Tips voor waterwissel met tuinslang/siphon/etc?


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Ik heb nu al ruzie met de tuinslang en wil graag een fatsoenlijk setje voor een waterwissel te kunnen doen op een 240L bak. Ik zag op internet verschillende methodes. Wat gebruiken jullie om een grote waterwissel te doen? Ben op zoek naar een makkelijke maar niet te dure methode.

JBL Aqua In-Out
51pwTz81OML._SY450_.jpg


Python No-Spill systeem (lijkt me erg handig, maar wel prijzig)
7a20cb60-2db2-4b6f-b7ed-26acebdd64ce.jpg._CB292706538_.jpg


Schema's met tuinslang systemen:
http://discuszolder.nl/onderhoudsslang-water-verversen-zonder-emmers/

Kennen jullie nog betere/goedkopere methodes waarvan de onderdelen die aangekocht moeten worden omschreven staan?

Situatie:
1111.jpg
 
Ik gebruik zo n klem waar je ook de inlaatbuis van de filter mee vastzet en daar klem ik de slang in en dat komt uit in de tuin. Vullen doe ik met een slang van 20 meter vanuit de keuken en zo kost het zo goed als niks.
 
Gebruik de discuszolder methode.

Tuinslang en zelf in elkaar gezette pvc eindstuk.

Even aanzuigen en hij loopt, daarna de slang op de kraan aansluiten en vullen maar.
 
Ikzelf laat het oude water in emmers lopen om te voorkomen dat er garnalen direct door de afvoer gaan. Nu kan ik het nog een keer dubbel controleren.

Het vullen doe ik met een slang en een filter inlaat op het einde zodat de straal “gebroken” wordt.


687F976E-219A-4FFE-A838-D0F02A91135E.jpeg
 
Die discuszolder methode ziet er toch het handigste uit. De kraan in de keuken is sowieso niet bruikbaar omdat het warm water reservoir maar 10L bevat. Dan krijg ik het water niet op een constante temperatuur. Bij de kranen in de garage (wat beide al een Gardena aansluiting hebben), is de warme kant aangesloten op de CV.
Heb eens een lijstje gemaakt, met alle koppelstukken, nieuwe tuinslang, en pvc stukjes (schatting) kom ik op 95 euro. Dat is toch wel prijzig. Op deze manier dan:

2222.jpg


Voor aan te zuigen is in dit voorbeeld dan 1 kraan loskoppelen van de Y-koppeling, en daar plaats ik dan dat setje voor aan te zuigen. Neem aan dat dat op die manier dan werkt om dat aan te zuigen..
 
Hier gewoon tuinslang en dan de tuin in en op de kraan in de keuken ( ja ziet niet prachtig uit maar boeie) zit zo een koppelstuk voor de tuinslang aan te sluiten en dan weer vullen :D

Oh dat zuigen doe ik niet, mijn vriend wel maar als ik de wissel doe dan sluit ik de slag aan de aquarium stofzuiger :D brrr dat water wil ik niet in mn mond haha
 
Oh dat zuigen doe ik niet, mijn vriend wel maar als ik de wissel doe dan sluit ik de slag aan de aquarium stofzuiger :D brrr dat water wil ik niet in mn mond haha

Je doet het er gewoon om hoor... Tss:br:

Maar als je netjes ververst is je water toch hartstikke gezond? Ik denk dat het beter voor je is dan het gemiddelde zwembad/rivierwater
 
Je doet het er gewoon om hoor... Tss:br:

Maar als je netjes ververst is je water toch hartstikke gezond? Ik denk dat het beter voor je is dan het gemiddelde zwembad/rivierwater

Ik doe nergens wat om :p alleen de slang in de stofzuiger that's of:D
 
Kijk eens bij de Lidl, van Cranenbroek of online, weer bijna zeker dat het voor veel minder kan.

En wat is de functie van het regelventiel?
Ik heb online gekeken bij Hornbach want zag dat het daar allemaal net wat goedkoper was. Maarja die tuinslang is ook 30 euro, en die koppelstukken tellen ook aardig op. Dat regelventiel bij aanzuigstuk kan idd weg, maar regelventiel bij de bak is om bij de bak zelf te doorvoer te regelen zodat je niet steeds naar de kraan moet lopen, en op tijd uit kunt zetten. Ook bij aanzetten kijken of alles goed gaat want vanaf de garage kan ik dat niet zien. Is gewoon net wat handiger.

Das heel handig en het kost 2 keer niks komt van 9 euro per stuken nu voor maar 0,95€ per stuk dus bestellen maar die handel.
Die heb ik ook liggen, aanbiedingen van zulke sites niet op letten. Op AliExpress kost het continu 95 cent.
https://nl.aliexpress.com/item/Aqua...&terminal_id=a1dc4bbcda0948d491d53d083a483933
Ga dit alleen niet gebruiken op mijn bak want dat gaat krassen maken.
 
Ik gebruik verwarmingsbuis, dat gebruikt wordt voor het aanleggen van vloerverwarming. Een stuk van een meter heb ik gebogen in de vorm van een wandelstok . Deze buis is buigzaam en sterk. Een korter stuk heb ik in de vorm van een U gebogen. Dat deel hangt in het uitstortgootsteen, het andere deel in het aquarium met een korf voor de aanzuigplek. Tussen de beide stukken buis zit een stuk doorzichtige slang, ongeveer 13 mm binnenwerks, gaat wat vlotter dan de tuinslang.

Geen dure koppelstukken maar totaal niet meer dan €30,- bij Wildkamp. Ik heb drie van deze slangsets, een van 5 meter, 8 meter en 15 meter. Deze buizen/ slangen worden zeer intensief gebruikt ( 30 aquaria) en bevallen zeer goed.

Hobbygroet Jos Hut
 
Tuinslang koppelstukken kun je ook zeer goed halen bij Cranenbroek, hebben 2 fysieke winkels als het goed is. Daar koop je namaak Gardena voor een fractie van de prijs.
 
Ik heb online gekeken bij Hornbach want zag dat het daar allemaal net wat goedkoper was. Maarja die tuinslang is ook 30 euro, en die koppelstukken tellen ook aardig op. Dat regelventiel bij aanzuigstuk kan idd weg, maar regelventiel bij de bak is om bij de bak zelf te doorvoer te regelen zodat je niet steeds naar de kraan moet lopen, en op tijd uit kunt zetten. Ook bij aanzetten kijken of alles goed gaat want vanaf de garage kan ik dat niet zien. Is gewoon net wat handiger.


Die heb ik ook liggen, aanbiedingen van zulke sites niet op letten. Op AliExpress kost het continu 95 cent.
https://nl.aliexpress.com/item/Aqua...&terminal_id=a1dc4bbcda0948d491d53d083a483933
Ga dit alleen niet gebruiken op mijn bak want dat gaat krassen maken.

Dat geeft geen krassen hoor, het is van plastic, wij gebruiken ze ook.
 
Volgens mij kunnen mensen met een lichtbak dit ook prima op de kap schroeven maar ja of het niet krast durf ik niet te zeggen want ook kunststof kan hard zijn.
 
Riskante opmerkingen zeg:D:D;).

Jos, jij moet ook heel wat liters verversen denk ik elke week:deal:

Dat klopt, ik heb dan ook van alles uitgeprobeerd om het zo gemakkelijk mogelijk te maken. De verwarmingsbuis die ik gebruik heeft een plastic kern, een aluminiummantel daar omheen en de buitenzijde is bekleed met wit plastic. Bij de aquaria die lLaag staan koppel ik er een dompelpompje aan vast.

Als ik alle bakken in gebruik heb ik dat ruim 8000 liter.

Hobbygroet Jos Hut
 
dit heb ik, kost je mss zo´n 15-20 euro bij XXL shop.nl
tuinslang erbij (even een goede kopen, gardena classic is veilig + knikt niet snel) paar koppelingen voor aan de slang / kraan en je kan makkelijk wisselen.

20170909_143248.jpg
 
Het punt is natuurlijk dat ik niet 1 kraan heb waar ik een constante 25 graden uit kan krijgen, maar 1 warme en 1 koude. Daarom zijn er wat meer koppelstukjes nodig. Wat betreft aanzuigen hoop ik dat dat werkt met die Y koppeling en 1 kraan los koppelen om het aan te zuigen. Ik ga binnenkort eens bij Cranenbroek kijken in Landgraaf. Misschien hebben zij de Classic tuinslang ook goedkoper daar.

Fijne van zo een systeem is dat je er allemaal opzetstukken voor kan maken voor afhevelen etc. Toevallig vanochtend bij de cursus erover gehad, iemand had een paar voorbeelden meegenomen.

Volgens mij kunnen mensen met een lichtbak dit ook prima op de kap schroeven maar ja of het niet krast durf ik niet te zeggen want ook kunststof kan hard zijn.

Dit inderdaad. Die punt van die schroef wat je (zelfs stevig) tegen het aquarium moet draaien, lijkt me toch een beschadiging achter te laten op de plastieke rand van een Rio bak.

dit heb ik, kost je mss zo´n 15-20 euro bij XXL shop.nl
tuinslang erbij (even een goede kopen, gardena classic is veilig + knikt niet snel) paar koppelingen voor aan de slang / kraan en je kan makkelijk wisselen.

Bekijk bijlage 244077
Dit principe inderdaad. Heb je een link? Kan het zo snel niet vinden. Maar zou voor dat geld ook makkelijk zelf te maken moeten zijn. Buisje bovenaan mag wat korter.
 
Dit principe inderdaad. Heb je een link? Kan het zo snel niet vinden. Maar zou voor dat geld ook makkelijk zelf te maken moeten zijn. Buisje bovenaan mag wat korter.

deze is ook zelf gemaakt :)

duurste onderdeel is de kogelkraan.

dus als ik het goed begrijp heb je een kraan waar koud water uit komt en 1 waar warm water uitkomt.
deze sluit je middels een Y splitsing op dezelfde buis aan om alsnog warm/koud water te kunnen mengen?
 
Volgens mij kunnen mensen met een lichtbak dit ook prima op de kap schroeven maar ja of het niet krast durf ik niet te zeggen want ook kunststof kan hard zijn.
Dan steek je er toch gewoon een doekje tussen en dan kan er aan het glas geen enkele kras komen.
 
Pff, wat een werk allemaal zeg en dan heb je net geen doekje voorhanden en dan denk je dan maar ff zonder:D:D.
Mijn gerief ligt altijd bij elkaar in een bakje in de aquariumkast en dan heb je het altijd bij de hand das kwestie van een gewoonte en alles op zijn plaats te houden.;)
 
Ik ben best verbaasd of hoe lastig sommige het zichzelf maken.

Slang van action.
Dit op je kraan en klaar
20180218_142035.jpg


Oké nu heb ik de slang van de hoge druk meestal erop maar je kan het je maar zo moeilijk maken als je wilt he...
 
Heb eens een lijstje gemaakt, met alle koppelstukken, nieuwe tuinslang, en pvc stukjes (schatting) kom ik op 95 euro. Dat is toch wel prijzig.
Ik ben best verbaasd of hoe lastig sommige het zichzelf maken.

Ik ook eigenlijk! En niet alleen hoe lastig maar vooral hoe duur!?
Er zijn veel manieren, afhankelijk van de situatie ter plaatse maar voor €95 verwacht ik bijna een volautomatische waterverversing eigenlijk... :D

Ik zou ook zeggen: keep it simple and cheap!
 
Ik ook eigenlijk! En niet alleen hoe lastig maar vooral hoe duur!?
Er zijn veel manieren, afhankelijk van de situatie ter plaatse maar voor €95 verwacht ik bijna een volautomatische waterverversing eigenlijk... :D

Ik zou ook zeggen: keep it simple and cheap!


Vooral aanzuigsysteem ja ipv mannelijke monden :D
 
Vooral aanzuigsysteem ja ipv mannelijke monden :D

Als je slang een beetje lengte heeft is het risico op water in de mond uitgesloten, hé! ;)
Van zodra het water over de rand van de bak is is het in orde dus dat is letterlijk maar even aanzuigen, een seconde is al veel...
Als ik sommige reacties lees vraag ik me echt af hoe hard sommigen juist zuigen of hoe kort hun slangetje precies is?
Ik heb echt de indruk dat er hier meestal wat te hard gezogen wordt eigenlijk... :D:D
 
ik haal het met een reservepompje en een stuk slang leeg, en vullen met de tuinslang vanuit de douche.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan