The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'


"Echt" RvS is gewoon duur, wss is dit chroomstaal of iets.. maar is ook niet goedkoop
 
Voor het eerst in mijn elf jaar aquariumbezit heb ik het aquarium niet in een nis ingebouwd staan, maar met een zijruit vrij in het zicht.
Ik gebruik twee filters, waarvan aan iedere zijkant één uitstroompijp tegen de ruit zit. Verder zitten de inlaatpijpen ook in de hoeken. Dit die ik om een goede doorstroom in de bak te krijgen; in de ouwe Jungle ging dat perfect.

Het probleem nu is dat de lelijke groene in- en uitlaat vol in het zicht zitten. Wat mooi zou zijn is een setje van glazen pijpen, één inlaatpijp en één lilypipe als uitstroom. Ik was vandaag bij De Maanvis; die verkopen tegenwoordig de prachtige maar peperdure ADA lilypipes, maar ze hebben ook goedkopere alternatieven. Het enige zichtbare verschil is dat de ADA pijpen mooier geblazen zijn, volgens mij.

Mijn vraag: hebben jullie ervaring met glazen in- en uitstroompijpen ? Vooral met de 'goedkopere' ? Ik denk dat get veel mooier staat, maar zijn ze kwetsbaar ? En hoe is de uitstroom van een lilypipe, vergeleken met een pijp met gaatjes ?

Zo is het nu:

1kOBpz5.jpg


WTJbClh.jpg


Verder heb ik maar vast 20 kg fijn rivierzand meegenomen voor het 'strand' dat ik aan de rechterkant ga maken. Er komt veel meer zwemruimte; dat betekent hoop ik dat de vissen veel meer zichtbaar gaan zijn. Misschien ... toch wat maanvissen ? Ooit ?

lKyrSMp.jpg
 
Sws op evilbay, Amazon wss ook wel.
Zal me niks verbazen als aliexpress ze ook heeft.

Maar een beetje scaping georiënteerde webshop zal ze wel verkopen ;)
Heb ze hier op het forum ook voorbij zien komen dus is vast ergens te krijgen in Nederland/België


Ook fraai ! Thanks !
 
Bij glas zat bij mij er met een week een biofilm in en met een maand een laag algen...

Maar dat zijn ongeveer de opties die je hebt met RvS, andere vormen heb ik nog niet gezien.
Wel andere fabrikanten/leveranciers ;)
 
Lang geleden dat ik deze bak heb gezien. Blijft een gave bak
 
Interessant.

Ik heb na de verhuizing twee aquaria staan.

1. is de ouwe 125 liter Rio 125, met daarin wat losse planten en een pluk Javamos die steeds groter wordt. Daarin zitten tijdelijk de vissen (een stuk of 40), zonder bodem.
Filter is de JBL E1501 Crystalprofi.

2. is de 450 liter Jungle. Daarin zitten de planten die het zonder bodemwortels redden, een paar flinke takken en wat lavastenen. Filter is de Eheim Classic 600, met vergelijkbare capaciteit als de JBL. In deze bak zit geen vis, en ook geen bodem, maar wel flink wat planten.

De Rio staat het dichtst bij het raam (zie foto); daar valt ‘s middags wat zonlicht doorheen. De Jungle staat daarnaast.

Nu begint er in de Jungle een enorme groei van groene draadalg (geen ramp; die heb ik er zo weer uit), terwijl de Rio compleet algenvrij blijft. Dat verschil kan ik niet verklaren.

Ik ververs beide aquaria ongeveer eens per maand 50% met hetzelfde kraanwater, en ik voeg verder niks aan het water toe, alleen visvoer in de Rio.

Het verschil in algengroei intrigeert me. De enige verschillen zijn dus de kleinere filtercapaciteit per liter in de Jungle, en de aanwezigheid van vissen en voer in de Rio.

Het is dus geen enkel probleem; de Jungle wordt binnenkort weer ingericht en die krijg ik zonder twijfel weer algenvrij, met CO2 en de Estimative Index. Maar ik kan het verschil in algengroei niet verklaren !

Wie wel ?

Zo staan beide bakken nu. Rechts de Rio, links de Jungle.

J0ec1Pt.jpg


Het raam met ‘s middags wat zon is rechts.

s27svgp.jpg


De Jungle met groene draadalg

IZSZsTT.jpg


JqaDcKg.jpg


En de Rio 125, dichter bij het raam, maar totaal algenvrij en kraakhelder.

r2V77rn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat is inderdaad een beste lading alg, zeg!
 
hey Crash, fijn dat de verhuis redelijk soepel verlopen is.

Ik denk toch echt dat het vissenvoer en de afvalstoffen van de vissen net voldoende zijn om je bak een soort evenwicht te geven.
 
hey Crash, fijn dat de verhuis redelijk soepel verlopen is.

Ik denk toch echt dat het vissenvoer en de afvalstoffen van de vissen net voldoende zijn om je bak een soort evenwicht te geven.
Zat ik ook aan te denken. Dat beetje vervuiling zal voldoende zijn voor je planten om te groeien en je algen geen kans te geven. Wellicht te weinig voeding in de jungle dat voor algen zorgt? Omdat er geen vervuiling is in de vorm van vissen of voer?
 
Ik denk toch echt dat het vissenvoer en de afvalstoffen van de vissen net voldoende zijn om je bak een soort evenwicht te geven.

Zat ik ook aan te denken. Dat beetje vervuiling zal voldoende zijn voor je planten om te groeien en je algen geen kans te geven. Wellicht te weinig voeding in de jungle dat voor algen zorgt? Omdat er geen vervuiling is in de vorm van vissen of voer?

Zou het dat zijn ? Ik voeg in de Jungle geen plantenvoeding toe, maar in de Rio ook niet.
De totale biomassa van de vissen lijkt me ook vrij klein, zelfs in de Rio (ook al zit daar volgens de ‘regeltjes’ nu tijdelijk veel te veel vis in). Ik had eerder problemen verwacht in de Rio 125 !

Het gekke is dat de grote bak hier ook een maand gestaan heeft zonder filtering, maar met de planten, takken en stenen er in. Dat kostte de teerdere planten (Vallisneria bijvoorbeeld) de kop, maar de rest was nog ok, en toen waren er nauwelijks algen.
 
Blijf ik opvolgen zo leer een mens nog iets bij .
 
Weer een tijdje terug, maar ik ga beginnen aan het opnieuw inrichten van de grote bak. Die zat helemaal vol met groene draadalg, die ik er met de hand makkelijk uit kreeg. De taaie planten zitten er nog steeds in, wel nog met behoorlijk wat alg:

MTwErg0.jpg


wKuGCEF.jpg


De vissen zitten nog steeds in de Rio; eigenlijk veel te klein, maar tot nu toe heb ik pas twee dooie vissen gespot. Daar weten de slakken wel raad mee:

q9wu3Wa.jpg


PeZjPgg.jpg


Om de bak goed in te draaien en de alg weg te krijgen heb ik de CO2 aangesloten. Jammer genoeg lekt de Aquamedic 1000 reactor bij de inlaat bovenop; hoewel ik besef dat het ding een paar maanden droog gestaan heeft vind ik dat eigenlijk best fok voor een apparaat van 8 tientjes. Maar goed, ik hoop dat een lik PVC-lijm de zaak permanent dicht houdt.

DY7dRlX.jpg


Ik heb verder drie zakken (totaal 60 kilo) grind gehaald. Dus het feest kan beginnen !

oX7rhAU.jpg


MTwErg0.jpg
 
Met wat PVC-lijm en een nieuw stukkie slang is de Aquamedic weer waterdicht. Ik voeg in de grote bak ook weer plantenvoeding toe, om voor de inrichting de planten wat op te krikken.
 
Dat was een gave bak! Schitterende bossen Bolbitis trouwens, ik wou dat deze plant het bij mij zo goed deed. Ben benieuwd wat je er nu van gaat maken.
 
aah blij dat ik dit topic weer terug gevonden heb. Altijd mooi om even in te loeren. Inmiddels verhuisd lees ik, wat een onderneming zeg.
Ik ben zeer benieuwd naar je nieuwe inrichting.
 
Vandaag heb ik eindelijk de grote bak maar eens op de schop genomen. Ik zal er een nieuw topic van maken !
 

Terug
Bovenaan