Tips voeren cory's en betta's


L

loki-

Guest
Hoi mensen,

Ik heb 7 cory's albino en 4 betta's in mijn 100L tank zitten.

Dit gaat allemaal hartstikke goed samen maar, met het voeren heb ik meestal wel problemen.. het is niet zo dat sommigen niet eten of ziek zijn maar, als ik de cory's probeer te voeren dan komen twee van de betta's al gelijk naar de bodem om mee te eten van het voer van de albino cory's, en ondertussen zitten die twee betta's met ontzettend dikke buiken waardoor ik gelijk weer een paar dagen die vissen moet laten vasten.

Heeft iemand misschien tips waardoor ik de cory's en de betta's gewoon een gezonde hoeveelheid voer kan geven? Misschien de betta's in aparte bakjes zetten en ze dan voeren en wachten totdat de cory's hun voer ook op hebben? Ook al lijkt me dit best stressvol om iedere keer te doen voor die beestjes... Ik weet het allemaal niet meer dus tips zijn van harte welkom!
 
Cory's pas eten geven als de betta's juist gehad hebben?
Of ze pas eten geven als de lichten uit zijn
 
Wat voor voer geef je aan de cory's dan? Als je een tablet geeft eten de betta's die dan op?
 
Wat voor voer geef je aan de cory's dan? Als je een tablet geeft eten de betta's die dan op?
Soms rode muggenlarven en Hikari tropische micro pellets, soms een plakke courgette of komkommer en heel af en toe een algentabletje, waar de betta's gerust van mee snoepen haha
 
Dit topic is al een goede 2 jaar oud, maar waarom een nieuwe aanmaken als dit precies mijn probleem is dacht ik zo. Mijn Betta eet gerust de helft van een cory tablet op, ook als het licht uit is... gevolg: een bolle betta. Het licht uit en dan voeren heeft tot nu toe ook het gewenste resultaat niet gebracht :rolleyes:. Iemand nog tips?
 
Je cory's niet voeren, die vinden genoeg voedsel in het aquarium als dat goed ingedraaid is en je groep is niet dermate groot dat er voedselconcurrentie is (wij kweken al jaren de pygmaeus)
 
Je cory's niet voeren, die vinden genoeg voedsel in het aquarium als dat goed ingedraaid is en je groep is niet dermate groot dat er voedselconcurrentie is (wij kweken al jaren de pygmaeus)

"en je groep is niet dermate groot dat er voedselconcurrentie is."

Oftewel er is misschien genoeg voedsel voor één cory, of voor tien, of voor honderd, wie zal het zeggen! Je ziet vanzelf wat er van je populatie overblijft? ;)

Is dat niet een beetje tricky? Mijn 2-meterbak is 2,5 - 3 jaar ingedraaid, gemiddelde bezetting, 6x per week voer. Er zwemmen maar 8 cory's in en toch zou ik het niet aandurven om die niet gericht te voeren. Ook niet als de cory's de enige (bodem)bewoners waren. Waar moeten ze van leven dan, microscopische beestjes die tussen het zand zitten? (Die er zeker zullen zijn, maar goed.) De andere vissen graaien nu al het zichtbare voedsel weg, dus hoeveel kan er dan nog tussen de zandkorrels liggen...
 
"en je groep is niet dermate groot dat er voedselconcurrentie is."

Oftewel er is misschien genoeg voedsel voor één cory, of voor tien, of voor honderd, wie zal het zeggen! Je ziet vanzelf wat er van je populatie overblijft? ;)

Is dat niet een beetje tricky? Mijn 2-meterbak is 2,5 - 3 jaar ingedraaid, gemiddelde bezetting, 6x per week voer. Er zwemmen maar 8 cory's in en toch zou ik het niet aandurven om die niet gericht te voeren. Ook niet als de cory's de enige (bodem)bewoners waren. Waar moeten ze van leven dan, microscopische beestjes die tussen het zand zitten? (Die er zeker zullen zijn, maar goed.) De andere vissen graaien nu al het zichtbare voedsel weg, dus hoeveel kan er dan nog tussen de zandkorrels liggen...
We hebben het hier over de pygmaeus en niet over de grote corydoras, ik voer ze nooit bij en mijn bakken zijn vrij druk bezet (meer dan 200 stuks in 1 bak) ze eten alle zwevende voedseldeeltjes waarvan er voldoende aanwezig is in een ingedraaide bak
 
Dank voor de reacties, ik zie de cory’s wel de hele dag lang snacken en doen op de bodem/decoratie/planten. Echt direct op de overgebleven kruimels (nadat de Betta zich over het voedsel heeft gebogen) komen de cory’s niet af. Ik lees her en der dat ze dan ook niet persee wat tekort komen, anders zouden ze dr direct op moeten duiken (net als Jessy de betta, die echt niks tekort komt hoor!…:br:). Voorlopig mag meneer even vasten en de cory’s ga ik verkruimeld voeren in het donker.

Ik zal laten weten hoe dit verloopt!

Ps. Mn bak is 6-7 weken oud
 
We hebben het hier over de pygmaeus en niet over de grote corydoras, ik voer ze nooit bij en mijn bakken zijn vrij druk bezet (meer dan 200 stuks in 1 bak) ze eten alle zwevende voedseldeeltjes waarvan er voldoende aanwezig is in een ingedraaide bak
Ooooo wacht even, inderdaad. :DD Jij had in het voorsteltopic natuurlijk al gezien dat het bij @OME_SJAAKY om de Pygmaeus ging. Vandaarrrrr. Ik dacht hier wordt iets gevraagd over cory's in het algemeen.
 
Update: De geur van het Coryvoer is blijkbaar zo onweerstaanbaar voor mijn Betta dat hij er zelfs door ontwaakt uit zijn slaap… In het donker vindt meneer de verkruimelde tabletten en heeft zich weer heerlijk tegoed gedaan aan de lekkernij…
 
Ik ga inmiddels over op plan D. Na de cory tabletten te laten weken en de pasta ervan in een poreuze steen van ongeveer de zelfde kleur als de tabletten te smeren, bleek Jessy een uitstekende speurhond (vis). Mn laatste idee gaat dan maar proberen de cory’s met de pincet gericht te voeren…

To be continued…….
 

Terug
Bovenaan