Thermometer geeft niet de temperatuur weer waar de heater op staat


Z

Zerol

Guest
In mijn aquarium zit al maanden een Juwel 50W Heater. Die stond eerst op 23 graden. Nu hangt er sinds een week een heel simpele thermometer van JBL in omdat ik toch graag wou weten wat de temperatuur "echt" zou zijn.
De thermometer gaf na langzaam oplopen constant een temperatuur van rond de 18 graden weer. Nadat ik de Heater wat omhoog heb gedraaid richting 25 graden is de thermometer opgelopen naar 20,5 graden.
Wat moet ik nu geloven? Ik wil namelijk zeker niet een hogere temperatuur dan 25 graden in mijn bak. Maar als ik de thermometer mag geloven zit ik nog net niet aan de 21 graden..
Dit is de thermometer:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/1293/j ... hermometer

Dit gaat trouwens over een 60 cm. bak
 
Wat verwacht je van een thermometer van 1,95 ??? Een precisie-instrument ?? Met een meetschaaltje dat bij het minst of geringst kan verschuiven ?? Als je een thermometer wil die w�l redelijk betrouwbaar is dan moet je eigenlijk op zoek naar een digitale thermometer. Die kosten uiteraard meer, maar als temperatuur zo belangrijk is voor jou zou je dat er voor over moeten hebben

Je zou ook nog kunnen vergelijken met een aantal andere thermometers. (ergens lenen misschien ??? ) Geven die dezelfde afwijking dan is er duidelijk iets met je verwarming aan de hand
 
Als je er 3 neemt dan zullen ze waarschijnlijk allen een andere temp aangeven.
 
Ik verwacht geen precisie, schijnbaar vindt jij een verschil van 5 graden precisiewerk. Hier verschillen onze meningen dan. Ik verwacht gewoon dat de thermometer zijn werk doet met een verschil van 1/2 graden daar gelaten. Anders zou een merk als JBL ze ook niet moeten aanbieden.
Ik geef ook nergens aan dat de temperatuur z� belangrijk is voor mij. Het enige dat ik wil was even checken of de heater inderdaad wel goed zijn werk doet.
De tip om een digitale thermometer van iemand te lenen is een goede, dat zal ik dan maar doen om te checken welke van de 2 het bij het foute eind heeft.

PS. Ik zie dat er in ��n van jullie bakken ook zo'n JBL thermostaat zit/zat John, kwam die wel meer overeen met de heater?
 
Nee, natuurlijk is die afwijking wel erg groot. Vandaar mijn suggestie om een proef te doen met meerdere thermometers. En dan het liefst ook een met een geijkte digitale thermometer. Misschien kan je die ergens (bij een aquariumzaak of een andere liefhebber) lenen.
 
en voor controle zou ik hem niet in het aquarium laten zitten
maar gewoon in een zo klein mogelijk iets
kleine emmer bijvoorbeeld
en zo dicht mogelijk bij de verwarming
 
Een kleine emmer? Maar wel zo dicht mogelijk bij de verwarming? Die snap ik niet helemaal.
Waarom zou de thermometer er niet in mogen blijven hangen?
 
kan me voortellen dat als je de verwarming achteraan hebt
de thermometer vooraan bij het glas
waar de grootste afkoeling is
dat er verschil inzit die zo twee graden is
vooral als hij op een plek zit waar de stroming minimaal is
 
jessicapilon zei:
Als je er 3 neemt dan zullen ze waarschijnlijk allen een andere temp aangeven.

vooral als je ze niet naast elkaar zet
 
Leg hem al eens gewoon naast je huiskamerthermostaat , heb toch een idee hoe sterk hij afwijkt.
 
Of je steekt 'm op een plek waarvan je zeker weet dat het er 37 graden is :)

(Sorry, kon het even niet laten)

Maar meerdere thermometers is inderdaad een goed idee. Ik heb er zelf ook twee. Een op de zijkant (voor) en een op de andere zijkant (achter) Daar zit inderdaad wel eens 2 graden verschil in (hangt ook van de temperatuur in de kamer af en of de klep de hele dag open gestaan heeft)
 
Overigens zijn thermostaat verwarmingen (zeker het goedkopere spul) berucht om hun afwijkingen. Meten is weten. Ik vind het dus heel slim van je dat je uiteindelijk de proef op de som genomen hebt.
 
Psychadad je mond is ook 37 graden. dus zo raar was je sugestie niet eens.Die andere locatie is zo moeilijk aflezen
 
Haha! Bedankt voor de reacties en de humor! Ik ga waarschijnlijk morgen de temperatuur op meerdere plekken testen m.b.v. een geijkte thermometer via het werk! Dus preciezer dan dat kan bijna niet. Dan gaan we is even kijken waar de afwijking vandaan komt en hoe de temperatuur is op alle plekken in het aquarium, nu we toch bezig zijn ;-).
 
Na veelvuldig meten met een gekalibreerde Fluke 51-2 thermometer a 500 euro ben ik erachter gekomen dat de thermometer nagenoeg perfect werkt. En dat voor 1,95!
De temperatuur was daadwerkelijk 20,9 graden. Na omhoog schroeven van de thermostaat naar 28+ graden is het water nu 23 a 24 graden geworden. Dus de thermostaat wijkt meer dan 4 graden af als het ware.. Iedereen bedankt!
 
Haha zo zie je maar dat iets goedkoops ook goed kan zijn. Ik heb ook een digitale thermometer en die geeft totaal niet de juiste temperatuur, dus heb er ook weer ��n van 1.50 inhangen ;)
 
Mogelijk heb je meer stroming hebben rond je thermostaat
 
Ik heb precies het zelfde, ik moet mijn heaters altijd hoger zetten om mijn bak op temperatuur te hebben en te houden.
Dit heeft vooral te maken met de omgevingstemperatuur.
 
Ik heb hier nog geen enkele heater de correcte temperatuur zien aangeven als wat de schaalverdeling toonde. Ik kon de verwarming in mijn filter calibreren en deze staat nu wel goed. Maar niet out of the box!

Meten is weten :)
 
psychodad zei:
Of je steekt 'm op een plek waarvan je zeker weet dat het er 37 graden is :)

(Sorry, kon het even niet laten)

Maar meerdere thermometers is inderdaad een goed idee. Ik heb er zelf ook twee. Een op de zijkant (voor) en een op de andere zijkant (achter) Daar zit inderdaad wel eens 2 graden verschil in (hangt ook van de temperatuur in de kamer af en of de klep de hele dag open gestaan heeft)

Onder je oksel.
 

Terug
Bovenaan