136kouwtje_0_82_20140307_222531.jpg


486383kouwtje_0_82_20140307_222547.jpg
 
Update! Zie net wel op de foto's dat ik bij de volgende waterwissel (dit weekend) het grind weer naar achteren moet vegen en het matje wat verder in het grind moet drukken......

Plantjes groeien goed en alle bewoners doen het helemaal prima. #benerblijmee#

655933kouwtje_0_82_20140311_212100.jpg


554933kouwtje_0_82_20140311_212135.jpg


848259kouwtje_0_82_20140311_212144.jpg
 
kouwtje zei:
Mooi, of niet? En vooral heel erg praktisch!
Prachtig, geweldig gedaan! :thumbs:

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de originele (bijgeleverde) verlichting erin zitten? Vind het (licht)effect op de achterwand echt verbazingwekkend mooi, niet verwacht!
 
Dankjewel Peter, en Bayleef!

@ Bayleef: Ja, origineel 2 x Daylight 35 watt.
Ik wil ��n van de twee nog vervangen door een Color lamp.

Het lichteffect komt denk ik door de achterwand zelf, daar zitten echt 'witte' strepen op, die reflecteren het licht.
 
kouwtje zei:
Het lichteffect komt denk ik door de achterwand zelf, daar zitten echt 'witte' strepen op, die reflecteren het licht.
Ja, nice! Valt in eerste instantie helemaal niet zo op, dat "witte", als je de foto's bekijkt van het vastgelijmde geheel bij "daglicht". Volgens mij geen achterwand van Juwel? Is-ie erg "structurig" verder? Ben meer van de posters, poetst wat gemakkelijker op de lange termijn heb ik het idee ;) Mooi hoor, ga er maar goed van genieten! :D
 
Bayleef zei:
Ja, nice! Valt in eerste instantie helemaal niet zo op, dat "witte", als je de foto's bekijkt van het vastgelijmde geheel bij "daglicht". Volgens mij geen achterwand van Juwel? Is-ie erg "structurig" verder? Ben meer van de posters, poetst wat gemakkelijker op de lange termijn heb ik het idee ;) Mooi hoor, ga er maar goed van genieten! :D

Genieten doen we zeker!
Is inderdaad geen Juwel achterwand, maar eentje van Nautic.
Mega goedkoop in vergelijk met andere merken, dus of 'ie duurzaam is moeten we nog even afwachten. Heb niet echt 'schrapers' in de bak, dus hoop dat 'ie zich goed houdt.

Hij heeft inderdaad veel structuur, scheelt op sommige stukken echt wel een centimeter of 3.
Ik poets mijn achterwand nooit, en vind het wel handig om mos o.i.d. op te laten groeien.
 
Nog een vision 180 fan!
Ziet er goed uit! Dat zwarte grind en je achterwand laten de kleuren mooi uitkomen :)
De achterwand zorgt ook dat de bak hoger lijkt :D
 
ziet er weer goed uit! hahaha ik ga echt een barretje maken en daar een bak op zetten, super!!!
 
kouwtje zei:
Is inderdaad geen Juwel achterwand, maar eentje van Nautic. Mega goedkoop in vergelijk met andere merken, dus of 'ie duurzaam is moeten we nog even afwachten. Heb niet echt 'schrapers' in de bak, dus hoop dat 'ie zich goed houdt.
Ben meteen plaatjes gaan kijken en ze hebben zeker fraai spul zeg! Over de duurzaamheid.. Kwestie van afwachten geblazen. Las ergens dat ze van foam worden gemaakt, maar goed, dat zal langs alle kanten wel flink gecoat zijn, naar ik aanneem. Zal wel loslopen. Denk dat je er flink lang gelukkig mee kan zijn. Ben verder ook wel benieuwd hoor, en help het je uiteraard hopen :D

kouwtje zei:
Hij heeft inderdaad veel structuur, scheelt op sommige stukken echt wel een centimeter of 3.
Ik poets mijn achterwand nooit, en vind het wel handig om mos o.i.d. op te laten groeien.
Echt wel 3D dus :D Al vind ik drie centimeter een flink verschil.. Niet af te zien van de foto's trouwens!

'k Ga weer in meekijk/meeleesmodus en zie vanzelf wel wat je nog gaat fr�belen :)
 
Na een flinke periode radiostilte weer even een korte update.
Ik ben momenteel volop aan het 'rommelen' in de bak. layout is nog niet zoals ik het hebben wil.

Beessies doen het goed, al is onze diklip goerami helaas weduwnaar geworden. Wat is dat toch met mannen, dat ze alsmaar achter de rokken aanzitten? Helaas, mw heeft de klopjachten niet overleefd :O

Als de lampen aangaan, zal ik straks wat totaaltjes maken, maar bij deze vast een paar close-ups van bewoners:

978357kouwtje_0_82_etenstijd.jpg


Etenstijd!

622963kouwtje_0_82_japonica.jpg

Nieuwsgierige Japonica (eh sorry, blijkbaar heten ze tegenwoordig Amanogarnaal?)

518374kouwtje_0_82_goerami.jpg

Onze diklipman. Helaas bleek het achteraf een orange kweek te zijn, we hadden liever de 'normale' variant gehad.

788349kouwtje_0_82_julii.jpg

Cory's

862287kouwtje_0_82_vuurtje_met_eitjes.jpg

Het blijven net konijnen :p
 
Zoals daarstraks beloofd.....
Rechtopstaande hout staat er sinds gisteren in, evenals de Alternanthera rosaefolia.
Het naaldgras is herplant van de oude mat die erin lag, en dat geldt ook voor de ammania bonsai.
Die groene rondjes vooraan is riccia op steen die nog moet gaan groeien.

Iemand nog tips of trucs? (Vast wel :p)

548469kouwtje_0_82_totaal.jpg


853912kouwtje_0_82_totaal_1.jpg


213848kouwtje_0_82_detail.jpg
 
Vandaag ook maar even een Color lamp gekocht.
Toch net dat beetje extra.....

Kleuren van de vissen komen mooier uit, en dat geldt ook voor de achterwand en het hout.

Helemaal blij!

Moest meneer wel weer even afpraten van Discusvissen. Zucht, dat blijft toch een dingetje voor hem.
Heeft gezegd dat we nog eens gaan verhuizen en dat er dan een wand-tot-wand aquarium komt.
Tja, daar ga ik natuurlijk niks op zeggen, hahaha!
 
Tja wou zelf ook discus vissen, maar werd mij ook uit het hoofd gepraat...hahaha.
Ben benieuwd wanneer je gaat verhuizen :p

Ik vind je bak er goed uitzien en dat je het nu maar lekker laat groeien.
 
Ja John, precies....
Wat Ronald ook al zegt: lekker laten groeien.

het oorspronkelijke plan was ook juist g��n hoge planten achter, maar daar ben ik nu van afgestapt.
De vallisneria en Alternanthera Rosaefolia heb ik vorige week achterin gezet, maar die moeten dus nog een paar decimeters omhoog.....
Hopelijk wil het allemaal een beetje aanslaan.

Dank weer voor de reacties!
 
Zoals gisteren beloofd in het voorsteltopic, bij deze een kleine update van onze bak.
Planten moeten weer gaan groeien na een aanval van baardalg.
Zo ziet ie er nu uit:
20170103_142328.jpg


En dit is het opstartende ieniemienie micro nanobakje van dochter Anna:
Een SF Iqube3, bruto 8 liter......:rolleyes:
20170109_145820.jpg
 
Ik zou denk ik in de nano achterin een stukje spiderwood zoeken en dat bekleden met mos. Zo heb je achterin een wat hoger "iets" en dan voorin bv wat grasachtige planten.
 
Vision staat er mooi bij en wat een lief nanotje! ;)
Moet je wel een beetje kracht voor gebruiken maar je zou ook mos of iets anders wat niet in de bodem hoeft te staan op de achterwand kunnen vastmaken bv.
 
@ John en John,

Dank voor de reacties!
Jullie beider ideeën zijn precies wat we nodig hebben.
Dochter moet eerst haar bak goed laten indraaien en is nog op zoek naar een juiste inrichting.
Zeker zou werken met spiderwood en bijvoorbeeld mos een mooie toevoeging zijn.
We houden jullie op de hoogte :)
 
Nog een paar 'detail'foto's.
Met een telefoon gemaakt met tegenlicht, dus helaas niet al te beste kwaliteit....

Vision half januari 2017 (2).jpg

Vision half januari 2017 (8).jpg
Vision half januari 2017 (4).jpg


Vision half januari 2017 (7).jpg
 
Prima foto's hoor,ik maak sinds kort ook foto's met mijn telefoon en bevalt me goed.
Ideaal ook dat ze zo gelijk op het forum te plaatsen zijn,lukt me met de tablet ook maar daar is de camera niet geweldig van.
 
In het begin van de foto's dacht ik hmm..maar het ontwikkelt zich echt heel mooi!
 
Vanwaar de 'hmm'? Ben benieuwd, omdat ik zelf best lang heb geworsteld met de inrichting.....

Omdat ik een paar dingen wat mis maar het is persoonlijk. Had graag wat relief in de bodem gezien ipv egaal. Maar dat is ook redelijk gecompenseerd door de hoogtewerking in je planten. En een mooie rotsformatie zou het ook goed doen. Ook had ik zelf gekozen voor 1 soort hout en niet 2 verschillende. Ik vind je opzet wel geslaagd daar niet van!:thumbs:
 
Opbouwende kritiek is altijd welkom, @Rubz :)
Ik snap nu wat je bedoelt.
In aanvang had ik het grind wat meer schuin naar achter toelopend, maar na een paar jaar stofzuigen en harken is daar weinig van over.
Verder heb ik i.v.m. kostenbesparing zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande spullen uit onze oude 60cm bak.
In de toekomst zal het vast wel weer veranderen, en je opmerkingen neem ik dan zeker mee! Dankjewel.....
 
Ziet er tof uit. Mooi stuk hout en leuke achtergrond. Wat voor drijfplantjes zijn dat?
 
Opbouwende kritiek is altijd welkom, @Rubz :)
Ik snap nu wat je bedoelt.
In aanvang had ik het grind wat meer schuin naar achter toelopend, maar na een paar jaar stofzuigen en harken is daar weinig van over.
Verder heb ik i.v.m. kostenbesparing zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande spullen uit onze oude 60cm bak.
In de toekomst zal het vast wel weer veranderen, en je opmerkingen neem ik dan zeker mee! Dankjewel.....

veel succes vind het altijd leuk om mee te denken met inrichting. Dus als je vragen hebt!
 

Terug
Bovenaan