Tips voor snoeien rode lotus tot mooie compacte bol


Amersfoorter

Active member
Lid geworden
2 september 2018
Berichten
26
Leeftijd
47
Hoi allemaal,

ik heb in het aquarium een nieuwe nymphea lotus gezet (rode lotus). Ik wil deze compact houden en er zo'n mooie dichte bol van maken zoals je weleens ziet. Hij komt bovenop een groot stuk hout en daarmee probeer ik dus iets aparts (blikvanger) te maken.

Op dit moment slaat de knol goed aan. Hij vormt heel snel bladeren. Hoe ga ik het nu goed aanpakken, zodat ik de plant niet te hard snoei, maar wel die mooie bolvorm krijg? Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog wat achtergrondinfo:

- In de holte waar hij in staat, zit nieuwe Oase Aquasoil. Ik heb er ook een pil Sera Florinette bij gedaan.
- de knol ligt op de aquasoil en wortelt mooi omlaag.
- hij krijgt vrij licht en voldoende stroming
- ik het een co2-kit met in de lichtperiode ca 30 ppm (mooi groene dropchecker) in de vorm van microbubbels (atomizer)
- Ik doseer plantedbox AIO en een beetje extra Plantedbox Ferro. Soms doseer ik ook wat kalium bij. Ik zoek nog naar de optimale dosering en ik zit nu tussen EI en Lean in
- wekelijks 40/50% waterwissel (en dat gebeurt ook trouw).

Een paar vragen waar ik mee zit:

- vanaf wanneer mag je de lotus gaan snoeien?
- tot hoeveel bladen mag je terugsnoeien?
- hoe krijg je van die mooie stevige stelen en leerachtige donkerrode bladeren?

Ik hoor graag tips van forumleden die met succes een mooie bol hebben gemaakt.
 

Bijlagen

  • IMG_2442.JPG
    IMG_2442.JPG
    2.7 MB · Weergaven: 44
  • IMG_2441.JPG
    IMG_2441.JPG
    2 MB · Weergaven: 44
  • IMG_2439.JPG
    IMG_2439.JPG
    1.2 MB · Weergaven: 47
  • IMG_2437.JPG
    IMG_2437.JPG
    1.6 MB · Weergaven: 46
 
Een tijgerlotus moet je plagen door telkens de langere stelen te verwijderen. Er moet daarbij beslist een minimum overblijven van 4 á 5 stelen. Maar dit doe je pas wanneer de planten groei heeft door worteling en z'n voeding niet alleen uit de bol haalt. Bij mij bleekt dat de plant voeding via de wortels op prijs stelt. Een paar foto's van mijn groene, die wat minder vaak verkrijgbaar is, en de rode variant.

IMG_20201017_200309.jpgIMG_20210422_211621.jpgIMG_20210508_113811.jpgIMG_20201017_200318.jpg
 

Terug
Bovenaan