Trichogaster fasciata


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Doordat het ook bij mij maar niet wil lukken om dwerggoeramis lang te laten leven was ik een beetje aan het snuffelen naar alternatieven. Naast de Kardinalen en cherry barbelen zou ik ook graag een of twee wat grotere vissen hebben. Gezien de lengte van mijn bak 100cm kunnen we de meeste soorten goeramis niet houden omdat ze te groot worden.
Nu kwam ik onlangs de trichogaster fasciata (gestreepte goerami) tegen. Dat lijkt me ook een mooie. Maar je hoort er eigenlijk nooit iets van. Ik heb ze nog nergens te koop gezien. Heeft dat een speciale reden? Heeft iemand ervaring met deze dieren?
 
Hoelang leven jouw dwerggourami’s voordat ze bezwijken aan het virus?
 
Ik lees wel dat ze onverdraagzaam tegen kleine visjes kunnen zijn.
Waar heb je dat gelezen? Ik kon sowieso weinig over deze vis vinden, dus elke info is welkom.

Hoelang leven jouw dwerggourami’s voordat ze bezwijken aan het virus?
Ik denk maximaal een jaar. De eerste gingen al binnen een half jaar.
Of het het virus was? Ik twijfel nog steeds. Voor mijn gevoel komen de symptomen niet overeen. In alle documentatie lees ik dat er uiterlijke kenmerken zijn zoals bobbels of zweren. Die zie ik niet. Ik merk alleen dat ze ineens minder actief worden en vermageren. Dan gaan ze echt hangen en daarna is het snel gebeurd. Tot het einde zie ik weinig uitwendige symptomen. Alleen dat uiteindelijk de vinnen gaan rafelen. Maar dat is denk ik eerder omdat het beestje er al zo slecht aan toe is dat gewone slijtage niet meer heelt.
Ze blijven ook gewoon eten. Alleen als ze echt heel erg verzwakt zijn stoppen ze met eten.
Ik heb nu nog een vrouwtje. Dat ziet er helemaal happy uit. Lekker actief nog. Misschien nog dat zij de dans ontspringt. Maar dat heb ik vaker gedacht.

Wat ik me ook afvraag is of ze niet gewoon oververmoeid raken oid. Mogelijk dat de kardinalen en de cherry barbelen ze uit hun slaap houden. Van de andere kant konden de goeramis af en toe ook knap irritant naar elkaar doen, dus eigenlijk zouden ze daar wel tegen moeten kunnen.
 
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik heb honinggourami’s en die zwemmen nog vrolijk rond. Maar pas twee maanden.
 
De Honing is er ook veel minder gevoelig voor en daarbij hoor je het zelden maar uitgesloten is het dan weer niet.
 
Hok Ronald,

De meeste mensen met een aquarium kiezen eerder voor de wat kleinere en kleurrijke varianten (lalia). Er is dus gewoon weinig vraag naar en dus worden ze niet verkocht en geïmporteerd. Door alle jaren heen heb ik fasciatus zelden gezien. Wildkleur labiosa wordt nog wel eens aangeboden.


M.v.g. John.
 
Ik merk inderdaad dat er steeds meer toverbal varianten komen. Zelf vind ik juist de wildkleur mooi. Als je de labiosa met de fasciata vergelijkt zie je inderdaad weinig verschillen. Ik lees wel dat de labiosa iets minder aggressief is in paringstijd. Dus dat is misschien wel een betere keuze.
Zolang mijn laatste lalius vrouwtje het nog goed doet ga ik niets veranderen. Maar gezien de ervaringen kan ik wel alvast gaan kijken waar ze aangeboden worden.
 

Terug
Bovenaan