Tips voor mijn planten?


E

EdtheGREAT

Guest
Hallo, Ik ben een beginnende aquariaan en zie soms door de bomen het bos niet meer van wat er allemaal te leren valt. Toen ik begon met mijn aquarium dacht ik dat het een eitje was, vissen houden. Maar ik wil het goed doen dus er valt héél véél te leren. Het is wel een heel leuke hobby geworden waar ik regelmatig tijd en geld(als dat het toelaat) insteek. Nu lees ik veel over van alles maar hoop via deze weg toch op wat tips voor mijn planten. Alsnog, ik heb niet veel te besteden.


Even wat gegevens van mijn bak;
aantal liters water in mijn bak +- 150.
12 uur licht van 2 philips t8 840 buizen.
geen voedingsbodem en geen co2 systeem. (Wil misschien een bio co2 systeem maken, maar heb ook al gelezen dat dat ook niet altijd geweldig is.)
waterwaardes;
ph 8,0
kh 5,0
gh 7,0
ijzer 0,5 mg/l
nitriet 0
nitraat 0
fosfaat 1,0
ammonia 0
koper 0
temperatuur 26"C

Mijn bak heeft veel alg, zoals te zien op de foto's, mijn planten groeien slecht en zien er niet uit. Ik voeg wekelijks 15ml profito toe af en toe ferro als dat nodig is en dagelijks 3 ml. easy carbo.
En ik ververs iedere zondag 40-50 liter water. Mijn vissen lijken mij gezond te zijn, en vertonen geen hyperactieve of tegenovergestelde acties. Algen eters kopen zit in de planning en heb nu luipaard danio's en kardinaaltetra's.

Hebben jullie tips om mijn planten beter te laten groeien en dat ze er beter uitzien?

20180124_195658.jpg
20180124_195713.jpg
20180124_195755.jpg
20180124_200207_018.jpg
20180124_200459_028.jpg
20180124_200518_021.jpg
 
Bakkie ziet er niet fraai uit,
Je planten hebben gewoon geen voeding en staan stil en daardoor veel algen en de bekende Baardalgen door een Co2 te kort en een hoge PH van 8
Je belicht ook veel te lang met 12uur zonder Co2 en voeding, breng dit maar eens terug naar 8uur en doe dit in 2 fases belichten, 4uur licht aan dan 2uur uit en dan weer 4uur belichten om wat Co2 te sparen die de vissen afgeven.

3ml easy carbo op 150liter ? geef maar 6ml hoor en geeft profito elke dag minstens 4ml omdat je planten echt heel veel ter kort hebben + je hebt geen nitraat in je water dus ook gaan aanvullen met easy-life nitro.

Stop ook voeding bij de wortels zoals jbl tetracaps en E15 ijzer van dennerile alleen vloeibare voeding is echt niet voldoende voor jou planten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga met Edje mee en je moet zorgen voor voldoende voeding voor je planten en wat minder lang belichten. Hoe langer je licht aan is des te groter is de vraag naar voeding en voor nu betekend dat dus tekorten.
 
Bedankt, Ik had al zo een vermoeden dat er te weinig voedingsstoffen zijn voor mijn planten. Ik ga de tips van edje555 opvolgen. Enig idee hoe lang ik dit moet doen? of is dat blijvend?
 
Bedankt, Ik had al zo een vermoeden dat er te weinig voedingsstoffen zijn voor mijn planten. Ik ga de tips van edje555 opvolgen. Enig idee hoe lang ik dit moet doen? of is dat blijvend?

Blijvend natuurlijk ander krijg je weer te korten en het zelfde probleem met algen en stagnerende planten.

Maar hoe komt het dat je geen nitraat hebt in je water ? filter je over kool/cleanwater of iets degelijks ?
Neem aam dat je filter goed werkt en deze ook niet te vaak schoon maakt door alles uit te spoelen.
 
Laatst bewerkt:
Met wat heb je gemeten met strips?
Druppeltest is beter en nauwkeurigere.
 
Ik gebruikt inderdaad druppeltests. en wat betreft dat ik geen nitraat in de bak heb weet ik niet. filter niet over kool en filter werkt prima. Nu, door toevoeging van nitro is nitraat 25 mg/l.
 
Dat is voldoende of eigenlijk erg ruim en met de helft red je het ook met wat minder licht en niet al te moeilijke planten.
 

Terug
Bovenaan