Tip schoonmaken buizen/slangen externe filter.


V

visstisck

Guest
E�n keer in de zo veel tijd maak ik de slangen en buizen schoon, van de externe filter. Dit deed ik altijd met een trekveer of zo.Was wel een gedoe, want soms dan kwam de trekveer vast te zitten in een bocht. Bovendien ging de trekveer regelmatig kapot.

Tot ik een keer ergens had gelezen dat iemand een stukje (schuur)spons of dot watten in de slangen en buizen deed, de slang bevestigde aan een Gardena koppeling en vervolgens de kraan aan deed.

Ik dacht, kan het een keer proberen. Inmiddels koop ik geen trekveren meer, maar gebruik een stukje spons die ik in de ingang van de slang stop.Vervolgens bevestig ik de slang aan de gardena koppeling en doe de kraan aan.
Door de waterdruk gaat de spons door heel de slang/buizen heen en wordt het weer mooi schoon. Wat mij betreft een zeer snelle methode.

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben, maar mocht je je trekveer een keer kwijt zijn..
 
Ja deze methode kon ik nog niet.
Maar verwijderd het ook de wat meer vast zittende aanslag??
Ik werk met zo n borsteltje die aan een lange draad zit en die je zo kunt kopen bij de lfs.
Maar ja bij bochten heb je dan wel een probleem.
 
jessicapilon zei:
Ja deze methode kon ik nog niet.
Maar verwijderd het ook de wat meer vast zittende aanslag??
Ik werk met zo n borsteltje die aan een lange draad zit en die je zo kunt kopen bij de lfs.
Maar ja bij bochten heb je dan wel een probleem.

Ja had het ook maar ergens gelezen. De slangen zijn daarna weer helemaal schoon. In ieder geval de bruine drap die altijd na 2-3 maanden in de slangen zit gaat er wel mee weg.

Ik had ook zo'n borsteltje, maar zoals gezegd, heb er al meerdere kapot getrokken.:(
 
Ja en het borsteltje is ook niet al te sterk merk ik. En bochten krijg je er ook dus niet mee.
 
Bertus zei:
Ik hou het wel bij mijn methode, ook met verenstaal en watten.

Werkt bij mij ook prima.. maar dan wel een trekveer van de Gamma, geen veer vanuit de aquariumhandel dus, die zijn vaak kwetsbaar.
Duw er dan een prop filterwatten doorheen..
 
Ik heb enkele filters van Fluval en die gebruiken zwarte slangen.
Deze slangen bevatten nauwelijks drap, alg of wat het ook is.
Nu zijn de slangen van Fluval erg duur (vind ze alleen in Duitsland) tot ik bij Formido de zelfde slangen aantrof maar wel een stuk goedkoper.
Ik meende dat ik voor 10 meter � 5,00 betaald hebt.
Het zijn hogedrukslangen, geribbeld aan de buitenkant maar glad aan de binnenkant.
Helaas verkopen ze maar in 2 verschillende diameters.
 
Ja, het scheelt als je zonlicht buiten de slang kunt houden, sommige kiezen voor afplakken met tape. Ik koop slangen van JBL, donkergrijs en niet te zacht, ook wel aan de prijzige kant.
 
Ik deed het vroeger met mijn externe filter voor m'n schildpadden ook zo.

Dikke prop maken van een stukje keukenpapier en dan even goed vastklemmen op de kraan. Paar keer herhalen, en de slangen waren weer zoals nieuw.
 
Mijn slangen zijn al jaren haast niet vuil. Hoe doen jullie dat toch steeds?
 
Ik weet wel dat wanneer je slangen in het licht hangen ze extra snel smerig worden.
 
jessicapilon zei:
Ik weet wel dat wanneer je slangen in het licht hangen ze extra snel smerig worden.

Dat heeft alles te maken met de algen die dan de kans hebben om in je slang te groeien.

Beste is dat er geen licht aan kan, dus ofwel slangen nemen die geen licht doorgeven ofwel je slangen binnen in de kast houden.
 
Ja dat klopt helemaal Luc.
Ik heb de groene op het moment en ik merk dat daar minder snel algen in nestelen dan in de doorzichtige.
Het deel van de slang dat uit het kastje komt naar de bak is dan zoals je al zegt veel sneller vuil dan het deel in de kast.
 
luc zei:
jessicapilon zei:
Ik weet wel dat wanneer je slangen in het licht hangen ze extra snel smerig worden.

Dat heeft alles te maken met de algen die dan de kans hebben om in je slang te groeien.

Beste is dat er geen licht aan kan, dus ofwel slangen nemen die geen licht doorgeven ofwel je slangen binnen in de kast houden.

Of zwarte tape er omheen.
 
Ja dat lees je wel meer en dat is ook een optie natuurlijk. Zelf maak ik de slangen ik denk eens per 3 maanden schoon en dat valt best nog wel mee vind ik.
 
Ik voer veel omdat ik jonge discussen heb. Daardoor zijn mijn filters vrij snel vervuilt. Ik verschoon ze (2 filters) om de maand. Mijn slangen zijn gek genoeg vrijwel brandschoon. Ik maak ze eens per jaar schoon en de zooi die er uitkomt is te verwaarlozen. Mijn slangen krijgen geen daglicht. Zoals hierboven al beschreven scheelt dat wel wat!

Ik maak de slangen schoon met een stukje schuurspons aan electra draad. Dit werkt goed maar in krappe bochten wordt het wat lastiger.

Gr Robin
 
ik ben de mening toebedeeld dat de slangen niet alleen vuil worden van licht icm algen, mijn aan en afvoer bestaat uit 32mm pvc en word ook vuil. Ik vermoed dat dit hoofdzakelijk door het hout wat in mijn bak zit icm zweefvuil. Het retour water in mijn laatste bioloogvak is brandschoon en toch zit er vuil in de retourbuis. Ik denk dat kienhout vettig is ofzoiets en dat dat zich afzet op slangen en/of buizen
 
kellemes zei:
Ja, het scheelt als je zonlicht buiten de slang kunt houden, sommige kiezen voor afplakken met tape. Ik koop slangen van JBL, donkergrijs en niet te zacht, ook wel aan de prijzige kant.
"

Ik heb ook bij JBL slangen minder alg dan de neutrale en groene slangen geconstateerd.
Nadeel van JBL vind ik dat als je eenmaal een "knik" in de slang hebt zich deze moeilijk laten herstellen.
 

Terug
Bovenaan