turf voor PH verlaging


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,

Ik heb wat advies nodig om mijn PH lager te krijgen voordat ik weer een poging ga doen met maanvissen.

Ik heb een 500lt bak ( 450 lt effectief)
mij huidige ph zit zo rond de 7,3- 7,5 maar voor de maanvissen moet ik echt onder de 7 duiken, liefst rond de 6,5

In het verleden heb ik dit wel voor elkaar gekregen maar dat was 2 kg in 1,5 maand ( 5-6 weken)
Daarnaast heb ik een co2 vergiftiging gehad wat de helft van mijn vissenbestand uit heeft geroeid :-(

Ik zat te denken om truf zakjes in mijn filter te doen om de PH wat naar beneden te trekken zodat ik minder co2 hoef toe te voegen
De rest van mijn waterwaardes zitten mooi in het midden voor maanvissen nu aleen nog de PH ;-)

Ik had van Ljohn al een tip om Osmose water te gaan gebruiken maar voor een 450 lt bak is dat misschien een beetje te heftig ( price wise gezien) ;-)

Hebben mensen ervaring met de combo truf en co2
graag jullie ideeen / adveis

Vriendelijke groeten
Marc
 
mij huidige ph zit zo rond de 7,3- 7,5 maar voor de maanvissen moet ik echt onder de 7 duiken, liefst rond de 6,5
Nou volgens mij valt dat mee en ik heb ze op 6.8 en 7 is ook prima volgens mij.
 
Jos geeft aan tussen de 6 en de 8.

 
Jos geeft aan tussen de 6 en de 8.

He John,

Dat vind ik leuk om te lezen maar waarom zie ik dan op sites dat maanvissen een ph <7 nodig hebben?
Groetjes marc
 
Je leest inderdaad veel tussen de 6 en de 7 maar ja Jos is een hele grote kweker en die zal wel weten waar hij het over heeft denk ik. Misschien dat de nakweek wat ruimere marges kan hebben maar er zijn vast wel leden die dat kunnen vertellen.
 

Hier staat dan weer tot 7,5 maar veelal lees je tot 7 en ik lees bij de NBAT dat ze in de natuur op zuur/zeer zuur water leven dus dat is met een lage ph en ik denk dat wat wij kopen nakweek is die qua ph wat makkelijker zijn.
 

Hier staat dan weer tot 7,5 maar veelal lees je tot 7 en ik lees bij de NBAT dat ze in de natuur op zuur/zeer zuur water leven dus dat is met een lage ph en ik denk dat wat wij kopen nakweek is die qua ph wat makkelijker zijn.
Eureka momentje, ik heb gewoon de winkel gebeld en gevraagd wat hun waarde is en die zit nu op de 7 ( ok met strip, dus een indicatie ;-) ) ga zelf nog wel een keer kijken met mijn elektronische ph pen :D
Nog een klein beetje co2 er dus bij ;-)
 
Ligt eraan of je wildvang of nakweek hebt.
Voor wildvang beter op osmose zetten.
Goedkoper dan turf+co2
 
Ik verlaag de pH met eikenbladextract. Ik krijg niet de indruk dat dat snel uitgewerkt is, tijdens de wekelijkse waterwissel meet ik nog steeds een pH van 6,5.
 

Terug
Bovenaan