Tijd van voeren tot belasting


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Wat ik me afvroeg. Als je vissen meer eten dan is dat een zwaardere belasting op de bak. Maar hoeveel tijd zit daar eigenlijk tussen?
Ze moeten het eerst nog verteren en uitpoepen, en die poepjes die gaan dan weer ontbinden. Dat hele proces zal een beetje tijd kosten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer je extra nitraat en fosfaat zou gaan meten.
 
Dat hangt o.a. van de verteerbaarheid van het voedsel af, maar ook van de activiteitsniveau van de vis (waarbij dus de temperatuur een behoorlijke factor is). Bij de meeste zoogdieren duurt de darmpassage van voedsel ongeveer 24 uur, maar bij herkauwers (lagere verteerbaarheid van het voedsel) een stuk langer, en bij katten (hoge verteerbaarheid) korter. Ik denk dus dat hout- en planteneterser een stuk langer over doen, en carnivoren een stuk korter.
Je kunt het testen met voedsel met voedingskleurstof.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer je extra nitraat en fosfaat zou gaan meten.
Als je dat al kan meten want afhankelijk van de hoeveelheid die je voert verbruiken planten ook po4 en no3 en zul je er wellicht niets van terugvinden met metingen.
 
De poepjes van de cherry barbelen zien we denk ik na een dag al. Die snoepen altijd mee van de groenten voor meneer ancistrus en heb de dag erna witte poep. Maar zou je er dan per direct de nitraat van terugzien? Ik zou denken dat het ook tijd nodig heeft om in de bak te verteren .
 
Als je dat al kan meten want afhankelijk van de hoeveelheid die je voert verbruiken planten ook po4 en no3 en zul je er wellicht niets van terugvinden met metingen.
Ja, met de EI zul je er denk ik niets van merken. Bij mijn is het nitraat tussen 10 en 15. Al zouden de planten het misschien juist snel te pakken hebben.
 
Nou een echte EI volg ik ook niet en voeg wekelijks 10 en 1 mg toe waardoor ik rond de 15/1,5 zit. Maar het klopt wel dat planten liever en sneller de organische stikstof opnemen.
 

Terug
Bovenaan