Thijmen's aquarium (tjvkooten)


Er gaat een epoxylaag over, daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
 
helaas pakt het cement niet op het pur schuim, het brokkelt er gewoon weer af bij de minste aanraking.

gelukkig krijgen mijn ouders binnenkort een nieuwe keuken, dus ik heb binnenkort weer genoeg blokken piepschuim om... helemaal... opnieuw... te beginnen......

maar goed ik heb ondertussen mooi wat ideeën opgedaan dus met een beetje geluk kan ik een nog betere achterwand maken.



en ook wat ideeën voor de inrichting opgedaan, en nog steeds geen concreet idee over het visbestand, tanganyika spreekt mij nog steeds aan maar met planten en hout werken vind ik ook erg mooi.
 
Moet je hier geen tegellijm voor gebruiken? staat mij bij...
 
ik had gelezen dat cement ook werkt, en dat hadden mijn ouders nog staan. maar ik denk dat ik voor piepschuim ga en dan tegellijm gebruik bij mijn volgende poging...

kan ik in de tussentijd mijn tuin klaarmaken voor het eerste zaaigoed. (en iets beter uitzoeken hoe ik een mooie achterwand maak)
 
In de terra wereld wordt namelijk ook tegellijm gebruikt.
 
helaas pakt het cement niet op het pur schuim, het brokkelt er gewoon weer af bij de minste aanraking.
Zoals Ronald zegt, tegellijm! Met mijn aquarium en terrarium heb ik ook pur schuim gebruikt, en daaroverheen zit tegellijmmen daarna epoxy;)
 
project word wat aangepast, mijn kamer is eigenlijk al te klein, dus ik ga het aquariumk bij mijn ouders neerzetten en er daar wat moois van maken.

maar er komt hier ook nog wel een aquarium zodra ik bij mijn ouders klaar ben. (alleen dan een 60cm of 80cm)
 
vandaag is de 325liter opgelaald... en ik heb gelijk een aanbod gehad van iemand om wegens een verhuizing een 80x36x40 op te gaan halen, dus dat ga ik morgen doen...

enige nadeel er zitten al vissen bij, een maanvis, 2 algeneters (ik vermoed kleine l-nummers, aangezien ze er al jongen van gehad hebben) en een schooltje neon tetra's. (gelukkig vissen die een dierenwinkel vaak wel aanneemt.)

ik heb er 2 ideeën mee, als het kan een hillstream, maar dan moeten de vissen allemaal weg. (weet niet of de dimensies goed zijn, een manifold maken is niet zo moeilijk.)
en anders een hollandse plantenbak.
 
Heb het aquarium met een lading extra's nu op mijn bureau staan:

IMG_20180219_205012.jpg
2018-02-19 20.56.54.jpg


Zoals jullie zien is het een zooitje, ik heb maar zsm het aquarium gevuld zodat de vissen er in konden.

Inderdaad 1 maanvis waarvoor de bak te klein is.
Een school van ongeveer 20 tetras maar volgens mij niet alleen neons, ook kardinaal tetras en een iets hoger gebouwde soort.

En 2 l-nummers waarvan ik alleen staartjes uit de legholen heb zien komen weet dus ook de soort niet

Net is de maanvis tevoorschijn gekomen:


IMG_20180219_210327.jpg
 
Ik meen op de laatste foto iig een luipaarddanio te zien. Als je wat meer foto's hebt, kunne we je wellicht helpen met identificeren
Edit; even je ramen schoonmaken zal wel betere foto's opleveren denk ik:D
 
IMG_20180220_152407.jpg



nu het wat helderder is, nog even een foto.

ik heb waarschijnlijk de vissen verkocht! dus nog even dan kan ik het mooi inrichten, in mijn hoofd heb ik het plan om het filter te verbergen met hoge planten en dan vanuit daar steeds lagere begroeiing.
 
Nu maar lekker aan de slag ermee Thijmen.
 
Lekker bezig!
Had zelf Vallisneria voor en naast het filter staan,zag je het filter niet en de bladeren bogen mooi mee met de stroming aan het oppervlak.
 
Succes met je plannen Thijmen :thumbs:
 
Als dit je scape wordt, vindt ik hem behoorlijk netjes gedaan.
Een paar hoge planten en niks meer aan doen. Zo laat je, je scape goed uitkomen.

Keep it up!!
 
dit is de scape bij mijn ouders, die ik in 5 minuten heb neer gezet, werkt bij mij het beste: niet nadenken gewoon neerzetten... morgen worden mijn visjes opgehaals en kan ik thuis ook beginnen.

en ik denk dat ik hier hier leeghaal en dan gelijk weer vul met water zodat het filter ingedraaid blijft.
 
deze vrijdag zijn de vissen pas opgehaald, omdat de persoon die ze wilde hebben ziek werd.

dus vandaag pas mijn scape klaar:


IMG_20180311_143817 (1).jpg



het uiteindelijke bestand gaat worden:

1x Tetraodon biocellatus
10x Brachygobius xanthomelas


dus ik ga inderdaad voor brak

de stenen zijn spaghetti stenen (ben gisteren de halve dag bezig geweest met schoonmaken...) en omdat in brak water kalksteen wel kan vond ik een rif-achtig idee wel mooi.
ik moet nog zout aanschaffen dus de zoutdobber die er in hangt is no meer als thermometer. (iemand nog tips voor goedkoop aquarium zeezout?)
 
Coole bak. Leuk bestand ook. Persoonlijk vind ik brachygobiusjes altijd super leuke beesten.
ik zou er wel iets meer zichtbrekers in doen. Vinden kogelvissen in het algemeen erg prettig.

Waarom kies je trouwens voor 1 kogelvis?
 
Omdat het een bak van 80cm is kan ik geen 2 kogelvissen doen.

Ik ben nog aan het kijken voor planten die tegen brak kunnen.

Tussen de stenen zitten meerdere 'kamers' maar die zijn op de foto niet heel duidelijk.

IMG_20180311_150850.jpg
 
verstop plekken en gezichtsbrekers zijn niet hetzelfde.
 
ik zet op de stenen nog wat javavarens als zichtbrekers, ik denk dat iki daarmee een heel eind ben, misschien kan ik nog wat hout van boven laten hangen. (spiderwood ofzo)


heb in ieder geval vandaag het zout een een betere pomp die in hetzelfde filter past besteld.
 
de eerste plant en dieren zijn binnen:

de bak nu:

IMG_20180316_205128.jpg



Brachygobius xantomelas (2x):

IMG_20180316_205140.jpg



4 neritina slakken (2 van elk):

IMG_20180316_205135.jpg
IMG_20180316_205201.jpg



let niet op de slechte kwaliteit van de foto's de camera wilde niet meewerken.



er komen uiteraard nog wat planten bij, maar mijn hobby-geld is op de komende paar weken.

sowieso nog wat javavarens en Samolus variandi (niet veel brakwaterplanten te vinden helaas)
 
Ik gebruik zeezout van Aquaforrest en dat is niet duur.
 
Mooi zo met die stenen!
 
Ziet er goed uit. Plant lijkt de bak visueel wel wat in tweeën te delen, maar kan ook zo lijken vanuit deze hoek
 
Ik heb inmiddels tetra marine zout het water heeft ook al een specific gravity van 1.002, ik had het net besteld toen ik aquaforest tegen kwam, dus die bestel ik de volgende keer.

het klopt dat de plant een beetje in het midden staat, maar voor kogelvissen zijn zichtbrekers nogal gewenst. en dit was de enige plek waar ik hem goed tussen de stenen kon klemmen. (ik kon het visdraad niet vinden.)
 
ik moet nog wat oefenen met vissen fotograferen... maar dit is een fotoalbum dus hier zijn wat foto's:

de bijtjes:
DSC_7215.JPG
DSC_7220.JPG



en ik heb de javavaren naar achter gezet, nu staat hij wel wat lager maar het groeit nog wel wat, dus daarvan ook nog een overbelichte foto:

DSC_7229.JPG


hier ben ik 40 minuten mee bezig geweest, actieve vissen zijn leuk... totdat je ze op de foto wil zetten... (misschien maar sparen voor een video camera.)
 

Terug
Bovenaan