Tips nodig voor mijn aquarium


V

Veronique1986

Guest
Ik ben gister begonnen met mijn aquarium en een enorme leek.
Ik ben in verschillende speciaal zaken geweest en tuincentra , en heb nu dit aquarium thuis. Er zitten wat echte plantjes in op aanraden door de mensen van de speciaalzaak bij mij op de hoek maar ook wat neppers.
Ik ben nog niet tevreden en twijfel om de neppers eruit te halen en alleen echte planten erin te doen. Ik wil het goed doen, maar lees zoveel verschillende dingen dat ik niet zo goed weet waar ik nu goed aan doe.

Alvast bedankt voor de tips.
Het aquarium is trouwens een superfish 30x30x30 (30 liter)

1251E7C1-EEDB-4BEF-B7D4-E96026C1A2A0.jpeg


A6F4BA1B-747B-47C3-8E08-CE9325079883.jpeg


3C7B32C6-FDC4-426E-9094-9325F24246CF.jpeg
 
Bedankt voor je reactie. Ik twijfel nog heel erg! In eerste instantie dacht ik aan wat guppy’s met die mooie gekleurde staarten, een dwergklauw kikkertje en een algenetertje. Maarr... ik heb mijn oog laten vallen op een nano cube. Die wil ik er over een tijdje denk ik bij hebben en dan voor alleen guppy’s. Dus in deze wil ik graag als het kan een mooie tetra, of een ander mooi bijzonder visje

Edit: ik bedoel een beta (kempvis) i.p.v. tetra

Jaja ben een echte leek nog
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen,

Zulke kleine bakjes zijn eigenlijk alleen geschikt voor een enkele betta(man) of garnaaltjes. Voor guppen en/of kikkertjes zou ik al gauw een bak van minimaal 60cm nemen. En voor de meeste algeneters wordt volgens mij 80 tot 100 cm aangeraden.

Er zijn wel veel mooie slakken die ook algen eten. Die kunnen wel in kleinere bakjes!
 
Een mooi formaatje voor een enkel betta. Of een bak met garnaaltjes. De combi is meestal af te raden, maar ligt wel aan het karakter van je bak. Eigenlijk wil elke andere vis minstens een bak van 60cm, vaak groter. Ook vissen willen af en toe eens een sprintje trekken en daar hebben ze in dit soort bakjes niet de ruimte voor. Kempvissen zijn rustige zwemmers over het algemeen en dus geschikter
 
Bedankt voor jullie reacties! Dan gaan er zeker geen guppies in, ben een dierenvriend dus dat vind ik dan zielig. Ik heb helaas geen ruimte voor een grotere bak op dit moment , maar ik denk dat ik ooit wel voor een 60 liter wil gaan.

Dan ga ik nu voor een enkele betta. Bij een aquarium winkel hier in den haag raadde zij dit af omdat dit saaie vissen zouden zijn en ik deze anders nooit zou zien. Hier op het forum lees ik al anders. Maar goed, nu de inrichting!

Kan dit zo blijven , en zal ik de bak nu gewoon laten indraaien en daarna het neppe eruit , of nu al wat eruit en echte plantjes erbij.
En de steen? Gaan de vis zich daar aan beschadigen ?
 
Ik zou gelijk de neppers eruit doen en echte plantjes erin. Daarnaast wat drijfplant want deze worden door een betta erg gewaardeerd.
Zelf geen ervaring met betta's maar meeste mensen die ze hier hebben vinden het erg leuke vissen.
 
Ik zou ook voor een enkele Betta gaan, en nee, saai zijn ze zeker niet en prima voor jou formaat bak,
De steen mag blijven vind ik alleen de kleine witte steentjes wat uitdunnen en wat uit elkaar plaatsen, zijn echte vuil ophopers zo, planten zou ik gelijk bij plaatsen en de nepperts weg, ook drijfplanten zijn voor een Betta noodzakelijk, zorg ook dat er wat hoge planten in komen waar de Betta zich achter kan verschuilen als hij dat wil.
 
Ik dacht eraan goed te doen bij zo een speciaal zaak langs te gaan, wij hadden namelijk zondag alles bij intratuin aangeschaft en zij adviseerde alleen nepplanten. Niet goed ingelezen en te snel alles gekocht. Maar na savonds toch op internet te hebben gespeurd voelde de bak niet goed. Dus maandag naar dat zaakje, is echt zo een familie zaak. Zag er goed uit en zijn echt bezig met de visjes. Dacht dus dat zij er wel echt verstand van hadden. Maar ik zag daar een nano cube van 10 liter en ze zeiden dat dat makkelijk kon met een stuk of 6 guppies.
Gister nog even naar een speciaal zaak in Delft , zij vertelde mij weer heel andere dingen. Zooi guppies erin, nog een paartje van een ander visje en wat algen eters. En als het water na 4 dagen al goed was kon ik er al vissen in doen. Terwijl ze in den haag zeiden 14 dagen
 
Tsja, dat zijn helaas bekende verhalen, de kassa moet rinkelen zeggen we dan :mad:

Ga voor 4 weken indraaien en doe er wat verkruimeld droogvoer in, dan hebben de bacteriën voeding om te vermenigvuldigen,dat is de standaard en veilige manier.
Dan heb je alle tijd om de mooiste Betta uit te zoeken en eventueel te reserveren, de planten zijn dan ook al wat aangeslagen, en beter geworteld, wat voor plantenvoeding ga je gebruiken?
Zet de verlichting via een tijdschakelaar op een uur of 7 a 8 dat is voldoende en de verwarming op ongeveer 23 graden.


https://www.aquainfo.nl/artikel/betta-splendens-siamese-kempvis/
 
Ik heb onder de plantjes van die sticks , ze zeiden dat dat genoeg was.
Verder heb ik easy life easystart en aqua maker meegekregen. Dit kan ik blijven gebruiken en zodra de vissen erin gaan voogle erbij van easy life. Dit is wat mij is geadviseerd
 
Ik zou zelf de neplantjes eruit halen, maar als je erg mooi vind kunnen ze opzich blijven.
Alleen echte planten zorgen voor een betere waterkwaliteit. Ik zou wat snel groeiers erin zetten en drijfplantjes.
In principe zijn al die flesjes niet nodig, als je je bak goed indraait. Dus ik zou als je de bon nog hebt deze lekker terug brengen.
Veel geldklopperij helaas. Ik zou wel een test setje aanschaffen om je waterwaardes te kunnen meten.

Verder vind ik een betta een hele leuke vis. Je kan er echt interactie mee hebben, maar ze zwemmen niet heel druk rond in de bak.
Het is net wat je leuk vind, als je hele bezige diertjes wil kan je beter garnalen nemen.
 
Bedankt voor je reactie!

Nee ik hoef zeker niet perse snelle zwemmers. Mijn voorkeur ging al uit naar een betta , ik vind dit zelf wat leuker en meer huisdier dan alleen wat guppies.
Ik ga de nepplantjes eruit halen en vanmiddag wat extra planten erbij doen. Maakt het nog uit hoe en waar ik de planten plaats?
 
Ik zou zelf iets van valisneria kopen die achterin de bak plaatsen. Die bedekken dan mooi de achterwand.
En ik zou iets van een zwart papier achter de achterwand plakken. Of een achterwand/poster plaatsen.

Dan zou je wat kleine plantjes op de voorgrond kunnen zetten, of wat javamos op een stukje hout of kokosnoot.

Probeer niet te gaan voor plantjes die veel verzorging nodig hebben, dat is vaak lastig als beginner.

Verder vraag ik me af waarvan de schelpjes gemaakt zijn? Is dat gewoon voor de sier of zijn dat van die kalkhoudende om je water harder te maken?

Kijk anders even in mijn fotoalbum, ben ook net bezig met een bak opstarten, miss kan je wat inspiratie op doen.
 
De schelpen zijn van biorb en voor zover ik weet alleen voor de sier. Ga ze er voor de zekerheid maar uithalen. Heb alle verpakkingen nog dus gooi alles op marktplaats!
Ik ga gelijk even kijken en bedankt voor de tips!
 
Ik ga vanmiddag wat dingen omgooien, ik ga i.p.v. het witte plantje een boomstronkje erbij doen en dan op de voorgrond wat kleine plantjes die klein blijven en wat planten voor de achterkant en ga even kijken voor een poster !
 
Ik zou die nep planten eruit halen en echte planten erin doen. Planten geven zuurstof af. Ik zou er een betta man in doen, wat garnalen en eventueel paar slakken.
 
Bettas een saaie vis??? Haha wat een gekkies daar in die zaak. Bettas hebben allemaal een eigen karakter en ze halen de gekste fratsen uit. Iedere dag moet ik weer om mijn john lachen. En iedere dag krijg je weer een hartverzakking omdat hij ergens klem lijkt te zitten of voor dood speelt tussen het groen. Hij komt naar het glas zodra ik voor de bak ga zitten, doet alsof ik zijn grootste vijand ben maar vlucht weg als de slak hem per ongeluk aanraakt.
 
Ah wat goed om te horen! Ik heb niks met guppies en al die andere hele kleine visjes. Vind dat leuk als opvulling voor je aquarium als je echt een grote hebt. Mijn voorkeur ging al echt uit naar de betta! Vind deze echt prachtig en wat meer persoonlijkheid hebben.
Ben erg blij dit te horen en ben heel benieuwd! Over tijdje maar een mooie betta gaan zoeken!
 
Er is al zo veel advies gegeven dat ik er niks meer aan toe ga voegen.
Ik wil je alleen zeggen hoe goed ik het van je vind dat je het beste wil voor je vissen/garnalen/slakken en gewoon je hele plan omgooit.

Ook al heb je alles al gekocht, slechte adviezen gehad en na aanschaf pas bent in gaan lezen?
Niet goed? Hoppa, fouten toegeven en nu goed doen. :petjeaf:

Oke, het is een beetje op de Sanne manier uitgelegd maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel ;)k

ps, erg leuk bakje de Zen 30 die heb ik ook.
 
Dankjewel Sanneke80! Ja het was niet zo handig om alles aan te schaffen zonder mij ingelezen te hebben! Maar dacht eigenlijk dat ik daar wel alle advies zou krijgen! Kreeg ik ook, alleen het verkeerde! Mijn eerste inrichting was geïnspireerd op de biorb bakken. Welke ik nog steeds prachtig vind, maar ook weet dat ze niet goed zijn voor visjes. Als deze bak een tijdje goed draait wil ik over op de nano cube 60 liter en dan bij de betta een leuk passend visje doen. Voor nu is de planning 1 betta mannetje , een klein dwergklauw kikkertje en een paar kleine algenetertje. Net bij een hele grote winkel geweest en volgens mij heel goed advies gekregen. Plantjes gekocht, boomstam gekocht en een achterwandposter. Zo inrichten dus ben heel benieuwd en dan wachten tot ik de betta kan kopen. Hele mooie gezien al:smitten:
 
Ook hier niks mee toe te voegen, maar wilde je wel graag mijn ervaringen met de Betta laten horen.
Het verschilt een beetje van Betta tot Betta, maar de mijne is ontzettend actief. En ook hier het trucje "ik ben dood" en dan schrik ik me lam. Even later zwemt hij gewoon verder.
De mijne gaat de hele 60 cm bak door, dus saai? Nee echt niet. Visjes met karakter die vaak de verzorger goed herkennen.
 
Ah echt heel leuk om te horen! Heb je foto’s van je visje? Ben echt heel benieuwd!
 
Oke dankjewel! Ik dacht dat het echt om de ‘normale’ visjes ging.

Wat kan ik erin doen tegen alg?

En nog een vraag, ik ben nu bezig met mijn plantjes en heb een stukje boomschors gekocht. Kan ik deze goed afspoelen en gelijk erin doen of eerst een week laten weken?
 
Wat kan ik erin doen tegen alg?
Je verlichting wat dimmen en/of drijfplanten toevoegen.
Niet naar middeltjes grijpen, je bak moet nog indraaien dus de goede plantenvoeding als No3 moet nog worden aangemaakt.
ik ben nu bezig met mijn plantjes en heb een stukje boomschors gekocht. Kan ik deze goed afspoelen en gelijk erin doen of eerst een week laten weken?
Gelijk erin na wat gespoeld te hebben, dat kan momenteel ook in je bak inwateren, eventueel wat verzwaren met een stukje steen of wat dan ook.
 
Ik zou echt alleen een mooie betta doen!
"Algen"eters eten vaak helemaal geen alg, en worden ook te groot.
Voor de alg zou je een mooie slak kunnen nemen, maar dat is niet nodig.
In principe haal je zelf de alg van de ruiten met een pasje of sponsje.

Genoeg beplanten en niet teveel lichturen zou al een hoop moeten schelen tegen alg.
Ik heb nooit echte algeneters in mijn bakken gehad, en zaten ook niet vol met alg. Alg is vaak een teken dat er iets niet in balans is.


Heb je ook iets gekocht om je waterwaardes te kunnen meten?
 

Terug
Bovenaan