Tussen kunst en kitsch: inrichting Juwel Vision 180

kouwtje

Well-known member
Lid geworden
18 september 2009
Berichten
843
Locatie
Eindhoven
Beste allemaal....

We zijn eruit: ons nieuwe aquarium moet een Juwel Vision 180 worden. Voor ons de ideale bak gezien de ruimte die we hebben, i.c.m. het uiterlijke aspect van de voorruit, �n er zitten 3 keer zoveel liters in dan in onze huidige Rekord 600.

Het duurt nog even voor dat 'ie er is, dus ruim tijd om in te lezen en na te denken over de inrichting.
Ik vond op de site van het Deense Tropica de volgende layout die me aansprak:

392222kouwtje_0_82_vision_180.jpg


883696kouwtje_0_82_layout.jpg


Zij hebben de volgende planten gebruikt:
1) Limnophila hippuridoides (x3)
2) Ludwigia sp. (x3)
3) Eleocharis sp. (x2)
4) Cryptocoryne wendtii 'Tropica' (x2)
5) Microsorum 'Trident' (x2)
6) Anubais barteri nana (x1)
7) Ammania bonsai (x3)
8) Echinodorus tenellus (x2)
9) Eleocharis sp. 'mini'
10) Elatine hydropiper (x1

Eigenlijk wil ik dit iets anders doen:
uit de oude bak wil ik houden: 3 x Anubias nana, flink aantal plukken java- en levermos en 2 mosbollen.

Daarnaast zou ik graag toevoegen:
Vallisneria Asiatica (krul vallisneria)
Hydrocrotyle leucocephala (Braziliaans Klimop)
Microsorum pteropus trident (javavaren)
Ludwigia sp (vanwege de mooie rode kleur)
Cryptocoryne Wendti
Nymphaea Zenkeri (rode tijgerlotus)

En wat er zeker in moet: een zelfgemakkte 'bonsai' van hout en christmasmos.

Jullie mogen 'schieten': waar je zou je wat zetten, zijn er dingen die je zeker afraadt...

Bestand wordt wrs: school neontetra's, een hele hoop garnalen, 1 of 2 kleine ancistrussen, en op termijn liefst een harem Betta Splendens.
Bodembedekking: fijn grind (1-3 mm) zonder voedingsbodem.
Bodem en achterwand donkergrijs / zwart.

Alvast bedankt!
 
Leuk dat jullie een vision 180 nemen en al aan het plannen zijn wat betreft inrichting.
Ik heb zelf zo'n vision en probeer die nu zo'n beetje 2 jaar naar m'n zin te krijgen maar lukt me niet echt en hoop dat jullie meer succes zullen hebben ;)

Is natuurlijk een uitdaging om elke bak zo in te richten dat het naar je zin is maar vind dat met de vision door z'n bolle ruit extra moeilijk.
Bv op het schema zie je het binnenfilter rechts aangegeven in de hoek en is de ruimte tot de voorruit nog genoeg voor 2 extra filters bij wijze van spreken maar in de praktijk is dit bij de vision 180 net genoeg voor 1 filter om maar een voorbeeld te noemen.

Is natuurlijk niet om je plannen af te kraken maar als voorbeeld dat het in de praktijk meestal net ff anders loopt dan dat je gepland hebt,het is iig zeker het geval om er iets moois van te maken.

Ik heb zelf niet heel veel verstand van planten en voeding maar weet zeker dat jullie huidige keus wat planten betreft zeker eist om oa met co2 te gaan werken.

Voor nu laat ik het ff hierbij maar ga het zeker volgen,succes! ;)
 
Dank John, voor je reactie!

We willen de bak origineel laten (dus 1 filter).
Gezien het feit dat we geen enorm bestand erin zullen proppen, denk ik dat dat haalbaar is.

CO2 toevoeging wil ik eigenlijk niet doen, daarom heb ik zoveel mogelijk 'weinig eisende' planten gekozen.
We shall see.....

Het is niet onze bedoeling om het voorbeeld van Tropica precies na te maken. Het is meer een inspiratiebron. Dus afwisseling in materiaal, planten en kleurgebruik, en de plaats ervan in de bak om diepte te cre�ren....

Overigens had ik (natuurlijk) jouw Vision al bekeken.. :D
Mooie achterwand en ik vind je hout erg mooi!
Ook de planten zijn 'in mijn straatje'.

Maar wat is er niet naar je zin? Hoe zou je het anders willen/doen? Daar ik kan dan van leren!
 
kouwtje zei:
Maar wat is er niet naar je zin? Hoe zou je het anders willen/doen? Daar ik kan dan van leren!

Lastige vraag! ;)

Wil eigenlijk graag een bodem met van dat zwarte filterzand maar heb ook weer weinig trek om er aan te beginnen.
Probeer al een tijdje wat kleiner blijvend javavaren te krijgen voor op het hout.
Kan geen afstand doen van m'n lotus maar eigenlijk zijn de bladeren veel te groot in verhouding tot de rest van de bak en beperkt m'n plannen enz enz enz...

Komt wel een keer goed denk ik! ;)
 
Seabait zei:
Probeer al een tijdje wat kleiner blijvend javavaren te krijgen voor op het hout.
Kan geen afstand doen van m'n lotus maar eigenlijk zijn de bladeren veel te groot in verhouding tot de rest van de bak en beperkt m'n plannen enz enz enz...

Daarom kies ik voor de Trident variant!
HIer nog meer kleinere soorten beschreven:
microsorum

En w.b. die lotus: als je de grote bladeren steeds terugsnoeit, blijft hij klein :)
 
Ik bedoel nog kleinere varen,weet ff de naam niet maar is heel moeilijk aan te komen.
Klopt snoei ook regelmatig de lotus maar dan nog blijven de bladeren zelf aan de grote kant vind ik.
Ben misschien wel gewoon een zeur... ;)
 
nick_vis zei:
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/voor-midden-beplanting/14/microsorum-pteropus-mini/491

heb ik ook, erg leuk plantje :)
11783268623_a6eca043c0.png

mini fern by Nick in t Veld, on Flickr

Dank Nick, voor de aanvulling!
Deze had ik ff gemist bij de webshop (hoe is het mogelijk, na 3 uur struinen...)
 
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk was ik nooit.... :D

Na alle ellende van de afgelopen weken, (inclusief het afblazen door de verkoper van een 2ehands Vision 180), vond ik dat de aanschaf niet langer meer kon wachten!

Dankzij de letterlijke steun van Meneer Kouwtje (hij heeft het barblad zodanig moeten ondersteunen dat er zo'n grote bak op kan), de financiele 'verjaardagsbijdragen' afgelopen week en de cadeautjes van Meneer en Anna (resp. een mooie testkoffer en een garnalenflat) �n de zegelboekjes van de buurtsuper heb ik gisteren een nieuwe Vision 180 besteld.

Vandaag om 12.30 uur:

942627kouwtje_0_82_20140219_124219.jpg


Later vanmiddag komt de volgende bezorger met de achterwanden en de testkoffer, en morgen komen er twee pakketdiensten met mijn bestellingen van de twee bekendste online plantenzaken.

Er is geen twijfel mogelijk: onze nieuwe 'bak' is er!
 
Bedenk ik me nu ineens,zou voor je dingen met de bak gaat doen eerst vullen met water om te testen.
Zou niet de eerste keer zijn dat een aquarium tijdens het transport van de pakketdienst schade oploopt want ze zijn niet altijd zo voorzichtig.
 
Tadaaa.... zo ziet er uit als ie uit de doos is:

498525kouwtje_0_82_p1010019.jpg


En nadat Meneer Kouwtje zijn bloed, zweet en tranen had losgelaten, zat de achterwand erin:

285518kouwtje_0_82_p1010022.jpg


227752kouwtje_0_82_p1010025.jpg


En dit wordt de uiteindelijk plek (de arme kleine rekord moest van zijn plaats verschuiven....)

856894kouwtje_0_82_p1010027.jpg


Morgenavond een afspraak, dus vrijdag pak ik de draad weer op.....
 
Mooi hoor!
Ik was helaas alleen een beetje laat met m'n tip...
 
Seabait zei:
Mooi hoor!
Ik was helaas alleen een beetje laat met m'n tip...

eh... we zullen het morgen/overmorgen zien :D

tot zover ziet het er allemaal prima uit!
 
Zo, het grind zit er alvast in!
Voor het resultaat, zie dit topic !

Vanmorgen kwam bestelling nummer 1:

695743kouwtje_0_82_p1010031.jpg


En aan het einde van de middag verwacht ik bestelling 2... ;)
 
Mooi,je kan je lol op met steenwol peuteren iig! ;)
 
Seabait zei:
Mooi,je kan je lol op met steenwol peuteren iig! ;)

Haha, ja....
Lekker 'zen' worden. Mindful peuteren :D
 
ik volg even wat een leuke bak zeg
 
Dankjewel, Bumblebijtje!
Ben zelf ook wel benieuwd naar het eindresultaat....

En zojuist komt de postbode met de laatste bestelling!

236977kouwtje_0_82_p1010065.jpg
 
Vanavond gaat Meneer Kouwtje watervast MDF en multiplex kopen voor de custom-made achterkast.
Hij heeft gisteren staan meten, rekenen en de volgende bouwtekening gemaakt:

224468kouwtje_0_82_p1010029.jpg


Daar heb ik alle vertrouwen in, want wat hij maakt, maakt hij goed.
De kast wordt mat-zwart geverfd, zodat het een geheel gaat vormen met het aquarium.
 
Aardig wat spulletjes.
Een achterkast? wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ben niet zo goed in tekening lezen ;)
 
Dat ziet er allemaal mooi uit! Ooit (als ik de ruimte heb) ga ik ook voor een groter aquarium.. :D Ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken!
 
tjonge een hoop te doen
ben erg benieuwd hoe het gaat worden :)
 
Ik ook niet. Daarom laat ik hem dat doen..... ;-)

Over de hele breedte en hoogte van de bak komt een constructie van (watervast) berkenhout -ipv MDF-.
Er komen plankjes in, waar potjes voer, flesjes etc op kunnen.
Verder natuurlijk de electra.
Beiderzijds komen deurtjes, zodat je overal goed bij kan.

Als hij in de grondverf staat, zal ik een foto posten ter verduidelijking!
 
Nou, dit is 'm dan.
Indeling is losjes gebaseerd op de layout van Tropica helemaal aan het begin van het topic.
Het idee: achteraan links en rechts mooie hoge rode accenten van Ludwigia sp. Mini Super Red, verder naar voren links en rechts stenen en hout met anubias nana en javavaren.
In het midden een soort 'straatje' dat van de voorruit naar achter loopt: eerst een Lilaeopsis mat die overloopt in Ammania sp. bonsai.

Links achter in de hoek een Vallisneria en links voor in de hoek een Echinodorus Vesuvius.

Rechtsvoor komen nog een kokosnootarmband met Javavaren windelov en de garnalenflat, maar die zitten nu nog in de Rekord.

Wat vinden jullie?
 
Oh stom... foto's vergeten!

312462kouwtje_0_82_20140221_172339.jpg


733513kouwtje_0_82_20140221_172357.jpg


349616kouwtje_0_82_20140221_172411.jpg
 
ow wauw zie dit topic nu pas, leuk zeg zo, ook de plek waar de bak staat vind ik geinig,
 
Nou, het gaat beter dan ik had verwacht.
Ik heb bij de opstart gebruik gemaakt van ingedraaid filtermateriaal (keramische pijpjes en fijne spons) en ingedraaid aquawater.
NO2 en NH3 bleven alle dagen 0, zoals ook in de (nog draaiende) Rekord.

In de Juwel paar ml ammoniak toegevoegd, om te voorkomen dat de bacteriecultuur sterft.
NH 3 was in lichte mate meetbaar, volgende dag was zowel NH3 als NO2 wederom 0, en dat is nog zo.

Ondertussen de filterspons (grof) van de Rekord nog eens in de bak uitgeknepen, voor de zekerheid.

Eerlijk gezegd wil ik proberen om de 3 guppen vandaag uit te zetten. (natuurlijk houd ik het gedrag en de waarden scherp in de gaten)!
 
tot nu toe gaat het goed....

293862kowutje_0_82_20140225_163800.jpg



754125kowutje_0_82_20140225_163655.jpg
 
Filter mooi weggewerkt! Heb je aan de linkerkant van het filter ook nog een uitsparing gemaakt voor de inlaat?

~ Ivo
 
Dank je Ivo, deze eer gaat geheel naar Meneer Kouwtje!

Ja, er is linksonder en rechtsboven aan de zijkant nog een uitsparing voor de uitstroom.
 
En nog meer applaus voor Meneer, want de kast is klaar.

Dit is de ruimte achter de bak:
945495kouwtje_0_82_20140225_194303.jpg


En dit is de bak: achterkant open en wit (komt tegen de witte muur), voorkant zwart en komt tegen de bak:
728178kouwtje_0_82_20140225_194045.jpg


734661kouwtje_0_82_20140225_194100.jpg
 
En zo staat 'ie erachter:

513135kouwtje_0_82_20140225_195258.jpg


264784kouwtje_0_82_20140225_195648.jpg


Mooi, of niet? En vooral heel erg praktisch!
 
Terug
Bovenaan