Tips voor saai goudvissen aquarium?


G

G3Fish3

Guest
:zwaai:Hi, new here...

Vanaf nu zal ik wekelijks een update plaatsen van het "pimpen" van mijn koudwater (~150 ltr) bak:



Tips en voorbeelden van harte welkom!
 
tja pimpen van aquarium zeer leuk voor eigenaar. Ik heb al enige jaren sluiers en ben door schande en schade veel wijzer geworden. vers water, ruimte en onderhoud is voor de vissen belangrijker en zullen ze zelf meer op prijs stellen :sorry:

Maar ik kan het ook niet laten om toch weer van alles te proberen dus leef je uit en je zult zelf alles ervaren. Dat stuk hout moet eruit. je moet geen scherpe dingen erin gaan doen. Je krijg of heb al paai gedrag. Vrouwtje heeft eitjes en de mannen beuken in op het vrouwtje om de eitjes uit haar te krijgen. Dit gaat er hard aan toe en beschadigen het vrouwtje. Als ze tegen z on punt van het hout word gebeukt dat gaat niet goed komen. In het begin gaan de mannetjes ook op elkaar oefenen met beuken.

Plantjes ook leuk maar ervaar dit. Mijne slopen alles maar ik hou wel plantjes erin om het biologisch evenwicht een handje te helpen. Ik heb bare bottom en plantjes met zuignappen op het raam. Hufterproef maken. Als je in bodem steek een grote steen erop anders drijven je plantjes regelmatig bovenin het aquarium.

Succes en ik ga het volgen hoe je gepimpte aquarium word. Hoop dat je een beetje frustratie bestendig ben want dat is en word de uitdaging :stom:
 
Dank voor je reactie michelle1! Paaigedrag heb ik nog niet gezien, maar zal het zeker in de gaten houden...

Er zit maar een miniem laagje grind onderin de bak, tot nu toe werk dat prima. Hebben de vissen nog wat te 'struinen' en het is goed schoon te houden. Maar plantjes zullen inderdaad met stenen vastgezet moeten worden. Met zuignappen aan het raam is ook een leuke tip! :thumbs:

Mag ik vragen wat u aanhoudt v.w.b. "ruimte" (hoeveel vissen in hoeveel ltr)? Ben een beetje ontmoedigd :'( Mijn huidige bestand zou in deze bak al "sneu" en "overbevolkt" zijn.

Ik hou je op de hoogte van de (hopelijk "hufter proof") vorderingen qua inrichting, thx!
 
Ik heb een foto album hier op het forum maar ik kan hem niet vinden :!

Ik heb een echt "prof" sluier aquarium. 1.60 lang met 2 JBL 1501 filters. Ik heb op het moment maar 3 sluiers erin. Ik heb al maanden te doen met ziektens en zijn er een paar overlijden dan wel heb ik moeten euthaniseren. Ik ben ook fout begonnen, 4 sluiers in 60 liter. Met een paar weken doffe ellende, lagen ze allemaal ziek op de bodem dus heb indertijd de boel omgegooit en in de jaren hun villa aangepast die steeds groter werd omdat ik ook meer vissen wilde.

Ik ben voor de minimale maat bij meer dan 2 vissen 1.20 lang. 50 liter per vis. Het hangt wel af wat voor soorten. Ik heb nu nog 3 LFS volwassen vissen maar heb ook de real fancy fish gehad en daar zitten soorten bij die meer of minder liters nodig hebben. Er zijn ook kleinere soorten die met minder liters kunnen. Staat er ook eentje van in me foto album. De tosakin of tosikan. verwar altijd de naam :br:

je geef aan dat je oranda heb maar die van jouw zijn geen orandas. orandas hebben van die bots auto koppen. Staat er eentje in me foto album en die hebben meer liters nodig omdat dit joekels van vissen worden.

Je vissen zijn mega vervuilers. Poepen en je moet meerdere malen per dag voeren. 4 tot 6 keer bij jonge sluiers. Jonge sluiers geven groeihormonen af die ook van invloed zijn op je waterwaardes. Verversen, verversen en verversen is het enige wat erg van belang is. NH3 en NO2 meten met druppels en zul je zelf zien hou snel waterwaardes oplopen. Ik heb wel eens een koibowl 300 liter vers gemaakt voor quarantaine met 5 vissen erin dan s avonds al water te slecht. Is geen verversen tegen bestand.

Je heb al info genoeg gehad maar je redeneer nog zoals ik in het begin, het zal allemaal wel meevallen. Ik denk dat het dan beter is dat je alles op eigen manier ga ervaren en je kom er vanzelf wel achter allemaal. Je zult gaan merken dat de vissen het niet "goed" doen. Het zijn vissen die je kunt lezen. Als je ze een tijdje heb raak je gehecht aan ze en lees je ze steeds makkelijker. Als watertje niet goed is dan gaan ze lamlendig op de bodem liggen en krijgen ze in der loop der tijd allerhande ziekte verschijnsels. Het houden van gezonde sluiers in goede omstandigheden is al moeilijk genoeg zijn nu eenmaal vatbaar voor allerhande ellende.

Ervaar alles op jouw manier en hou in je hoofd dat je veel moet verversen. Het biologisch evenwicht is anders dan in tropische aquariums. je kunt gewoon tot wel 100% verversen. Wel dezelfde tempratuur houden van vers water. Als je vermoed dat iets niet goed gaat verversen, verversen en verversen. Post gewoon je topic. Je zult kritiek krijgen dit is niet anders omdat de omstandigheden niet optimaal zijn en haal uit de info wat je nodig heb. Je zult vanzelf je vissen kunnen lezen en als je wat verder ben ga je vanzelf upgraden :p
 
Laatst bewerkt:
Impressie

eerste foto me aquarium zoals nu, daarvoor een vision.

De dikkop is een oranda. In de hangfoto zie je de tokisan weg zwemmen. De grotere waren toen jaar of 2 en de dikkop en tokisan een paar maanden. Die waren dat ik ze kocht ook 3/4 cm. Dat groeit heel snel als omstandigheden optimaal zijn.
IMG_0287.JPG
IMG_0376.JPG
IMG_0263.JPG
 
Wauw, dank voor de link naar de foto's. Dat ziet er super uit zeg! Jammer dat je ondanks alles toch nog last van ziektes hebt gehad.
Een groep vissen, stuk of 5 á 6, blijft natuurlijk het allermooist. Maar dan moet ik eerst zelf ook een huis upgrade hebben :br:

Inderdaad geen Oranda, maar 2x LFS en 1 kleine Ryukin(?) waarvan de staart niet helemaal goed lijkt, zo heb ik 'm overgenomen... Tosakin (moest ik wel even Google'n) zijn écht prachtig!:smitten:

Verversen doe ik veel en graag (50% á 75% per week). Er gaat nix boven een kraakhelder aquarium en blije bewoners. De bak draait nu zo'n 1,5 jaar en so far ogen de vissen gezond en actief.
Het zijn vissen die je kunt lezen
...Maar daar moet ik nog een beetje op oefenen hoor! :D Variatie in voeren vindt ik ook erg leuk. Behalve de speciale sluier korrels voer ik spirulina-algen, tubifex en doperwten. Welke variatie zou ik nog kunnen toevoegen aan dit menu?

Ik weet best dat ik nog niet eens in de buurt kom van de pro's hier, maar het is fijn om tips te krijgen zonder "afgebrand" te worden op de (nog) niet helemaal ideale opstelling.
Dank daarvoor! :thumbs:
 
Als je in het koudwater gedeelte bij goudvissen kijk zie je dat er mega veel post zijn van ellende. Veel posts, het gaat al heel lang heel goed maar me vis ligt op de bodem of erger. Vandaar de vele "kritische"reacties. Op een gegeven moment word je een beetje moe van zulke posts vooral van degene die verder niets doen met tips. Een vis word ergens ziek door dus moet je gaan kijken waardoor. de ziekte oplossen is niet zo moeilijk maar komt gewoon weer terug als omstandigheden niet beter worden. Iedereen op het forum doet op zijn manier zijn/haar best om mee te denken anders zitten ze niet op een forum.

Een aquarium houden is nu eenmaal niet zo simpel en zullen mensen zich verder moeten verdiepen in allerhande zaken wat zorgt dat je aquarium en visjes "gezond" worden en blijven. Als dit nu koud of tropisch aquarium is. Alles wat je er mee doet heeft gevolgen, water, filter, planten, licht, vissen samenstelling en nog veel meer.

Sluiers zijn nu eenmaal bevattelijk voor allerhande ziektes vooral bacteriele problemen is ernstig en kan hele bestanden uitroeien. Bij mij heeft dit ook al wat sluiers het leven gekost. Inderdaad denk ik dat ik maximaal goede omstandigheden heb voor me vissen maar ook ik ben niet gevrijwaard gebleven van ellende.

Sluiers vreten alles of juist iets niet. kwestie van uitproberen. Zijn ook verwende visjes bij. Bij zooplus grote zakken mix voer en sticks van tetra bij vijverafdeling. Zitten ook vlokken in geen probleem, muggenlarven, watervlooien, artemia, gedroogde garnalen, soorten geblancheerde groente, bloemkool, broccoli, spruiten, sperciebonen. Sommige eten ook stukjes mosselen maar mijne moeten dat niet.

Ik geef alleen geen levende insecten meer omdat hier vaak wat inzit wat er niet in hoort en bang ben om hier ziekteverwekkers mee in me aquarium te brengen. ook plantjes gaan eerst in een emmer met wat zout en laat ik later even een dagje in water staan en ververs regelmatig. Voor eventuele onuitgenodigde gasten en kwekers gebruiken veelal gif en op deze wijze spoel je veel eruit zodat niet in aquarium komt.
 
Heb weer Gelatine besteld ga weer voer i de blender doen.

Net als pashody. is ook prima spul.

Nu ook bij aquaplantsonline. potten. 16 euro. is voor een keer te proberen,he.
 
Sluier aquaria zijn idd een uitdaging om een mooie scape te maken. Ikzelf vind een natuurlijke uitstraling mooi. Dus planten en stenen. Je kan op de link klikken in mijn handtekening om naar mijn fotoalbum te gaan voor een impressie.

Mijn Aquarium is ook iets aan de krappe kant (92*45*50) ooit als mijn vriendin het toelaat komt er een 1,2m :D
 
Sluier aquaria zijn idd een uitdaging om een mooie scape te maken. Ikzelf vind een natuurlijke uitstraling mooi. Dus planten en stenen. Je kan op de link klikken in mijn handtekening om naar mijn fotoalbum te gaan voor een impressie.

Mijn Aquarium is ook iets aan de krappe kant (92*45*50) ooit als mijn vriendin het toelaat komt er een 1,2m :D

Wauw, mooi ingericht en wat doen die planten het goed! Ook fijn om te zien dat een iets krappe bak toch ook een super resultaat kan geven. Als wij ooit gaan verhuizen krijgen de vissen ook een upgrade. Die van mij zijn nu nog niet zo enorm als die van jou, wat een beesten man, prachtig :smitten:

Hier vandaag begonnen met wat nieuwe inrichting. Hout eruit, grote ronde stenen erin... Ik kreeg de tip dat sluiers zich doordat ze wat lomp zijn gemakkelijk kunnen beschadigen aan scherpe randen. En wat (hopelijk sterke :D) plantjes. Ik heb geen voedingsbodem of CO2. Dus geen idee of plantjes dan überhaupt wel kunnen overleven?

Nu op zoek naar iets van een achterwandje en nieuwe verlichting... Het houdt je van de straat! :br:
 
Ik heb geen voedingsbodem of CO2
Een voedingsbodem wordt tegenwoordig meestal afgeraden op dit forum. Voeding aan de wortels ik ook alleen nodig bij moerasplanten. Je kunt dit ondervangen door er evt. voedingscapsules/bolletjes bij te steken.
CO2 kun je in principe zonder. Doe ik zelf ook ondanks dat ik maar heel weinig CO2 van nature in het water heb zitten. Heb het plantenbestand en de sterkte van de verlichting daar op aangepast. Dus planten die met minder licht toe kunnen en het licht dimmen.
 
:zwaai:Hi, new here...

Vanaf nu zal ik wekelijks een update plaatsen van het "pimpen" van mijn koudwater (~150 ltr) bak:



Tips en voorbeelden van harte welkom!

Even snel 2 foto's gemaakt vóór het terugzetten van de vissen (dan voeg ik altijd wat filtermedium toe, waardoor het water een dagje wat melkachtig troebel is)

Zal dit weekend ook weer een minuutje video uploaden!

20181005_123816.jpg

20181005_123758.jpg
 
Een voedingsbodem zou ik niet bij sluiers doen. Grote kans dat de volgende ochtend je voedingsbodem op het grind ligt ipv eronder, door al dat gewroet. Ik heb op dit moment bakjes staan met nh lelies erin en groffe grindstenen en voedingssticks. Elke ochtend is het weer spannend zitten ze er nog in. Vaak is een potje gewoon leeg getrokken en ligt het grind en voedingsstick op de bodem verspreid van aquarium. Ook liggen de potjes wel eens om omdat ze er dan zo lomp tegen aan zwemmen.

De ene sluier is de ander niet maar mijne slopen echt alles. Ik maak vaak bosjes van de planten met elastiekje erom en die hang ik aan zuignappen aan het raam. Ik heb ook al gezien dat me grote rond zwom met het bosje met planten in de bek en daar bungelde de zuignap nog aan. Dus gewoon met zuignap en al eraf kunnen trekken………

Wat enigzins goed te doen is ook zonder bodem (weet niet alle officele namen) is javavaren, vallisnera giganthea, ik meen Anubis soorten (die met wortelstokken), die drijfplanten soort van kroppen sla, waterpest vreten ze wel van maar groeit heel snel.

Mijn ervaring is dat plantjes met zachte fragiele bladjes er aan gaan. Staan de stengeltjes nog maar wel kaal. Cambodia word hier ook binnen een dag kaal gevreten.

Paaien gebeurd ook bij planten. De mannetjes jagen het vrouwtje de planten in om eieren te leggen dus daar zijn ook niet alle plantjes tegen bestand.
 
Dat ziet er erg leuk uit! Ben benieuwd wat ze er van laten staan (aanvreten). Maar je zult denk ik toch door proberen erachter moeten komen wat voor jouw sluiers werkt en wat niet.
 
trouwens heb ik ooit eens gezien. Achterwand. Plastik soort van gaas en die had daar allemaal plantjes tussen gedaan. dus een planten achterwand. Stond echt heel mooi.
 
ludwiga en hoornblad doen het bij mij ook erg goed. Maar ook ik ben door veel trial en error wijzer geworden. Het beste werken planten wie een beetje de structuur heeft van een vetplantje.
 

Het begin is er! Dat de plantjes maar mogen groeien...
:juggle:
 

Terug
Bovenaan