Triclam?


S

Sam

Guest
Zojuist de dierenarts gebeld over het middel triclam. Wij hebben erg veel kleine witte wormpjes in de vuurgarnalen bak zitten. Gister schrok ik dat ik zo een vies ding zag van ongeveer een cm. Bbrrrr

Nu zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met triclam, vuurgarnalen en helena slakken. Ik had al wel gelezen dat het slakken dood. Dus de helena slakken haal ik er sowieso uit. Er zit een slakkenplaag in. Dus hopelijk zijn we daar daarna ook vanaf. Ik denk dat er wel 500 minimaal inzitten in een bak van 60cm...geen gezicht!

Nu werd ons net wel verteld dat de garnalen eruit moesten(is dat ook zo)....haha hoe dan?!?!?!?! Bak vol garnalen die super snel snel. Iemand daarvoor ook een tip?

Groetjes Sam
 
Tegen wormpjes kun je Flubenol gebruiken en daar kunnen wel de garnalen tegen maar slakken weer niet. Slakken kun je met een stukje komkommer lokken en daarna eruit zuigen.
Hoeveel wormen zie je want anders kun je die beter proberen uit te vangen. Zijn het planaria?
 
Ik heb er een foto van gemaakt.
Nu ik nog beter in de bak heb gekeken krijg ik er helemaal kippenvel van. Wat ranzig!!!! E ik heb nog een foto gemaakt. Er zitten mega snelle puntjes in??? Zitten vooral op de algen. Die groeien in deze bak ook idioot hard. Ik denk idd dat het planaria is. Er kruipen bruinen en witte lange sliertwn rond over de grond en mini witte sliertjes op het glas en gele puntjes o_O

PicsArt_02-28-06.44.07.jpg
 
Er zit een slakkenplaag in. Dus hopelijk zijn we daar daarna ook vanaf.
Als het alle slakken dood, zou ik wel oppassen. Want veel dode dieren in een aquarium, lijd tot veel ammoniak. (Toch?);)
 
Dit is hoe de bak eruit ziet. Misschien dat daar iets niet goed aan is?

20170228_183655.jpg
 
Euh geen idee. Wel teveel kalk dacht ik. Ik heb er al wat helena slakken in gedaan uit onze grote aquarium. Die hebben een waar feestmaaltijd met zn 3e. Ik heb ook een kom speciaal voor al die slakken, die probeerde ik er eerst steeds uit te halen ( ben een vrouw...ik vond het eerst allemaal zielig enzo en wou ze allemaal redden en in de zomer in een vijver gooien :rolleyes: hihi) maar het werden er zoveel dat we die helena slaken er maar in gedaan hebben. Dus we zijn het al aan het indunnen. En zoveel mogelijk eruit halen. Maar met die wormen stop ik mijn hand er niet meer in.
 
.ik vond het eerst allemaal zielig enzo en wou ze allemaal redden en in de zomer in een vijver gooien
Nooit in de vrije natuur gooien!!!!!!!!!!!
Het kan de natuur in Nederland kapot maken, net als de goudvissen die mensen in een riviertje gooien, en alle planten kapot trekken.;);)
 
Ooh dat wist ik niet! Goed dat ik het hier vermeld heb dan. Dan hebben ze toch pech en blijft het voer voor het slakken koppeltje met fam. :oops:
 
Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ik zou niet zo snel naar een middeltje grijpen maar kijken wat de oorzaak is. Als je allerlei andere diertjes dan bedoeld hebt in je aquarium zou ik als eerste eens kritisch kijken naar hoeveel je voert. Met alleen garnalen hoef je echt maar weinig te voeren. Nu krijg je wellicht extra bewoners omdat er zoveel voeding over is.
Als voorbeeld: ik had een 20 liter bakje met alleen garnalen en voerde ze elke twee dagen of elke dag. Ze vlogen er op af dus ik dacht "prima, ze hebben echt stevige trek", maar na een tijdje had ik een paar planaria, veel dunne witte wormpjes, veel mosseldiertjes en veel slakken. Toen ik veel minder ging voeren waren die ook zo weer verdwenen allemaal en met de garnalen ging het prima. Ze hadden dus veel minder nodig dan ik dacht.
Als je een paar keer flink ververst (dus ook beestjes wegzuigt) en minder voert helpt dat misschien ook bij jou wel zoveel dat je er geen bestrijdingsmiddelen in hoeft te doen.
 
Dankje! Dan had ik toch gelijk. Ik gaf voor een poos terug al aan bij mijn vriend dat hij teveel geeft. Om de dag 10 korrels ongeveer. Na mijn idee hebben ze al genoeg te snoepen aan wat ze vinden. Waarmee kan het het het beste eruit zuigen. Want dat vind ik op het moment een beetje eng met al die baby garnalen. Dan gaan we dat eerst proberen en de helena slakken verder laten eten om die weg te krijgen. Een stomme vraag misschien maar weet je ook of die beestjes op je huid of erin gaan. Of kan ik gewoon met mijn hand erin?
 
Je hebt helemaal gelijk dat als je aquarium al een tijdje draait (en er dus stukjes dode plant etc liggen) je garnalen al snel genoeg eten hebben. Ik had in dat kleine bakje denk ik 75 garnalen en gaf ze elke week twee keer een paar korrels, had altijd heel veel jonkies die opgroeiden.
Die beestjes doen jou niks en zullen echt niet in je huid kruipen. Op zijn ergst kruipt er eentje op je huid maar die is er ook zo weer af.
Er uit zuigen zou ik doen met gewoon een slang of afhevel-setje. Gewoon flink beestjes weg zuigen en dan later in de week nog een keer.
 
Ik voer mijn garnalen nooit bij, maar ze eten wel vaak mee, met de corydorassen.;)
 
Garnalen hebben ook mineralen nodig dus vandaar dat ik ze 2-3x per week garnalenvoer geef. Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoeveel je voert want 1x erg veel kan slechter uitpakken dan 2-3x een gedoseerd beetje.
 
Bij mij krijgen ze altijd na het water verversen speciale garnalenvoeding met extra mineralen, dat vinden de vissen ook lekker overigens.
 

Terug
Bovenaan