To controller or not to controller.


H

Henma

Guest
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de wondere wereld van de Co2 bemesting.

Dan kom je al gauw op het puntje wel of geen controller te gebruiken. Het lijkt hardstikke handig maar zonder moet het toch ook wel gaan lees ik zo her en der.

Wat vinden jullie er nu van ?
 
Nee, ik vindt het een overbodige aankoop. Maar als je een bepaalde visenbestand hebt die een bepaalde pH verlangen is het reuze handig.

Als je het wil gaan gebruiken voor je planten is het in mijn ervaring veels te duur en vooral overbodig
omdat je zonder zo'n duur stukje techniek tot dezelfde resultaten kan komen.
 
Nee, ik vindt het een overbodige aankoop. Maar als je een bepaalde visenbestand hebt die een bepaalde pH verlangen is het reuze handig.

Als je het wil gaan gebruiken voor je planten is het in mijn ervaring veels te duur en vooral overbodig
omdat je zonder zo'n duur stukje techniek tot dezelfde resultaten kan komen.
Naar mijn idee prima verwoord.
 
Ik heb geen ervaring met Co2 middels flessengas. Maar mij leek het ook.dat je door handmatig afstellen ook een beter inzicht in of gevoel van jou specifieke systeem ontwikkeld. Of MAW het is ook gewoon meer leerzaam ?

Daar tegenover staat dan gemak dient de mensch.
 
Maar mij leek het ook.dat je door handmatig afstellen ook een beter inzicht in of gevoel van jou specifieke systeem ontwikkeld.
Dat heb je idd goed gezien. Het gaat je dwingen om je meer te verdiepen in de materie.

Ik adviseer dat je jezelf eerst gaat verdiepen in de werking van CO2, wat het met je planten doet, wat voor jouw bak de beste manier is om toe te voegen en hoe je het stabiel moet houden.
Ga je inlezen over Rubisco, equbrilium en de werking van licht, protonen en de daarbij gerelateerde fotosynthese.
En als je deze materie goed begrijpt / beheerst ga je inzien dat je zonder een pH controller tot dezelfde resultaten kan komen.
Daar tegenover staat dan gemak dient de mensch.
Het is natuurlijk altijd verleidelijk om de 'makkelijke weg' te bewandelen.
Maar als je een pad zonder hindernissen vindt, leidt het waarschijnlijk nergens naartoe :book:
 
Daarnaast kan alle techniek falen natuurlijk.
 
CO2 controller gehad, sensor ging kapot, overgegaan op tijdgeschakeld samen met het licht (uurtje voor ijlen op de hoofd verlichting) en heb het geen seconde gemist
 
Ga je inlezen over Rubisco, equbrilium en de werking van licht, protonen en de daarbij gerelateerde fotosynthese.


Ik ben bang dat heel erg weinig leden die co2 gebruiken dit hebben gedaan en ik ook niet moet ik bekennen:sorry:. Ik werk ook zonder controller en zie aan de continutest hoeveel co2 er ongeveer in de bak zit en voor een gemiddelde bak werkt dat prima.
 
Is ook niet erg John.
Maar je weet toch; ik ben een vak-idioot
209lla9.jpg
 
Persoonlijk heeft een controller wel mijn voorkeur.
Natuurlijk kan het zonder maar ja er zijn veel dingen waar je zonder kan maar die toch heel makkelijk zijn.
We gebruiken toch ook vrijwel allemaal een tijdklok voor het licht en ook dat is niet nodig maar wel makkelijk :D
 
Hier is dan kennelijk ook iemand die het pad zonder hindernissen, dat nergens toe leidt, bewandeld. ;) Ik heb namelijk wel een controller. En, hij bevalt uitstekend. Mijn plantjes doen het prima in een bak met een best hoge belichting. PH schommelingen, ik heb er geen last van. Het ding, de sensor, draait op een eigenbouw controller zonder problemen.
 
Een controller is natuurlijk ook altijd nog toe te voegen. Iig stof tot nadenken dabk jullie wel voor de input.
 

Terug
Bovenaan