Tubifex in het substraat na voeren gevriesdroogde tubifex


S

Support4u

Guest
Beste Forumleden,

Het is een aardig poosje geleden, dat ik een topic op dit mooie forum heb geplaatst. Dit komt omdat het eigenlijk heel erg goed gaat met mijn aquarium en de bewoners ervan.

Tegenwoordig voer ik mijn Betta splendens mannetje en vrouwtje en Neon Tetra's geen vlokkenvoer meer. Ik voer nog alleen levend (diepvries) voer. En ik moet zeggen dat de kleuren van de neon tetra veel mooier zijn geworden en de vissen zijn in het algemeen veel actiever!

Het voeren doe ik zeer gevarieerd,

Denk aan Tubifex, Rode muggenlarve, Daphnia, Rotifera, Cyclops en bloedwormen.

Ik probeer niet te overvoeren, doormiddel van het voer met een pincet op te voeren, tot de vissen hun interesse zijn verloren / klaar zijn met eten.

Nu tot mijn grote verbazing, zag ik gisterenavond een flink aantal dunne wormpjes uit het substraat steken. Ik gok dat dit tubifex is.

Ik heb geprobeerd een foto te maken. Maar ze duiken gelijk in het substraat terug zodra de flits van de camera komt.

Na wat online lezen, denk ik niet dat het een gevaar voor het aquarium is. Sterker nog, het zou goed zijn voor de planten, omdat de wormen de aarde lekker luchtig houden door het tunnelen en tevens eten ze vuil op.

Maar! ik wil niet dat het een plaag word! En ik begrijp uit de gelezen tekst, dat vissen niet snel de wormen uit de grond zullen eten, aangezien de wormen zich onderduiken bij gevaar en opgraven dus vereist is om bij de buit te komen.

Heeft iemand tips voor mij om het geen plaag te laten worden.

Ik zal nu even stoppen met gevriesdroogde tubifex op te voeren.

Wel mooi dat zelfs al is de worm zelf dood, de eitjes ervan liggen op de loer tot ontpoppen. :p
 
Voor tubifex heb je van die aparte plastic voederbakjes in een V vorm. Hier zitten hele kleine gaatjes in en daardoor kunnen de vissen de wormpjes trekken.
Ik weet niet of je zo n ding al gebruikt of dat je de tubifex zo in het water doet.
 
Ik voer ze via pincet.
Er valt eigenlijk zeer weinig naar de bodem.
Meestal zijn de garnalen of de helena anatome er als den donder bij op de bodem. Maar daar kun je helaas niet altijd op rekenen hahaha
 
Maar ja er komt zoals ik het begrijp nog voldoende op de bodem denk ik ;).
Omdat ze leven kruipen ze dan natuurlijk de bodem in.
 
Neen! gevriesdroogd, uit de vriezer.
de worm zelf leeft niet.
 
Maar ze duiken gelijk in het substraat terug zodra de flits van de camera komt.

O dat dacht ik naar aanleiding van de bovenstaande zin namelijk.
 
Je hebt het hele verhaal niet gelezen heh.
Haha geeft niet hoor. Ik probeerde het kort te houden, maar de passie zorgde voor een flinke lap text. :oops:
 
Ik kan je dus garanderen dat die wormpjes uit het substraat geen tubifex is, tenminste niet afkomstig van de gevriesdroogde. Dat spul is namelijk hartstikke dood, en dat komt dan echt niet meer spontaan tot leven
 
nah dan ben ik de sjaak.
hahaha

slik
 
Het zal dan aan mij liggen hoor ;)

Ik zie dat je schrijft dat je denkt dat het tubifex is en direct erna schrijf je dat ze weg duiken als je flitst.
Dus ik denk dan dat het de tubifex is.
Maar ja, later staat wel weer dat het geen levende tubifex is :D
Dus ik vond het wat verwarrend.
Maar welke wormpjes voer je eventueel levend dan?? Want anders kun je niet zeggen dat ze de kop terugtrekken zou ik denken.
Als je geen levend voer geeft dan kan het niet van het voeren zijn toch en dan is het een andere worm.
 
Nu tot mijn grote verbazing, zag ik gisterenavond een flink aantal dunne wormpjes uit het substraat steken. Ik gok dat dit tubifex is.

Ik heb geprobeerd een foto te maken. Maar ze duiken gelijk in het substraat terug zodra de flits van de camera komt.

Door deze zinnen kwam ik op de gedachte dat het leven de tubifex is dus :D.
 
ik voer bevroren insecten.

Heb dus gelezen dat eitjes dormant kunnen zijn, wachtend op de juiste klimaat en omstandigheden, ookal zijn ze bevroren geweest!

Maargoed, ik lees al een reactie die gelijk mijn opmerking afkaatst.
Dan zal het wel ergens anders door komen.

Hierbij sluit ik mijn topic. ik zoek het zelf wel uit hoe ik ervan kom of hoe ik de populatie substraat wormen in toom houd.

vindt het in iedergeval een leuke, verrassende maar een interessante ontdekking.
Prachtig onze aquarium hobby heh!?
 
Support4u zei:
Beste Forumleden,
[...]
Na wat online lezen, denk ik niet dat het een gevaar voor het aquarium is. Sterker nog, het zou goed zijn voor de planten, omdat de wormen de aarde lekker luchtig houden door het tunnelen en tevens eten ze vuil op.
[...]
Op zich leek me dit wel een gunstig effect dat ik ook wel zou willen hebben. Plus dat ik wat extra leven (waar niet al iets anders leeft zoals vissen of garnalen, en er dus geen voedselconcurrentie is) ook leuk vind.

Maar als ik dit filmpje bekijk vind ik het er toch wat ranzig uitzien :) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=TpJVf7M-w4E[/video]
 
Tja in dat filmpje is het al richting een plaag aan het gaan.. als het al geen plaag is geworden :p
 
Corydorassen erop, die leven ervan.


En ranzig? zijn wel ergere dingen.
hoe groot zijn ze bij jou?
 
Heb toch vanmorgen een foto weten te maken.
1 daarvan heb ik uitvergroot.

FvpX11I5Kd8Odu5aXs7inxEobO-rknb8.jpeg
Klik op de afbeeldingen voor een grote foto!
FvpX11I5Kd8Odu5aXs7inxEobO-rknb8.jpeg

Wie zijn deze bewoners? tubifex of?
 
Tja je kan altijd Flubenol tegen wormen gaan inzetten als het te erg word. Volgens mij werkt dat tegen een groot scala aan wormen.
Maar hoe je eraan komt vraag ik me af als je geen levende tubifex geef.
 
http://www.fnzas.org.nz/?p=3079

Lumbriculus variegatus � Blackworms

Dus geen tubifex.
Zal dan wel met de nieuwe drijfplanten meegekomen zijn..
ppfff
 
Lijken er ook al aardig wat.
 
This vreemd. Mijn betta ligt gewoon tussen de uitstekende wormen te maffen.
Net toen ik die foto maakte, ging ie er vandoor.

Ik houd het in de gaten, meer kan ik niet doen denk ik?
 
Nee als je ze niet wil bestrijden met medicatie niet denk ik.
 
Update:

Heb 4 corry's aan het aquarium toegevoegd.
De rest van de vissen (betta's en tetra's) hebben de "buit" inmiddels ook al ontdekt.

Alle vissen zwermen nu bij die ene steen.
De wormen zijn al flink gereduceerd.


:)
 
Goed gedaan, daarom snuffelen ze ook in de bodem.
 
Ik hoop dat je zo van deze wormen afkomt.
 
Blackworms, in de buitenland zoals de VS voeren ze dat vaak aan hun vissen. Zeer eiwitrijk voer, zelf heb ik een half jaar geleden in Hong Kong een portie gevriesdroogd blackworms gekocht. Vissen zijn er zot op :)

Voorlopig hebben de nieuwe Cory's voer zat :p
 
De meeste wormen kunnen geen kwaad, sterker nog, goed en goedkoop voedsel!
Ik zie om de zoveel tijd ook wel wat in de bodem rondkruipen, maar de vissen vinden dit vanzelf wel. En als het wel meerderen worden, voer dan eens een tijdje wat minder. Grote kans dat ze dan weer actiever op zoek gaan naar wormpjes.
 

Terug
Bovenaan