Toch maar eens voorstellen


Tjerk

Well-known member
Lid geworden
4 november 2020
Berichten
84
Leeftijd
33
Hallo mede hobbyisten!

Waarschuwing! Het is nogal een lang verhaal geworden! Na meer dan 10 jaar heel passief lid te zijn post ik nu gelijk maar uitgebreid :LOL:

Een jaar of 20 geleden ben ik begonnen met de hobby. De afgelopen 2 jaar ben ik een stuk serieuzer met d hobby bezig, dus toch maar een voorstellen en wie weet, ook actiever deelnemen.

Het begon dus jaren geleden. Oud 60cm bakje van pa van zolder gehaald, houten lichtkap getimmerd voor een TL, voedingsbodem en grint er in, een berg planten en dan....veel geduld ( zeker voor een jochie van een jaar of 10).
Nee, geen verwarming, geen filter, en zeker geen CO2. Wél netjes de bak 4 weken laten indraaien.
Uiteindelijk een jaar of 2 Guppy's en Platy's (nakweek van m'n tante) en "een algeneter" en Zebra Barbelen van de winkel er in kunnen houden.
Na die twee jaar woekerde de blauwalg opeens tot over de rand zo ongeveer.
Nu vermoed ik dat de voedingsbodem was uitgeput en/of vervuild (bodemrot), maar toen had ik geen idee wat er aan de hand was.
Na enkele weken/maanden tobben is de bak afgebroken.

In mijn studententijd ook nog een aantal keer een 60cm bakje opgestart. Die keren wel met een binnen filtertje en verwarming.
Ook dat ging niet altijd even goed. Het blijft toch lastig om een bak onder controller te houden met zo'n klein filtertje en plantenvoeding had ik ook weinig verstand van.
Daarbij heeft een student ook geen constante aandacht voor de hobby ;)🍻

Ondertussen woon ik samen met mij vrouw in een eigen huis en vond ik een 2 jaar geleden dat het tijd werd voor een groter, serieuzer pronkstuk in de woonkamer.
Al snel op Marktplaats een Trofis 120cm, 280 L. gevonden en daar mee aan de slag gegaan.
Ondertussen is dit het resultaat:

Net aangeplant, jan. 2021
IMG_20210119_222934.jpg

Eerste bewoners, 7 Otto's, eind feb. 2021
IMG_20210220_204755.jpg

1e Sporen van blauwalg, op de achtergrond zie je dat de otto's wel de groen algen eten. Eind mei 2021
IMG_20210528_222257.jpg


Moeilijk te fotograferen, maar één van de 7 baby Otto's! (wit vlekje in het midden op het glas) Dit schijnt nogal zeldzaam te zijn, maar wellicht omdat ze de enige bewoners waren in deze grote bak dat het is gelukt om voort te planten. April 2021
IMG_20210420_220622.jpg

Nieuwe bewoners, 5 Cleithracara maronii of "sleutels"zo als wij ze thuis noemen. November 2021.
IMG_20211020_191421.jpg

Overzicht, met nieuwe bewoners; 16 Corydoras Panda van verschillende leeftijden. November 2021
IMG_20211025_211251.jpg


Je ziet dat mijn planten nooit echt super goed presteren. Dat er altijd wel wat bruine alg is geweest die nooit echt weg lijk te gaan. wordt ook niet gegeten door de Otto's.
Juist Waterpest, wat een makkelijke sterke plant zou moeten zijn, doet het slecht bij mij. Er komt alg op en dan sterft het langzaam af.

Begin dit jaar begon er ook weer wat blauwalg in het zand te ontstaan. Omdat zand ook een bron van silicaten kan zijn en sommige mensen online beweren dat silicaten bruin alg kunnen veroorzaken heb ik in juni 2022 besloten het zand uit de bak te halen en te vervangen voor meer grind.
Het zand was vermengt met aqua soil en ik besloot dit er uit te filteren, zond om dat dure spul weg te gooien. Achteraf een slecht keuze. Aqua Soil breekt af in kleine stukjes door het zeven en die stof lijkt nu mijn filter sponzen te verstoppen.
Ik ben gedwongen om elke 2 weken de sponzen uit te spoelen, omdat de filters anders bijna geen flow meer hebben. Maar elke 2 weken in je filter rommelen is naar mijn mening niet de bedoeling.
Ik heb er vooral keramische buisjes inzitten en die spoel ik niet, maar steeds het filter openen verstoord toch het systeem.
Nu eindelijk lijkt het verstoppen wel te verminderen.

De foto's 2022 kan ik niet direct terug vinden. De blauwalg is wel verdwenen sinds het zand weg is, maar door alle verstoringen is er enorm veel baardalg/roodwier gaan woekeren.
De bak ziet er vandaag zo uit:

IMG_20221120_203244.jpg

Ik ben mij beter gaan verdiepen in de verlichting en plantenvoeding. Hierdoor beginnen de planten eindelijk weer aan te slaan.
Verder heb ik een spray bar geïnstalleerd om de flow rustiger en gelijkmatiger over de bak te verdelen.
De stroming was vrij wild met twee filter uitlaten aan 1 kant van de bak. Deze alg lijkt daar nogal van te profiteren.
Verder probeer ik zo weinig mogelijk in de bak te rommelen en hoop ik dat de planten de baardalg zullen verdrukken.
Wegpoetsen ben ik even mee gestopt want een groot deel van wat je afpoetst komt weer als vervuiling in het filter terecht. De 6 guppen die er nu ook inzitten eten het langzaam maar zeker wel op.
Het plan is om meer nog drijfplanten te regelen.

Vanmiddag heb ik ook de balken gezaagd voor "Plan B":
IMG_20221120_202522.jpg

Op zolder staat nu nog een kweek/quarantaine bakje. Hier komt een meter bak, bedoeld voor het kweken van guppen. Hier komen 2 schoten in om de verschillende guppen te scheiden.
Mocht er geen vooruitgang zijn met de baard alg tegen de tijd dat die bak is ingedraaid, dan gaan alle vissen daar heen en ga ik de bak in de woonkamer opnieuw opstarten.
Nieuw substraat en filter materiaal, hout helemaal af poetsen, wat verse plantjes en dan weer rustig opstarten.

Ironisch genoeg doe ik zelden onderhoud aan de kweekbak die nu op zolder staat....nooit problemen, water waardes zijn goed, nooit alg.
Verschil tussen de 2 bakken is de inhoud (55L en 240L), kleur verlichting, geen Co2 en veel slakken in de kleine bak. Bendeden worden alle slakken direct opgegeten door de Sleutelgat Cichliden.
Elke steen of stuk hout met alg dat ik van de grote naar de kleine bak brengt is binnen 2 of 3 dagen brand schoon.
Misschien is een goede algeneter zoals een klein blijvende L nummer dus de oplossing, maar ik vindt dat ik al veel bodem/hout bewoners heb.
Meer Guppy's, Platy's of Molly's misschien.

Later deze week zal ik nog eens de techniek en waterwaardes posten. Voor nu is het wel genoeg ;)
 
Mooi overzicht! Hopelijk lukt het om de algen onder controle te krijgen! Veel succes met je bak😃
 
Welkom, ben benieuwd naar deel 2 van het verhaal. Je schrijft als was het een thriller....
 
Welkom op het forum
 

Terug
Bovenaan