trichopsis vittata / pumila


A

Alleshond

Guest
Wat is het verschil tussen trichopsis vittata en trichopsis pumila?

Ik wil graag een harem dwergknorgoerami's en kan ergens de pumila krijgen, maar het verschil tussen m/v kan hij mij niet vertellen. Is dat lastig te zien dan?
Dan zou het dus een gok zijn en 1 man en 2 vrouwen wordt dan erg lastig lijkt mij??
 
De T. pumila, is stukken kleiner, wordt maximaal 3,5 cm en heeft echt heel rustige medebewoners nodig, anders is hij zo dood of je ziet ze nooit. T pumila moet gehouden worden in zuur, zacht (PH 5.8 -6.4, KH 2-4)water en houdt echt van warmte, 26-28*C i een goede temperatuur, OOK BOVEN het water, dus de luchttemperatuur, moet altijd hoger zijn dan de watertemperatuur. Dit is zeer belangrijk.

Geslachtsverschil is minimaal, alleen bij (bijna) volwassen dieren kun je zien dat de aarsvin bij het mannetje spits is en bij het vrouwtje afgeronder.

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
en heeft echt heel rustige medebewoners nodig, anders is hij zo dood of je ziet ze nooit.
Ben ik het niet mee eens. Ik heb een aantal behoorlijk lompe en ietwat drukke vissen bij mijn pumila's en daar trekken ze zich niets van aan. Zijn prachtig op kleur, goed doorvoed en alles behalve schuw.
Nou zal de bakmaat ook wel uitmaken, in een bakje van 80x40x40 o.i.d. zijn rustige medebewoners wel een verstandige keuze. Maar in een grotere bak met voldoende schuilplaatsen zullen ze zich prima redden.

BigSmoke zei:
en houdt echt van warmte, 26-28*C i een goede temperatuur
Ook hier is mijn ervaring anders, bij mij lijken ze het juist het beste te doen bij een temperatuur van � 23 graden.

Verschil tussen de T. vittata en pumila: de vittata wordt 2 - 3 keer zo groot en is veel feller qua karakter. In mijn bak werd de tweede vrouw doodgejaagd (met bijna compleet kaalgevreten vinnen).
Naar mijn idee is de pumila ook wat kleurrijker.

Als je bak het toelaat (80 cm kan al), zou je een groepje van 6 kunnen kopen. Dan zullen er vast wel een paar vrouwen bij zitten. Mannen onderling zijn redelijk verdraagzaam, 9 van de 10 keer blijft het bij imponeren, en heel zelden wordt er ��n verjaagd.
Zeker als je de bak dan nog flink beplant levert dat geen problemen op.
 
Dag Prullenbak, bedankt voor je bijdrage!
Dan blijkt toch dat deze klein visjes robuuster zijn dan beschreven. Ik heb ze gehouden onder de condities zoals beschreven in een meterbak..

Greetzz BigSmoke
 

Terug
Bovenaan