Trigonostigma hengeli - kegelvlekbarbeel

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Tien, 22 apr 2012.

View Users: View Users
  1. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Wetenschappelijke naam
      Trigonostigma hengeli
    • Nederlandse naam
      Kegelvlekbarbeel
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      zeer groot aanpassingsvermogen van zacht tot redelijk hard
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Midden tot iets onder het midden
    • Herkomst
      Azi�, Sumatra

110-18.jpg

2. TS
    TS
    Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
      Maten aquarium: 110 x 55 x 60 = 300 liter, gezelschapsaquarium met redelijk wat planten.
      Medebewoners: Corydoras panda, Rhnogobius duospilus, Boraras brigittae, Trichogaster chuna, Carinotetraodon travancoricus en verschillende garnalensoorten. Ik ververs met leidingwater en de temperatuur zit ongeveer rond de 25 graden.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Mooie scholende vis die ook in een rustige bak zonder gevaar toch nog redelijk goed blijft scholen.
      Het is vis met een rustig gedrag waarbij de mannen elkaar zo af en toe wat uitdagen maar dit lijkt meer spel dan echt een gevecht. Hoewel het geen zenuwachtige zwemmers zijn, is een beetje ruimte toch wel aan te bevelen. Ze vertonen dan een nog beter school gedrag. Wat oppervlakte afscherming in de vorm van drijfplanten lijkt hun zeker te bevallen.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Ze bemoeien zich zelden met medebewoners. Maar het zijn wel alleseters en jonge visjes, garnalen en eitjes zijn daarom niet veilig voor ze.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Een leuke en kleurige vis die naar mijn idee als 1 van de weinig dieren toch nog een beetje leuk schoolt in een aquairum. Ze vallen niemand lastig en met hun oranje en zwarte streep op de flanken is het een feest om naar deze dieren te kijken.

3. Petra WM

Petra WM

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Leuke visjes, ik heb er 6 in een bak van 60x30x30.
    Twee grote en 4 kleintjes.
    Ik was het nog nergens tegengekomen, maar die visjes die springen zo de bak uit als je even niet op let en de kap er af hebt!
    Dat heb ik de guppen en koraalrode platy's nog niet zien doen ^_^

4. Niekserr

Niekserr

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Klopt! Bij mij springen ze ook, verschrikkelijk irritant. Volgens mij vooral als je ze laat schrikken.
    Heb er 15 in mijn lido.

5. jeroenw

jeroenw Guest

Zou er dan toch echt een verschil met T. Espei zijn? Die van mij springen nooit en wagen zich eigenlijk alleen hoog in het water als er wat te eten valt.

6. kellemes

kellemes

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Inderdaad.. ook mijn Espei's springen totaal niet en zoeken in het algemeen eerder de diepte op dan de hoogte.

7. Niekserr

Niekserr

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Grappig om te horen dat, twee soorten die zo erg op elkaar lijken toch totaal verschillend kunnen zijn.

8. jeroenw

jeroenw Guest

Nou, ook weer niet zo verschillend. Zo houden beide van zacht water met wat tannine en moet je ze echt niet minder dan 5 houden.

9. jerre050978

jerre050978

Lid geworden:
    2 mrt 2005
    Ooit een prachtige school gehad van 40 kegelvlekken. Had ze uit een betrouwbare winkel gehaald. Mijn aquarium draaide al heel wat jaartjes. Door een acute infectie ze allemaal verloren op een week tijd! Dat was enorm balen. De rest van de vissen niks...

10. 1978

1978

Lid geworden:
    19 aug 2014
    Mijn Espei's springen ook niet. Leuke rustige vis welke beter schoolt dan mijn Neon Tetra's.

11. Zap

Zap

Lid geworden:
    27 aug 2015
    Prachtige vissen.....vindt ze persoonlijk een stuk mooier dan de "normale"