transport discussen


Nico F.

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
228
Als ik mijn discussen bij een handelaar koop, worden de discussen mooi in een plastiek zak met denk ik extra zuurstof "verpakt" en is het transport op zich geen probleem.

Nu heb ik mss de mogelijkheid om een mooie school (12) discussen over te nemen. Het is voor mij wel 2u45 rijden zonder file problemen.
Het lijkt me onmogelijk om die discussen hier levend en wel in mijn aqua te krijgen. De grootste vrees is zuurstoftekort.
Ik wil tijdens de rit gerust de auto airco op 25-26 graden zetten, pfff ;).

Maar zelfs als ze in een plastiek zak worden gedaan en met een luchtpompje "extra" lucht erboven gedrukt lijkt het me een risico.

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik kan moeilijk tig luchtpompjes kopen om 12 discussen apart te vervoeren.

alvast bedankt voor de input.
 
Hallo Nico,
Misschien een vreemd idee om indien er een LFS in de buurt is om ze te vragen om ze door hun deskundig te laten verpakken met zuurstof zouden ze daartoe bereid zijn?, zal wel niet voor nop wezen natuurlijk en lucht is geen zuurstof. Weet niet hoe gevoelig die schijfjes zijn, geen ervaring mee, groet.
 
Hallo Nico,
Misschien een vreemd idee om indien er een LFS in de buurt is om ze te vragen om ze door hun deskundig te laten verpakken met zuurstof zouden ze daartoe bereid zijn?, zal wel niet voor nop wezen natuurlijk en lucht is geen zuurstof. Weet niet hoe gevoelig die schijfjes zijn, geen ervaring mee, groet.

Ja, dat vind ik een ongemakkelijke.

Ik heb er nooit bij stil gestaan wat de LFS boven de zak blaast, maar het lijkt me logisch dat dit zuurstof is en geen lucht.
 
Even aan je lfs een transportbox vragen (piepschuim) die kun je geheel vullen met aquariumwater en daar de vissen in transporteren, zo doen namelijk de grote vistransporteurs het ook
Ik heb hier een piepschuim transportbox staan, daar vervoerde ik altijd vissen of koralen in bij langere afstanden (wel nog in een emmertje of potje).

Maar een ismobox sluit niet waterdicht af, het lijkt me dat het water er dan langs boven uitkletst bij transport?
Ik heb nog nooit discussen vervoerd, toch niet van een particulier en dan nog zover :rolleyes:. Daarmee dat ik op het ogenblik meer naar een nee neig om de school discussen over te nemen.
Maar het is een mooie school :cool:;), dat ik toch effe informeer of het te doen valt. Het zou zonde zijn voor de vissen als er slachtoffers vallen, dat wil ik niet.

Ander (zee)vissen wel, 2 uurtje rijden of meer in een emmer, geen probleem. Maar die discussen zijn grote jongens, tussen de 14 en 18cm.
 
Ik heb hier een piepschuim transportbox staan, daar vervoerde ik altijd vissen of koralen in bij langere afstanden (wel nog in een emmertje of potje).

Maar een ismobox sluit niet waterdicht af, het lijkt me dat het water er dan langs boven uitkletst bij transport?
Ik heb nog nooit discussen vervoerd, toch niet van een particulier en dan nog zover :rolleyes:. Daarmee dat ik op het ogenblik meer naar een nee neig om de school discussen over te nemen.
Maar het is een mooie school :cool:;), dat ik toch effe informeer of het te doen valt. Het zou zonde zijn voor de vissen als er slachtoffers vallen, dat wil ik niet.

Ander (zee)vissen wel, 2 uurtje rijden of meer in een emmer, geen probleem. Maar die discussen zijn grote jongens, tussen de 14 en 18cm.
Rolletje ducktape meenemen en daarmee de rand dichtplakken want er zit wel altijd een deksel op
 
Ik zit met min of meer hetzelfde probleem met uitgegroeide maanvissen.
Ik zorg voor een aantal grote emmers/ tonnen die halfvol water gaan (bijvoorbeeld voertonnen voor (grote) honden van Royal canin. Die bakken zijn als je ze helemaal zou vullen, ongeveer 50-60l). Daarboven komt lucht. Vervolgens pak ik die tonnen in in wollen of fleece dekens. Dan duurt het behoorlijk lang voor het water afkoelt. Je kunt er eventueel ook nog een paar warmwaterkruiken bijleggen, maar pas dan wel op dat ze het dan niet te warm krijgen. je kunt de kruiken apart houden voor tweede deel van de reis na de stop, maar ik denk dat je ze niet eens nodig zal hebben.
Voor te weinig zuurstofuitwisseling hoef je niet zo bang te zijn, het water beweegt volop in de auto en daardoor komt de zuurstof in het water. Je hebt met een dergelijk lange reistijd toch tussendoor een korte stop nodig, dan kun je de deksel er even af halen, verse lucht erin en weer gaan.
Hoe meer tonnen, hoe minder vissen per bak, hoe beter. Maar het hangt natuurlijk wel af van hoeveel bakken je kunt vinden.
 
Koelboxen! houden de boel niet alleen koel maar ook warm, zijn vaak ook lekker hoog dus ik gok dat je ze maar voor de helft hoeft te vullen om de vissen onder water te houden. Maar afhankelijk van de grootte kan je er gok ik maar 2 discussen per stuk in kwijt, dus dan zou je er 6 moeten hebben.

Action heeft nog wel een van die goedkope boxen staan.. maar daar is het nu niet helemaal het seizoen voor natuurlijk.
 
Ik zorg voor een aantal grote emmers/ tonnen die halfvol water gaan (bijvoorbeeld voertonnen voor (grote) honden van Royal canin.
Ik moet hierbij aan zuurkoolvaten denken. Al is 55 liter misschien nog te klein? Ze zijn stevig en deksel hoef je niet te gebruiken.
 
Ik moet hierbij aan zuurkoolvaten denken. Al is 55 liter misschien nog te klein? Ze zijn stevig en deksel hoef je niet te gebruiken.
Zo heb ik er eentje, zelfs nog niet bij stil gestaan dat die er ook voor kan dienen (y).
 
Ik zit met min of meer hetzelfde probleem met uitgegroeide maanvissen.
Ik zorg voor een aantal grote emmers/ tonnen die halfvol water gaan (bijvoorbeeld voertonnen voor (grote) honden van Royal canin. Die bakken zijn als je ze helemaal zou vullen, ongeveer 50-60l). Daarboven komt lucht. Vervolgens pak ik die tonnen in in wollen of fleece dekens. Dan duurt het behoorlijk lang voor het water afkoelt. Je kunt er eventueel ook nog een paar warmwaterkruiken bijleggen, maar pas dan wel op dat ze het dan niet te warm krijgen. je kunt de kruiken apart houden voor tweede deel van de reis na de stop, maar ik denk dat je ze niet eens nodig zal hebben.
Voor te weinig zuurstofuitwisseling hoef je niet zo bang te zijn, het water beweegt volop in de auto en daardoor komt de zuurstof in het water. Je hebt met een dergelijk lange reistijd toch tussendoor een korte stop nodig, dan kun je de deksel er even af halen, verse lucht erin en weer gaan.
Hoe meer tonnen, hoe minder vissen per bak, hoe beter. Maar het hangt natuurlijk wel af van hoeveel bakken je kunt vinden.
Zulke grote heb ik niet. Wel enkele afsluitbare emmers die ik voor mijn zoutwater gebruikte (25liter).
 
Koelboxen! houden de boel niet alleen koel maar ook warm, zijn vaak ook lekker hoog dus ik gok dat je ze maar voor de helft hoeft te vullen om de vissen onder water te houden. Maar afhankelijk van de grootte kan je er gok ik maar 2 discussen per stuk in kwijt, dus dan zou je er 6 moeten hebben.

Action heeft nog wel een van die goedkope boxen staan.. maar daar is het nu niet helemaal het seizoen voor natuurlijk.
koelbox heb ik nog wel op de zolder staan (y).
 
Zijn het volwassen vissen? Dan proberen ze veel mogelijk per twee in een zak te doen en die zak in een tempex box of koelbox.

Grotere L-nummers komen ook per vliegtuig veelal per stuk verpakt hier aan.

Die tempex boxen heeft de gemiddelde LFS er een hele berg staan die je zo kan krijgen. Dikke transport zakken verkopen ze vaak ook en anders bij een Intratuin waar ze ook koi's hebben. Daar heb ik ze ooit ook eens gekocht.
 
Het zijn inderdaad bijna volwassen exemplaren.

Mijn gedachtegang op het ogenblik, dat wil niet zeggen dat onderstaande juist is :

Ik ga het op vivarium eens navragen bij handelaren. Maar ik denk dat ze bij transport vanuit het buitenland puur zuurstof in de zakken blazen boven het water. Als je dan de temperatuur ok kunt houden, kunnen ze lang overleven.
Als je ze in een zak doet met enkel wat lucht boven, denk ik dat ze geen 3 uur overleven? Het zijn grote rakkers, 14 tot 18cm.

Het is bijna zeker dat ik de groep discussen ga overnemen, morgen na vivarium beslis ik erover.

De werkwijze die ik het meeste kans toedicht :

2 grote tonnen van 50 liter en 2 emmers van 20 liters.
2 van deze luchtpompjes op batterijen (hs-aqua-dc-100-batterij-luchtpomp-2x55 L), dus 4 bruissteentjes. Enkele gaatjes in de deksels om de slangetjes erdoor te krijgen en wat luchtcirculatie.
Voor mezelf een korte broek en T shirt en de klimaatregeling van de auto op 26 -27 graden :D en rijden maar.

In ieder geval aan iedereen al bedankt voor de input. Moesten er nog tips zijn (y).
 
Denk dat jouw methode prima gaat werken hoor Nico.

Een volwassen groep discussen is wat betreft onderhoud ook lekker hoor! Scheelt je een hoop stress van het volwassen krijgen van ze. 6 - 8 voeren per dag en veel water verversen is niet bepaald ideaal zeg maar.
 
Denk dat jouw methode prima gaat werken hoor Nico.

Een volwassen groep discussen is wat betreft onderhoud ook lekker hoor! Scheelt je een hoop stress van het volwassen krijgen van ze. 6 - 8 voeren per dag en veel water verversen is niet bepaald ideaal zeg maar.
Dank je voor het vertrouwen, dat geeft al wat goede moed 😉👍.

Op het moment dat ik besliste om terug zoet te gaan, stond het sowieso vast dat de discussen toch al ongeveer 14cm moesten zijn. Net om de redenen die je aanhaalt. Ik wil er uiteraard tijd en energie insteken, maar groot trekken van jonge vissen zag ik niet zitten.
 
Ik ben ooit begonnen met 8 cm en zou het nooit meer doen in een showbak in ieder geval. Dan een kale bak die van alle ververs gemakken is voor zien.

Maar denk dat de kans groter is mits ik het doe ik ook grotere zou nemen. Dus wat mij betreft een zeer goede keuze!

Al keuzes gemaakt over de bijvissen? Corydorussen zijn altijd handig voor de schoonmaak. Kleine hout etende L-nummer om je hout schoon te maken ook. Hou met Cory's rekening dat merendeel niet tegen 28-29 graden kan en dan heel snel opbranden.
 
Ik ben ooit begonnen met 8 cm en zou het nooit meer doen in een showbak in ieder geval. Dan een kale bak die van alle ververs gemakken is voor zien.

Maar denk dat de kans groter is mits ik het doe ik ook grotere zou nemen. Dus wat mij betreft een zeer goede keuze!

Al keuzes gemaakt over de bijvissen? Corydorussen zijn altijd handig voor de schoonmaak. Kleine hout etende L-nummer om je hout schoon te maken ook. Hou met Cory's rekening dat merendeel niet tegen 28-29 graden kan en dan heel snel opbranden.
Misschien niet echt het topic ervoor ;).

zal het even in mijn fotoboek noteren :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Gewoon effe feedback, misschien dat in de toekomst hier iemand ook iets aan heeft.

Ik heb 12 grote discussen (tot 18cm) afgehaald en getransporteerd van bij een particulier.
Enkele rit was 2,5 uur.
Ik was er echt bang voor dat de vissen tijdens het transport het loodje zouden leggen.
Maar na wat vragen hier in dit topic en wat opzoeken, het er toch op gewaagd.

Zondagmorgen om 6u30 vertrokken, om dan rond 9u15 aan te komen.
Na een bakje koffie, hebben we 2 vaten van 50 en 60 liter voor 3/4 gevuld.
In elke ton gingen 6 discussen.
Ik had ook 2 luchtpompjes op batterijen gekocht met dubbele uitlaat om een bruissteentje aan te hangen, zodat er wat beweging in de tonnen was om wat zuurstof in het water te krijgen.
Maar nadien gezien had ik er maar 1 nodig.
De luchtdarmpjes werden nog door een stukje grotere slang gestoken, zodat de deksel het slangetje niet konden afknijpen.
Nog enkele ringetjes siporax aan het luchtslangetje zodat het bruissteentje niet kon gaan drijven.
Pompje met terugslagklep bovenop de ton gekleefd voor de zekerheid.
Met 2 de tonnen in de koffer van de auto gezet.
Ikzelf was in short en T shirt omdat tijdens de terugrit de klimaatregeling op 27 graden stond, zodat het water niet te ver kon afkoelen.

Na een terugrit van 2,5 uur, met spanning de tonnen op een karretje binnen gereden en de deksels eraf gehaald. De vissen zwemde nog mooie rechtop in de tonnen 👌.
Dan met een klein eheimpompje de vaten tot de helft leeg gepompt. Het luchtpompje heb ik laten draaien tijdens de overwenperiode.
Dan gewoon in elke ton een luchtslangetje gehangen om vanuit het aquarium water te hevelen. Elke keer als het vat 3/4 vol was, terug leeg gepompt tot halfweg. Dit heb ik een uurtje gedaan en nadien de vissen overgezet in het aqua. Operatie transport was geslaagd.

20221030_101256.jpg
20221030_123902.jpg
20221030_123908.jpg
 

Terug
Bovenaan