thermostaat 300W


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Is een thermostaat van 300W voldoende om een aquarium met ca. 550 liter te verwarmen op 30 graden.


Of kan men hier beter 2 verwarmingselementen van 300W plaatsen of een "zwaarder" thermostaat of is er nog
 
Dat hangt van de omgeving af.
Je moet altijd kijken hoeveel warmer je het water wil krijgen dan zijn omgeving.
Op kamertemperatuur moet het wel volstaan idd.
 
Dat moet prima kunnen. Ik heb een soortgelijke bak en die verwarm ik met 2 150W elementen op een krappe 26 graden in een een verwarmde huiskamer van ca. 20 graden. 30 graden moet ook wel lukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mede n.a.v. deze https://www.aquaforum.nl/threads/aqua-medic-t-controller-2001-hc-instellen.99099/ waar ik de thermostaat links van het aquarium geplaatst hebt en de voeler aan de uiterst rechterzijde.

Volgens de instelling van de thermostaat zou het 30 graden moeten zijn maar de aqua medic geeft slechts 26,5 graad aan. Dit kan wel kloppen omdat ik het met een warmte meter gecontroleerd heb.

Om nu te kijken of het water naar de 30 graden te krijgen heb ik de thermostaat in het midden van het aquarium verplaatst en de instelling van de aquarium thermostaat een aantal graden verhoogd.
 
Je kunt altijd zwaarder gaan,dan moet uw verwarming niet alles geven wat die kan als je weet wat ik bedoel.
 
Mede n.a.v. deze https://www.aquaforum.nl/threads/aqua-medic-t-controller-2001-hc-instellen.99099/ waar ik de thermostaat links van het aquarium geplaatst hebt en de voeler aan de uiterst rechterzijde.

Volgens de instelling van de thermostaat zou het 30 graden moeten zijn maar de aqua medic geeft slechts 26,5 graad aan. Dit kan wel kloppen omdat ik het met een warmte meter gecontroleerd heb.

Om nu te kijken of het water naar de 30 graden te krijgen heb ik de thermostaat in het midden van het aquarium verplaatst en de instelling van de aquarium thermostaat een aantal graden verhoogd.

Als je een externe thermostaat gebruikt (aquamedic) dan moet je de thermostaat van de staaf op max zetten. Dus bijvoorbeeld op 35 graden. Anders heb je kans, dat de staaf zichzelf eerder uitzet, dan de externe thermostaat zou willen.

Beetje hetzelfde verhaal als de cv thuis. Als je de thermostaat van de badkamer radiator op stand 5 zet. Wordt deze pas warm als ook de cv thermostaat aan staat.
 
biljoenblik begrijp ik het goed: mijn huidige thermostaat op max zetten.!

Het vreemde nu is dat mijn aqua medic is ingesteld op 30 graden, echter geeft hij nu als temperatuur 49.7 graden!!!!!.

Mijn vissen zouden dus nu koken maar volgens de wartemeter is het maar een graad of 27.

Hoe komt die afwijking!!!
 
biljoenblik begrijp ik het goed: mijn huidige thermostaat op max zetten.!

Het vreemde nu is dat mijn aqua medic is ingesteld op 30 graden, echter geeft hij nu als temperatuur 49.7 graden!!!!!.

Mijn vissen zouden dus nu koken maar volgens de wartemeter is het maar een graad of 27.

Hoe komt die afwijking!!!

Is die aqua medic nieuw??

Zo ja waar zit die voeler?

Want met zulke waardes durf ik dat ding niet te gebruiken.
 
Nee hij is niet nieuw heb hem via MP gekocht. Maar voordat ik in het aquarium heb geplaatst is hij uitgebreid getest in een emmer met water.

De voeler heb ik bijna op de bodem geplaatst.

Zoals je op de foto ziet staat de aqua medic op T en wanneer ik hem op verplaatst naar set geeft hij de waarde aan van 30 graden zoals ik hem heb ingesteld.

Ik vraag mij af wat deze waarde betekend.

Ik heb de warmte thermostaat helemaal op de bodem geplaatst om te kijken hoe warm het daar is maar t.o.v. de bovenkant maakt wijkt de warmte afwijking minimaal.

Ik heb de thermostaat nu op max staan maar de lamp van de thermostaat springt niet aan!!!! Ik heb de bestaande thermostaat voor de zekerheid vervangen door een andere 300W, welke ik uiteraard eerst getest hebt. (de "oude" thermostaat werkt ook nog trouwens).

IMG_5265.JPG
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan