Tips en ervaring met ondiep aquarium


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi hoi!

Een tijdje ben ik weg geweest van het forum maar gelukkig de draad en motivatie opgepakt weer een aquarium op te starten! Ik wil een ondiep 'low tech' aquarium maken. Afmetingen: 80*40*20 cm.
Druk bezig met de research, maar vooral benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en tips! Ook op zoek naar inspiratie dus vooral benieuwd naar bestaande bakken op dit forum die ook ondiep zijn!

Groetjes,
Teun
 
Wat ik erin wil gaan houden weet ik nog niet helemaal. Altijd al plezier met neocaridina's gehad, dus die komen er waarschijnlijk in. Misschien gupjes? Iets wat natuurlijk ook niet snel uit een open bak zal springen (wel zorg ik voor voldoende beschutting). Ook iets dat zo gezegd tegen makkelijke waterwaardes kan. Ik ben niet van plan iets te willen kweken of 'moeilijke' visbestanden mee te maken. Bodemvisjes vindt ik ook leuk om te zien, nog nooit corydora's gehad maar daar wil ik ook naar kijken of dat tot de mogelijkheden kan behoren
 
Leuk!! Ik heb een lowtech bak van 80x50x30, is dat ondiep genoeg? :D
Ik heb rosy loaches, oto's, pareldanio's, A. Borelli, vuurgarnalen en japonica garnalen erin. Wil prima. In het begin is er 2 of 3 x een rosy uitgesprongen, maar toen waren ze ook niet gelukkig. Eén pareldanio en een enkele keer een garnaal zijn er ook uitgesprongen, maar het gebeurt echt zelden. Chinese danio's hebben er ook in gezeten en zijn er nooit uit gesprongen

Wil je planten die er bovenuit gaan groeien? Dat vind ik zelf wel erg mooi
 
Lijkt me idd. ook mooi als er een stuk hout uitsteekt en wat bovenwaterplanten op een stukje terras net boven het wateropp. bv. of wat planten tussen het hout wat boven water uit komt.
Kwa bewoners wat garnalen, groepje corry's ( kleine soort).
 
Ja daar moet je rekening mee houden en tegelijkertijd kun je er je voordeel mee doen. Heel veel aquariumplanten vinden het ook juist wel fijn om boven het water uit te groeien omdat het moerasplanten zijn, dus dat kun je gebruiken.
Andere soorten zoals vallisneria, heteranthera zosterifolia of aponogeton longiplumolosis zijn weer minder handig, tenzij je zo'n drijvende massa bovenin mooi vindt. Vind ik niet zo, dus die heb ik weer doorverkocht.

Extra voordeel van planten boven het wateroppervlak is dat ze hun CO2 ook uit de lucht kunnen halen en juist in een lowtech kun je dat wel gebruiken. En daarnaast vind ik het gewoon ook echt mooi staan.
Bij het kiezen van planten die boven het water uit groeien is het wel goed om even te letten op of ze dan ook een hele hoge luchtvochtigheid willen. De E. Bleheri liefst wel (al zijn er ook verhalen van mensen die het wel lukt), dus een andere echinodorus soort is dan mogelijk handiger. Soorten die bij mij heel goed willen zijn: Hygrophila, Myriophyllum en Ludwigia. Ook mijn echinodorus (ik weet van alle soorten de ondersoort niet of niet uit mijn hoofd) lijkt nu door te hebben dat hij eruit kan. Voor je eiland kun je kijken naar kamerplanten met de wortels in het water, maar er zijn ook aquariumsoorten die zouden kunnen zoals bijvoorbeeld een lagerblijvende cryptocoryne, lileaopsis of marsilea. Lobelia cardinalis maakt prachtige bloemen, die staat nog op mijn verlanglijstje! Ik heb hem gehad maar had destijds misschien niet genoeg licht of geen goed plekje ofzo, hij heeft het helaas niet gered. Hydrocotyle is ook echt een bekende, maar heeft ook echt licht nodig. Ik heb de grootbladige helemaal verloren en de minivorm was een ieniemienie stukje van overgebleven, die ligt nu hoog op het randje tussen de stokjes en het mos en vind het daar wel leuk, hij lijkt te groeien. Oh ja, en mos is natuurlijk ook een goede, als het hout nat is wil het wel en groeit het eigenlijk nog mooier dan in het aquarium. Gaat ook bloeien boven water.

Rotala rotundifolia en limnophila sessiflora zouden ook heel leuk uit het water moeten kunnen groeien, maar ik heb ze staan en ik weet niet hoe ik ze daarvan kan overtuigen. Ze gaan alleen maar platliggen, maar ik geef die nog niet op. Het sterrenkruid zou ook bloemen moeten kunnen maken, maar heeft dat niet gedaan, geen idee ook hoe je dat voor elkaar krijgt.

Een parapluplant vind ik echt prachtig uit een aquarium, maar ik las dat die wortels wel behoorlijk overheersend kunnen zijn. An sich juist gunstig voor je bodem, maar ik weet niet of het op een gegeven moment gaat woekeren. En je hebt op marktplaats ook mensen die mangrovestekken verkopen. Lijkt me ook leuk. Een wilgentak kun je ook in het water steken en groeit weer uit. Oh ja, en de bolbitis staat nog op mijn verlanglijstje. De keuze is reuze haha. Want er valt nog veel meer uit te proberen en te testen, dit is alleen maar mijn ervaring (en leeskennis) tot nu toe :D

Ik heb kienhout gehad dat deels boven water uitstak en dat ging enorm schimmelen, maar kan ook net dat stuk geweest zijn en eventueel kun je wat springstaartjes erop los laten, dat doen ze soms in paludaria of terraria tegen de schimmel. De twijgjes spiderwood oid die nu bij mij op de rand liggen (in een paar milimeter water) die hebben helemaal geen last van schimmel en begroeien leuk met mos.
Ik had geprobeerd een eiland te maken met stenen, maar was daar toch niet weg van. Met 30cm is dat dan toch wel weer wat diep en dan moet je een flink eiland maken. En dan moet je echt wat verzinnen om dat tot in de diepte gezond te houden. Maar ik vond het ook teveel steen en teveel ruimte innemen.
 
Zijn vijverplanten een idee voor een dergelijke bak? Ranunculus aquaticus is een erg mooi plantje, zowel boven als onder water, maar ook beekpunge (Veronica beccabunga) zou goed kunnen werken. Ook erg mooi zijn myosotis palustris, Schizostylis spp. En nog een heel aantal, maar dan moet ik even gaan zoeken, maar dit zijn er alvast een aantal met erg mooie bloemen en/of groen.

Is het een idee om voor een eiland een flink formaat pvc buis te pakken (dan heb ik het over diameter 25 of 30cm ofzo), met een flink aantal gaten erin boren voor de doorstroming. Je zet 'm dan rechtop en dan lavasplit erin. Je kunt er zelfs een filterpompje in verwerken, zodat die er actief water doortrekt. Het lava filtert dan ook meteen!
(Als de buis zou willen gaan drijven, een deksel aan de onderkant, dan houdt het gewicht van de lavasplit hem beneden).
De buis bekleed je dan met iets (bijv begroeiingsmat voor vijveroevers) waar je 'epifytische' onderwaterplanten op kunt laten groeien om de mat weg te werken. Je planten zullen prima groeien op het split.
Ik heb begroeiingsmat als achterwand in mijn Juwel met bucelancephadra en microsorum pteropus windelov erop, en die doen het daar prima op. Het spul is stevig genoeg dat het niet in elkaar zakt, en met een nylondraad kun je de planten er gemakkelijk op vastbinden. (Als je wilt kan ik wat close-up foto's maken, hoe dat er uit ziet.)
Maar ook mossen, gewone javavaren, Echinodorus pinnatifada zullen het goed doen en zo de begroeiingsmat aan het zicht onttrekken.
Dan heb je een eiland zonder een enorme basis, al kun je natuurlijk er altijd wat stenen of hout omheen leggen.
 
Goeie tips allemaal! Dat lijstje met planten voor de vijver ga ik onthouden, ik weet alleen niet of die ook een koude periode wensen?
Je idee voor een eilad is ook wel handig! Zou ook met stukken van een oud plastic kratje kunnen ofzo.
 
Ik weet zo ook niet in hoeverre ze een koude periode wensen, maar er is maar één manier om daar achter te komen (tenzij iemand het per ongeluk weet): uittesten.
Ik vrees dat je met een oud kratje je lava kwijt raakt, maar je kunt het misschien wel gebruiken om nog wat verhogingen er bij te maken.
 

Terug
Bovenaan