Turf zonder verlaagde PH


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
omdat ik in de toekomst nog wel is een soortje wil gaan houden die erg zacht en zuur water nodig heeft, heb ik alvast gewoon is turf in een huidige bak (60L) gebruikt om te kijken wat het doet, zowel met kleuring als waardes.

waardes in de bak (en eigenlijk ook uit de kraan) voor turf: PH 7.2-7.4 KH3

na 1 week met een klein beetje turf: helemaal niks

na 2 weken met iets meer turf: helemaal niks

na 3 weken met een heleboel turf: mooie kleuring, KH 1 of minder, PH nog precies hetzelfde :S

iemand die mij kan uitleggen hoe het komt dat de PH niet zakt? ik snap er werkelijk even helemaal niks van.

Betreft JBL Tormec... totale zak zou goed moeten zijn voor ca 800L water, heb nu zo´n 1/4 van de zak in een 60L zitten :stars:
 
omdat ik in de toekomst nog wel is een soortje wil gaan houden die erg zacht en zuur water nodig heeft, heb ik alvast gewoon is turf in een huidige bak (60L) gebruikt om te kijken wat het doet, zowel met kleuring als waardes.

waardes in de bak (en eigenlijk ook uit de kraan) voor turf: PH 7.2-7.4 KH3

na 1 week met een klein beetje turf: helemaal niks

na 2 weken met iets meer turf: helemaal niks

na 3 weken met een heleboel turf: mooie kleuring, KH 1 of minder, PH nog precies hetzelfde :S

iemand die mij kan uitleggen hoe het komt dat de PH niet zakt? ik snap er werkelijk even helemaal niks van.

Betreft JBL Tormec... totale zak zou goed moeten zijn voor ca 800L water, heb nu zo´n 1/4 van de zak in een 60L zitten :stars:
Wat turf vooral doet is de kh en gh laten zakken. Hoe hoog was de gh voor de turf?
Mijn ervaring is dat turf eerst de kh en gh laat zakken en daarna pas de ph. Mijn ervaring is ook dat turf op kraanwater (tenzij je kraanwatwmer heeel zacht is) niet veel zin heeft, op osmose water heeft het veel meer effect. Wat je nu zou kunnen doen is een druppeltje eikenextract toevoegen en hopen dat je turf de ph laag houdt.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het ongeveer hetzelfde verhaal. Ik ben begonnen met KH 9, GH 9 en pH 7,6. Mijn bak is netto ruim 400 liter. Een maand geleden ben ik begonnen met filteren over JBL Tormec Activ. Ik heb steeds meer toegevoegd, uiteindelijk het hele pak. Eerst gebeurde er niets en pas na de laatste toevoeging verkreeg ik een daling naar KH 5, GH 6 en pH 7,4. Dit is alweer even stabiel zo. Ik heb gisteren een osmoseapparaat geïnstalleerd en vandaag ga ik het eerste osmosewater toevoegen in de hoop de pH iets lager te krijgen.
 
Mijn ervaring is ook dat turf op kraanwater (tenzij je kraanwatwmer heeel zacht is) niet veel zin heeft, op osmose water heeft het veel meer effect.

Dat komt dacht ik door de hoge kh die buffert.
 
Ik denk ook dat de hoge KH de oorzaak is. Ik had alleen gehoopt dat de turf deze verder naar beneden zou brengen. Maar misschien dat de combinatie turf en osmosewater de KH zodanig verder laten dalen dat de pH meegenomen wordt.
 
Met osmose moet dat vast wel lukken. Ik gebruik ook turf met osmose bij 1 bakje en dat gaat prima al is het een nano.
 
Ik hoop het, we zullen zien. Ik laat wel weten hoe het verloop is. Ik ben wel van plan het rustig aan te verlagen.
 
Dat moet je inderdaad geleidelijk doen. Ik ben benieuwd;)
 
alleen bij mij is de KH dus al 1 of lager :S alleen met dezelfde (misschien heel iets lagere) PH

ik ga binnenkort is wat turf gebruiken in een emmer pure osmose, kijken wat er daar gebeurd.
 
Ik gebruik turf in combinatie met regenwater. Ph 6.5-7 kh niet meetbaar.
Als ik dan flink wat turf in het filter stop blijft de kh onmeetbaar en zakt de pH naar 5.0-5.5!

Met osmosewater krijg je waarschijnlijk ook zo'n resultaat.

Groetjes John.
 
Doe je de test met 100% regenwater?

Ik zit met hetzelfde. Heb destijds de bak gevuld met een mengeling regen/kraan op KH van 3. pH ongeveer 7,5. Dan een half litertje turf op de bak van ongeveer 300l.

Deed helemaal niets. Nog een half litertje, deed nagenoeg niets.

Heb toen ook eens getest met aangelengd regenwater tot een KH ergens richting 1.
Turf van DCM erin gedaan om het effect te zien en de pH begon over een periode van 2 weken te dalen richting 6,5. Heb de turf verdubbelt in het vat. Waardoor hier nu grofweg 6-7l dcm turf in hangt, ne hiermee gaat de pH geleidelijk aan richting 5,6-5,8 over een periode van 2 weken.

Dit water gebruik ik om te verversen.

Mijn bedoeling was echter om (biotoopsgewijs) eeb stuk onder de 6 te duiken in de bak, maar dat lijkt zeer zeer moeilijk, ik vermoed onmogelijk met turf alleen.

Voor mij was het duidelijk dat de hoeveelheid turf drastisch omhoog moest, meer dan de filter in de bak kan huishouden. Staat nu een ton van 200l te draaien.

Ik ben ook zeer benieuwd naar verdere hulp om de pH deftig te doej zakken, zonder CO2.
 
alleen bij mij is de KH dus al 1 of lager :S alleen met dezelfde (misschien heel iets lagere) PH

ik ga binnenkort is wat turf gebruiken in een emmer pure osmose, kijken wat er daar gebeurd.
Daar zal de ph zakken naar 5-5,5, dat kan ik je vertellen. Dat gebeurt in mijn bak ook. Als je een soort wilt die echt zacht en zuur water wilt (bijvoorbeeld Parosphromenus) zal je toch met puur osmose water moeten werken.
Misschien ligt het ook aan het merk, ik gebruik zelf zwarte turf van Aquavital en het werkt perfect.
Of misschien gebruik je niet genoeg. Ik gebruik rond de 250g voor mijn bak van 30 liter, die ook nog maar tot de helft gevuld is. Dus 250 gram op 12-15 liter...
 
P.s ik gebruik zo'n 1 gram turf per liter puur regenwater.
En de watertemperatuur is 18-22 graden.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan