Tips/advies voor houden Sluierstaarten + veel vragen


K

Katy707

Guest
Ik ben van plan om een aquarium aan te schaffen voor sluierstaarten.

Ik kan niet groter dan een meter-bak gaan, misschien 1.20 meter, maar gaat moeilijk worden.
Wil er graag drie Sluiers in hebben ( als het wel een 1.20 bak gaat worden, dan 4 of 5 stuks).
Moet wel aqua zijn met intern filter, omdat ik geen ruimte heb om een extern filter te plaatsen.

Qua soorten Sluiers spreken de Oranda's, de Pearlscales en de Ranchu's / Lionchu's me erg aan.


Ik wil erg graag een Juwel Rio 180 hebben, in donkerbruin, die mooie hout-kleur.
Ik zag ook de Rio125, zou die ook kunnen?
Ik lees namelijk op dit forum dat er meer mensen zijn die dit zo hebben.

Ook zag ik de Dubai-serie van Ferplast.
Lijkt me ook een leuk aquarium, maar dan zit ik met de kleur.
Gaat dan ws. een zwarte worden, want die lichte kleuren vind ik niet zo mooi eigenlijk.

Hoe lang moet je het aquarium in laten draaien en hoe kun je hem het beste inrichten?
Wanneer ververs je voor de eerste keer?
Tijdens indraaien een bacterie-cultuur toevoegen of waterverbeteraars?

Hebben ze een verwarming nodig?
In huis is het meestal tussen de 15 en 19 graden.

Ik wou qua planten wat Echinodorussen hebben, omdat die sterk zijn.
Maar kunnen die wel op zo'n temperatuur?
Verder uiteraard bosjes Cabomba/Waterpest.
En ik wil zien of ik ergens Saki Hikari Fancy Goldfish kan kopen.

Ik las ook ergens dat je zowel mannetjes als vrouwtjes moet hebben.
Vanwege paargedrag en eitjes.
Vrouwtje alleen kan eitjes niet kwijt, heeft ze mannetje voor nodig.
En alleen mannetjes in de bak is mestal te druk voor de mannen, vanwege hun paaigedrag.
Wie kan me vertellen hoe dat zit?

Ik neem de tijd voor alles en het hoeft ook niet meteen morgen al te staan ( kan ook niet) :)
Ik wil dat de toekomstige Sluiers zich goed gaan voelen en daarom dus al deze vragen :)

Kortom, ik ben opzoek naar tips en advies :)
 
Welkom Katy,

Als je 120 cm. kwijt kan zeg ik: doen! Velen beginnen met een meterbak en komen er na een tijdje achter dat het toch wel erg krap is voor sluiers. Dan moet je 2x een dure bak aanschaffen... Je kan de bak beter ook niet volstoppen met 4 of 5 vissen. Bijv. een Juwel Rio 240 bevat 240l. Die 50l. per vis is echt heel minimaal voor sluiers. In het begin gaat alles prima, maar na ca. een jaar beginnen de problemen. Zeker als je geen ervaring met sluiers hebt kan je beter de liters per vis ruim pakken. 3 vissen is een mooi aantal voor zo'n bak. Kijk het een jaar aan, gaat alles goed dan kan je overwegen om er nog een vis bij te zetten. Beter nog is om voor de Rio 300 te gaan. Deze is ook 120 cm. maar bevat 350l.

Hoezo kan je geen externe filters kwijt? Ook niet in het kastje onder het aquarium? Zonder externe filters zou ik het niet doen. Interne filters hebben simpelweg niet de capaciteit om een sluierbak voldoende te filteren.

Echinodorussen blijven in leven op dergelijke temperaturen, maar groeien langzaam tot niet. Zorg dus dat je ze groot koopt zodat je geen maanden hoeft te wachten voor je een redelijke plant hebt.

Vrouwtjes kunnen hun eitjes meestal niet zelf kwijt, maar als ze in het lichaam blijven zitten kunnen ze gaan rotten met de dood tot gevolg. Daardoor is het verstandig om zeker 2 mannetjes bij 1 of meerdere vrouwtjes te hebben (1 mannetje is niet altijd genoeg om een vrouwtje kuit te laten schieten).
 
Omdat ik door de vloer geen bijbehorend meubel kan plaatsen.
Daarom kan ik geen extern filter kwijt.
Het aquarium komt namelijk op een speciale salontafel, extra sterk.
Dan zou de pomp los naast de tafel, op de grond moeten staan en dat kan niet.
Vanwege het trillen, maar ook vanwege de snoeren en slangen.
Gaat hem niet worden.
Onder de tafel past ook niet.
Bovendien bestaat het gevaar dan dat de katten in de slangen gaan bijten en dat de hond hem per ongeluk omstoot, dat moet ook maar niet denk ik.....

Mmm, Rio 300, Nice :)

Nooit geweten dat die ook 1.20 waren, dat gaat dus wel passen, denk ik :)

Maar hoe zwaar weegt de Rio 300 als hij gevuld is?
Hoeveel kilo zand gaat erin?
De LFS verkoopt speciaal zand voor Sluiers in zakken van 25kg.
Geloof ik ook wel bij de H*rnb*ch te krijgen.

Hoeveel stabilisatiestrips zitten er in de Rio 300?

De hoogte van 60cm. is wel goed voor Sluiers?
Ook voor de soorten die ik zo leuk vind?

Hoeveel Sluiers zou ik er dan ik kwijt kunnen?

Heel erg bedankt voor de tip van de Rio 300.
Nooit geweten dat die even breed zou zijn als de Rio 240 :)

Oh ja,... hoe zit het met verversen en toevoegen van waterverbeteraars enzo?
 
Als je geen externe filters kwijt kan, kan je beter voor andere vissen kiezen. Sluiers vervuilen teveel en dat kunnen interne filters niet aan.

Puntius schuberti lijken wat op goudvissen en vertonen grotendeels hetzelfde gedrag. Ze worden minder groot en vervuilen minder veel. Erg leuke vissen en dan kan je voor een lagere 120 cm. bak gaan zoals de Dubai of Rio 240.

De Rio 300 weegt zelf 68 kilo + 350l. inhoud = ongeveer 418 kilo.

Speciaal zand voor sluiers? Dat klinkt me direct 'fishy' in de oren. Weet je daar de korrelgrootte van?

De bodem maak je beter niet te dik, deze moet namelijk goed schoongehouden worden. Zorg ervoor dat de bodem bij de planten zo'n 3 cm. dik is en verder de bodem maar net bedekt. 25 kilo zou voldoende moeten zijn.

60 cm. waterhoogte kan prima voor sluiers. Ik heb zelf ook de Rio 300.

Waterverbeteraars zijn niet nodig als je in Nederland woont. Wekelijks 50% verversen met water dat dezelfde temperatuur heeft. Als je het toch wil gaan proberen met interne filters zal je meer moeten verversen. Zeker zo'n 2x per week 50%, maar ik raad het je af.
 
Ik ken net niet genoeg over sluiers en heb net iets bijgeleerd trouwens, maar ik wil je zeker feliciteren om eerst advies te zoeken voor je er aan begint. Dat doen veel beginnelingen niet :) Proficiat hiervoor! Is beter voor de diertjes en voor jezelf ook :)
 

Terug
Bovenaan