TRICHOGASTER LALIUS(dwerggoerami) schuimnest en paren.


E

EdwinLelystad

Guest
Ja hoor....Ik weet niet wat er ineens in het Lelystadse water zit maar de vissen hebben er zin in .

Na 100 visjes van de Corydoras Albino te hebben in een kweekbakje,lijkt het erop dat de dwerggoerami er ook ineens zin in heeft gekregen.


Ik was net van plan om wat drijfplantjes uit mijn bak te halen en in de nieuwe bak te plaatsen toen ik ineens een schuimnest zag.
721233pene_0_84_schuimnest.jpg



Dus ik heb maar besloten om die hele hoek met drijfplanten vanaf te blijven en heb ook de pomp iets zachter gezet.

Toen de camera gepakt en een stoel en eens gaan zitten kijken en verdomd.
....Ze zijn ook nog aan het droogoefenen ook nog!!!

http://youtu.be/VkNQ9y8b4TQ

Tot nu toe nog geen eitjes kunnen ontdekken en eerlijk gezegd heb ik ook echt GEEN IDEE of dat wel zo makkelijk te zien is onder al die bladeren.

Dan morgen toch maar een 2e kweekbakje erbij halen??Ik heb nu een superfish easy breeding box aan de bak hangen voor de mini corydoras albino..

Stel nou dat ik toch eitjes ontdek...
Wat is dan het beste om te doen??? Het hele schuimnest met een schuimspaan eruit scheppen en in een kweekbak laten drijven??
Met of zonder papa erbij??
En....kan dat bij dezelfde breedingbox in als de 100 corydoras mini visjes zwemmen of is het toch beter om dat gescheiden te houden??

P.S...voor de oplettende lezers..ja ik had meer dan 140 kleine coryodoras maar toen we gisteren van een verjaardag terug kwamen zaten alle minivisjes boven in de breedbox.
Op 1 of andere manier is de luchtpompslang losgeschoten net nadat ik ze wat eten(stofvoer) had gegeven en vanmorgen dreven er 38 dode spierwitte mini corydoras in de kweekbak.
Denk dat het eten ze heeft verstikt ofzo..
Vanmorgen meteen de hele kweekbak schoongemaakt en de rest zwemt weer lekker rond met gevulde buikjes.
 
Pa bewaakt de eieren tot ze uitkomen. Daarna vliegensvlug de jongen uitvangen, als je jongen over wilt houden.

Ik zou in geen geval pa in het kweekbakje zetten, want pa gaat dan stress krijgen. Ook niet bevorderlijk. Je kan misschien de eieren er voorzichtig uithalen en dan in zo'n kweekbakje doen.Maar ik durf je niet te vertellen of de eieren ook heel blijven.

Maar het kweekbakje is te groot om vissen echt in op te laten groeien. De eerste paar weken kan zeker wel, maar zodra ze groter worden wordt het te klein (zeker als je er tientallen hebt)>
Ook een nadeel bij goerami's, pa zal zijn zonen niet accepteren (en waar laat je zijn zoontjes dan).

Zelf ooit een jonge dwerggoerami overgehouden. Kwam in eens tevoorschijn tussen de planten.
Denk dat als je veel drijfgroen hebt de kans er wel is dat je wat jongen over houdt (als je ze niet in een kweekbak wilt hebben).
 
ok.. dank je voor je tips...

Pa is nog steeds druk met het nest maar ma heeft er niet veel zin meer in lijkt het.

Komt misschien wel weer.

Over 1,5 week is de 54 liter bak ingedraaid en dan gaan daar mijn 110 corydora albino kleintjes in...( die zijn dan ongeveer 1,5 tot 2 cm).Dus dan is de easy breeder bak weer leeg.


Ik las dat de jonkies van de dwerggoerami zo klein zijn dat je ze amper kunt zien,en als ik slaap of werk en de eitjes komen uit dan kan ik dus al te laat zijn als ze in de 180 liter bak blijven...

Dus ik dacht...pa en ma in 54liter bij de corydora jonkies van 1,5 a 2 cm....wachten tot er eitjes zijn...dan pa en ma terug in de grote bak en de eitjes in de easy breeder doen
(proberen hele nest met eitjes en al erin te krijgen)

En dan kijken of de eitjes uit willen komen in de easy breeder.
Dan zouden de jonge dwergjes daarin kunnen opgroeien tot minstens 1 cm...en daarna in de 54 liter bak kunnen uitgroeien tot ze groot genoeg zijn om weg te doen...

Klinkt dit beetje logisch?
 
Nou...die 1,5 week indraaien van de 54 liter bak kan ik ook vergeten..
Pa en Ma dwerggoerami hadden er zin in vandaag

Trichogaster Lalius krijgt eitjes.

In half uurtje tijd heb ik dit tafereel nu 7 keer gezien dus dat moeten veel eitjes zijn.
Nou word veel al opgegeten door de neontetra's die bijna niet weggejaagd worden door papa vis...en veel eitjes belanden naast het nest.

Maar toch....

Maar even naar de winkel om een 2e breeding box te halen.
Dan zal ik morgenvroeg het nest zo compleet mogelijk uit de grote bak halen en in de breeding box plaatsen,zonder papa/mama vis natuurlijk.

En dan zien we wel hoe en wat...hahaha.

wordt druk hier in de kraamafdeling.
 
papa vis is te druk met het "vangen" van de eitjes om ze in het schuimnest te krijgen vandaar dat de neons de kans krijg om de rest op te eten.
ik heb geprobeerd om een betta nest uit een tank te krijgen en heb daar nu maar 4 jongen van over maar de omstandigheden waren hier heel anders.
ik hoop dat het lukt.
 
Omdat papa goerami wel erg begon te bewaken heb ik gister middag het gehele sschuimnest voorzichtig uitgeschept en in een easy breeder bak gedaan.

Papa was eerst helemaal treurig maar na een uurtje mocht iedere vis weer lekker rondzwemmen.

Het schuimnest is nu helemaal uit elkaar gevallen en de eitjes drijven lekker rond.
ik heb geen water verversing aanstaan want dan worden de eitjes steeds naar de overloop gezogen...en ik had gelezen dat goerami fry dat ook niet nodig heeft..ivm hun labyrint ontwikkeling..over een dag of 3 haal ik alle nest resten er ook uit zodat ze makkelijk kunnen luchthappen.


Vanmorgen was ik bezig mijn 123 corydora albino kleintjes eten te geven toen ik met een scheef oog naar een eitje keek en terwijl ik keek zag ik het 1e visje eruit komen...mooi om te zien

Ondertussen zijn er al meer uitgekomen.
jeetje wat een klein spul!!
vanmiddag even op zoek naar dat vloeibare voedingspul..

Ben nu via telefoon op forum dus kan nog geen foto's bijvoegen...zal ik later toevoegen..
 
Even wat foto's gemaakt voor diegeen die ze wil zien.
*mocht het zo zijn dat dit in het foto album thuis hoort laat het me dan even weten,dan plaats ik het daar*

Ik heb de foto's zo scherp mogelijk gemaakt en als ik inzoom op het orgineel dan kun je echt geweldige details zijn.
Denk niet dat dat hier gaat lukken ivm omzetten van bestandsgrote en veel beeldschermen kunnen niet genoeg inzoomen.


Een enkel eitje...
839623pene_0_84_dsc00423.jpg


Na 36 uur kwam het eerste eitje uit.
DAMND wat een kleine visjes zeg...
699249pene_0_84_dsc00428.jpg


Deze foto is gewoonweg TE LEUK...een uur oude vis met een zonnebril op!!!!!!!!!!!!
777122pene_0_84_dsc00433.jpg


Hier is het visje een dag oud en leven ze nog steeds van de dooierzak.
Inmiddels heb ik de 1e 5 druppels jbl nobil fluid toegevoegd aan de kweekbak.
427316pene_0_84_dsc00435.jpg

Hier hetzelfde visje maar dan flink ingezoomd
322583pene_0_84_blowout.jpg



Nadeel van de kweekbak(ken) is dat mijn deksel niet meer helemaal dicht kan.
En aangezien er goerami's in de bak zitten moet de temperatuur boven het water wel rond de 22 graden blijven.
Erg lastig weer maar hoop dat het zo even goed gaat.
353158pene_0_84_dsc00445.jpg

791275pene_0_84_dsc00447.jpg



De linkerbak is van de corydora albino kweek..die zijn nu een 3 weken oud en over een paar weken gaan ze naar een 60 liter pak.
Bij de corydora heb ik de waterverversing wel aanstaan (luchtpomp wat bij de breedingbox zit)
Ik heb dat 1 avond niet gedaan na het eten en meteen 38 dode corydoras,het poedervoer was op de bodem gezakt en heeft de vissen verstikt...stom!!

De rechterbak is dus de bak waar nu 49 VERDOMD kleine dwerggoerami's in zwemmen.
Waterverversing staat niet aan want anders heeft de vloeibare voeding ook geen zin natuurlijk.
Daarbij had ik gelezen dat het genoeg schijnt te zijn om elke dag 50% water te verversen,dus 3 koppen water eruit scheppen en 3 koppen aquarium water er weer in zou goed moeten zijn.
Als ze wat groter zijn en hun labyrint orgaan gaan ontwikkelen moet het water ook niet te hoog staan.
Probleem was alleen dat het water te snel afkoelde buiten de bak,dus heb ik de breedingbox andersom gehangen zodat hij nu 3 cm in het water hangt...breedingbox blijft nu mooi 24 graden.

Als ze groot genoeg zijn dat ze tegen wat stroming kunnen en poedervoer kunnen eten dan gaat de waterverversing wel aan natuurlijk.
 
Leuk hoor.Wel een flinke lading, 49!
 
Ik heb geen idee of dat een flinke lading is.
Wat ik zo her en der lees kunnen dwerg goerami's wel tot 600 eitjes in 1 nest bevatten...in dat opzicht lijkt me 49 stuks erg laag.
En ben benieuwd hoeveel het overleven hoor...10% zou ik al van geluk mogen spreken denk ik.
 

Terug
Bovenaan