TimoC's Juwel Rio 180


T

TimoC

Guest
Na het drama met m'n 80cm bak gelijk een nieuwe bak gehaald na het redden van de vissen en planten. In overleg met vriendinlief voor een maatje groter gegaan. En nu staat er een pracht van een Juwel rio 180.

De oude bodem overgezet, en aangevuld met extra substraat.
Van het weekend ingericht en vandaag het water getest, de water parameters zijn exact gelijk aan mn oude bakkie.

Omdat vandaag bij het testen bleek dat ammonia op nul zat, ondanks toe druppelen, er geen NO2 te vinden was, maar wel een NO3 van 30ppm besloten om een water wissel te doen (50%) en de vissen te verhuizen. Zeker ook omdat ze gestresst begonnen te raken van hun verblijf in m'n 60cm kweekbak. Gelukkig hebben de vissen inmiddels hun kleur terug en lijken ze het naar hun zin te hebben! Nu nog even afwachten of de planten het ook gaan overleven, er zitten flink wat dode bladeren tussen helaas.

Specificaties
- Netto inhoud +- 150 liter
- Bodem: ADA Amazonia
- Filter: Eheim Classic 250 (Extern) + Juwel intern.
- Basaal CO2 systeem
- 50 watt verwarming
- Verlichting: 2* 80cm T8 TL.

Water parameters: PH 5,8-6,0 Hardheid 6,0 Temp 28C

Bewoners:
- 1 paartje Antennebaarsjes (Ramirezi Mikrogeophagus)
- 3 * Otocinclus
- 13 Kardinaal tetra's
- +- 10 Cherry Garnalen

Planten:
- Javamos
- Anubias
- Echinodorus
- Valisneria



FTS

T6C_5242alt.jpg
 
Mooi, de Echinodorus rechts staat precies goed om straks de techniek uit zicht te nemen :thumbs:
 
Staat er netjes bij.

Wel in het begin de waterwaardes goed in de gaten houden.
 
Staat er netjes bij.

Wel in het begin de waterwaardes goed in de gaten houden.

Iedere dag! Ben er zelf ook erg tevreden over. Hoop dat de planten weer goed aanslaan. Het draaide zo goed in de oude bak.
 
Erg mooie foto hoor:thumbs:
Dankjewel! Van alle dingen die ik met een camera doe is aquarium fotografie toch een van de lastigere dingen denk ik. Gelukkig ben ik gezegend met gordijnen die voor totale verduistering zorgen.
 
Ziet er mooi uit :thumbs:
Als je erg veel slechte bladeren heb zou ik die eraf knippen zodat de planten energie steken in het aanmaken van nieuwe bladeren.
 
Leuke bak! Persoonlijk vind ik die nepsteen met dat gat erin er erg onnatuurlijk uitzien terwijl de rest van je bak juist heel mooi en natuurlijk oogt. Misschien kun je hem omdraaien zodat je het gat niet meer ziet? Of inpakken met mos of zoiets.

En de foto van je antenne baarsje is echt heel goed gelukt! Wat zijn het toch mooie visjes... Ik snap niet waarom mensen van die rare kweekvormen zoals electric-blue kopen als de oorspronkelijke beestjes zulke prachtige kleuren en patronen hebben. En jij hebt een bijzonder mooi exemplaar...
 
Leuke bak! Persoonlijk vind ik die nepsteen met dat gat erin er erg onnatuurlijk uitzien terwijl de rest van je bak juist heel mooi en natuurlijk oogt. Misschien kun je hem omdraaien zodat je het gat niet meer ziet? Of inpakken met mos of zoiets.

En de foto van je antenne baarsje is echt heel goed gelukt! Wat zijn het toch mooie visjes... Ik snap niet waarom mensen van die rare kweekvormen zoals electric-blue kopen als de oorspronkelijke beestjes zulke prachtige kleuren en patronen hebben. En jij hebt een bijzonder mooi exemplaar...

Ben over de plaatsing van die steen ook niet tevreden, denk dat ik hem uit het zicht ga plaatsen. Zou hem er liever helemaal uithalen, maar de garnalen zitten er graag in.
Ik snap die electric blue variant ook niet, vind de natuurlijke kleuren mooier. Dit exemplaar is wildvang, speciaal besteld, m'n andere is wel kweek. Hoop dat ze weer eieren gaan leggen, dan kan ik m'n kweekbak gaan gebruiken waar hij voor bedoeld is.

Ziet er mooi uit :thumbs:
Als je erg veel slechte bladeren heb zou ik die eraf knippen zodat de planten energie steken in het aanmaken van nieuwe bladeren.
Dank je! Ja heb vanmiddag dode bladeren gesnoeid, hoop dat het werkt.
 
De antennebaarsjes hebben weer eitjes gelegd! (Telefoonkwaliteit)
IMG_5329.JPG
 
M'n vriendin is ook enthousiast geworden voor de hobby, en wilde graag een Betta. Dus vorige week een 45 liter bakje opgehaald, en vandaag de eerste bewoners erin gezet:
4* Corydoras Habrosus
Het idee is om deze eerst hun territorium te laten claimen voordat de Betta erin komt. Ik heb vanuit het verleden goede ervaringen met deze combinatie.


IMG_5555.JPG



IMG_5556.JPG
 
Op zich leuk een nieuwe bak maar wel snel om daar na een week visjes in te zetten en de bodem is ook verre van ideaal voor de Corydoras helaas Timo...
 
Corydoras hebben liever fijn substraat, denk daarbij aan bijvoorbeeld filterzand.
De corydoras wroet namelijk heel de bodem af en spoelen het door de kieuwen.
 
Ik
Op zich leuk een nieuwe bak maar wel snel om daar na een week visjes in te zetten en de bodem is ook verre van ideaal voor de Corydoras helaas Timo...

De bak is in orde, heb het interne filter pompje eerst een dikke 3 weken in m'n hoofdbak laten draaien na hem geënt te hebben met bacteriën uit m'n hoofdfilter. Er gaan bij mij echt geen vissen de bak in voordat de waterparameters 100% Ok zijn.

Ik dacht dat de bodem wel Ok was? Afgeronde klei korrels. Het is geen scherp grind oid.
 
Zandbodem en Corydora's is echt een goede combi.
Het is heel mooi om te zien, hoe ze er tot hun ogen in wroeten.
Ook zie je het zand uit hun kieuwen komen.
 
En het groepje iets uitbreiden zal ook niet verkeerd zijn,niet al te veel want bodemoppervlak is niet heel groot natuurlijk.
Wat drijfplanten voor de Betta zou ook mooi zijn bv.
 
Sinds de laatste update zijn de planten flink gegroeid, en heb ik mezelf getrakteerd op Juwel Helialux verlichting met controller.


Een foto van een aantal van m'n kardinaal tetra's
Er volgen er hopeljk meer zodra het probleempje dat ik heb met uploaden verholpen is.

T6C_6555alt.jpg
 

Terug
Bovenaan