tips


G

goudvisje

Guest
hoihoi

ik wil later graag sluierstaarten. ik heb alleen wel hele slechte ervaringen met aquariums maar dat waren veelste kleine aquariums dus wou eerst vragen voordat ik weer spijt krijgvan een aquarium.

alg. ik heb altijd groene EN bruine alg gehad in mijn oude aquarium en kwam er niet vanaf. was wel een te kleine aquarium 20 liter met 3 goudvissen want ik wist niet dat ze groot werden..
is het mogelijk om zonder teveel moeite zonder algenplaag een aquarium te hebben? ik wil geen slakken en algeneters kunnen niet met sluiertaarten en koud water.

dode planten. mijn planten zaten in een schaal met voedingbodem vast gezet met grote steentjes erop om ze op hun plek te houden. toch was mijn plant altijd binnen 2 weken dood en bruin.
het was een mix van waterpest en nog 2 soorten. weet niet meer welke. waterpest is sterk maar ging ook kapot.

sluierstaarten konden niet zwemmen als de pomp op de max stond.. is dit ook in een grote bak het geval? ik heb een aquarium van 100x50x50. ik las dat 1 sluierstaart 50 liter nodig heeft. bodem en planten 50 liter tellen. en las dat wat ik heb 250 liter is. dus dacht dan haal ik 3 sluierstaarten. gaat dat wel goed als ze groot zijn ivm met het vuil wat ze maken en alg etc?

bestaat er ook sluierstaart voer wat direct naar de bodem zakt (ivm lucht happen) wat groter is en niet te duur is ? een grote vis van jaren oud zal zo een normaal potje voer in 1 dag opeten denk ik..

werkt vloeibare plantenvoeding en vloeibare anti alg spul? zo ja maakt dat het water geel of vies ofzo?

hoe vaak moet ik van zo een grote aquarium water verversen?


ik dacht ik stel eerst vragen voordat ik beslis sluiersstaarten te halen.. het lijkt me leuk om 3 van die gigantische sluiers in mijn woonkamer te hebben later. maar dan wel als ik niet de bovenstaande problemen krijg.
 
en hoe lang duurt het dat een baby sluierstaart uit de winkel zijn maximale formaat heeft bereikt? en ze gaan niet ineens babies maken als ze groot zijn toch?
 
Als je aan sluiers begint moet je rekening houden met een 2 tot 4x meer filter capaciteit als in een tropische aquarium of chiclide bak wegens hun vervuiling, daar bij is een aquarium van minimaal 1.20mtr voor 4 sluiers en voor 6 stuks 1.50mtr nodig.
Zorg voor een UV lamp in het filter circuit tegen ziektes en zweefalgen en goede door beluchting met een bruissteen of uitstromer op het filter, zorg voor planten en stenen of kien/spider hout voor decoratie.
Sluiers moet je elke week minimaal 25 tot 50% water verversen om ze gezond te houden en afwisselend bij voeren met groen zoals gekookte doperwten andijvie wortel en diepvries zoals artemia en mysis zorg ook voor een goed basis voer met proteinen en eiwitten en vitamines (koi granulaat of vlokken zijn geschikt)
Sluiers kunnen slecht zwemmen dus sterke stroming vermijden dus daar kan je de uitstroom van je filter op aanpassen door 2 spraybars te gebruiken in plaats van 1, zo hou je wel je maximale debiet van het filter maar de uitstroom het aquarium in wordt verdeeld over een langer lengte met 2 spraybars en minder stroming.
Wat wel nuttig is dat je chemische gaat filteren over kool of cleanwater om de meeste nitraten en fosfaten op laag peil te houden + je water blijft helder en schoon zonder verkleuringen en geur.

Verder als je ze goed verzorgd dan kunnen sluiers 15 jaar en langer bereiken in een aquarium maar das afhankelijk van hun ruimte en gezondheid vanaf de kweker en welke kweek variant omdat niet alle sluiers varianten even oud worden door het door fokken en kruisen van varianten.
Eenmaal goed gesetteld dan kan je jaren plezier hebben van deze sluiers en kan je ze zelf zo mak maken dat ze uit je hand eten of je kan ze zelfs aaien als je ze maar regelmatig aandacht geeft met een broke voer om ze te lokken en proberen aan te raken en dan belonen met eten.

Over het kweken van sluiers en goudvissen zal je een kweker of een ervaren iemand moeten spreken die dit doet of heeft gedaan, ik heb er geen ervaring mee.
 
Ik wil juist NIET dat ze gaan kweken. En nu ik lees dat ze in een grotere aquarium moeten en ik elke week zoveel moet verversen hoef ik het al niet meer.. dat is wel heel veel emmers sjouwen. Bedankt voor je reactie.
 
Edje heeft natuurlijk wel een punt wanneer hij schrijft dat er doorgaans minimum een bak van 1m20 wordt aangeraden voor sluiers...
Maar afgaande op de openingspost veronderstel ik dat Goudvisje eigenlijk al een bak heeft die nu net 20cm korter is.
Maar de bak heeft met zijn 50cm wel wat meer diepte dan de gemiddelde meterbak lijkt me.
Ik ben allesbehalve een kenner maar ik zou toch denken dat deze bak wel (relatief) geschikt is voor drie sluiers?

Planten en sluiers durf ik me niet over uitspreken, ik lees nu en dan dat ze graag plantjes slopen of sommige zelfs opeten. Maar uitgesloten is het niet denk ik? Het succes zal afhangen van de juiste plantenkeuze (bvb geen warmwaterplanten in koud water of omgekeerd) en de manier van aanplanten (ze zullen steviger moeten verankerd worden dan in een gezelschapsaquarium...).

Ik wil juist NIET dat ze gaan kweken. En nu ik lees dat ze in een grotere aquarium moeten en ik elke week zoveel moet verversen hoef ik het al niet meer.. dat is wel heel veel emmers sjouwen. Bedankt voor je reactie.

Het belang van veel en genoeg verversen is daarentegen wel een vast gegeven met sluiers. Maar emmers kunnen in veel gevallen vervangen worden door handiger oplossingen (afhankelijk van de situatie natuurlijk) zodat het sjouwen beperkt blijft.
Het houden en verzorgen van sluiers wordt vaak onderschat en in een relatief kleine bak wordt onderhoud en verversen nog belangrijk.

Maar als dat (het vele werk en verversen) de reden zou zijn om het niet te doen kan je natuurlijk ook voor andere visjes of garnalen of kreeftjes of ... kiezen. Best kies je dan voor een niet te groot bestand van dieren die kleiner blijven en dus minder vervuilen....
Je hebt een bak met leuke afmetingen waar je naast sluiers enorm veel (leukere) dingen mee kan doen.
 
Water verversen met een tuinslang (zowel legen als vullen) gaat een stuk sneller dan emmers, en minder gezeul.

Maar als water verversen (onderhoud) al een reden is om het niet te doen kan je mijn inziens beter een andere hobby zoeken :rolleyes:
 

Terug
Bovenaan